Zomaar een idee: F5J Sportsman klasse

We gaan het meemaken :-)

De vraag was (o.a), wie twijfelt.. ik was er een van en kom met vrijblijvend vliegen niet echt verder. vandaar de stap.

Fantastisch, dat was voor mij ook precies de reden om mee te gaan doen. Je gaat er echt anders en beter van vliegen, veel doelgerichter, letterlijk en figuurlijk!

Neemt niet weg dat ik het nog steeds een optie zou vinden om eens een soort van kennismakings wedstrijd te organiseren. Wellicht helpt dat andere twijfelaars over de streep ?

Misschien een idee om tijdens een reguliere wedstrijd 1 of 2 ´proefrondes´/'kennismakingsrondes' te vliegen. Zie je gelijk ook hoe het in het echt gaat, je conclusie zal zijn dat het geen ene biet uitmaakt. Ik begrijp wel dat de drempel lager ligt bij een vrijblijvende ronde, dus goed idee!

JB

Of, zoals Henk en Adrie een poosje terug al voorstelden, een keer een dag met een workshop en wat proefwedstrijdjes.
Misschien wel een idee om dat kort na 13 oktober te doen.

Dat de F5J gaat veranderen is duidelijk ook logisch maar daar zijn we zelf bij zeg ik altijd.
Als newbee loop je of vlieg je ook niet in de weg en ik krijg ook niet het gevoel dat nieuwkomers dat gevoel hadden ik krijg signalen dat het andersom is.
Wat ik wel merk dat de rij afstand invloed heeft op de deelnemers behalve de mensen uit Zeeland maar ja die doen het andersom en komen niet op hun thuis wedstrijd :D.

We kunnen wel een nieuwe regel in voeren en dat is dat de top 3 van de vorige wedstrijd 100 gr ballast mee krijgt :evil: en dat de top 3 van het NK het gehele seizoen met 100gr extra moet vliegen.

Om met mijn begin te eindigen: wie twijfelt aan meedoen met F5J en waarom? Is je materiaal een oorzaak? Of je zelf? Ben erg nieuwsgierig naar de eventuele reacties.
Ik. Maar dat staat helemaal los van de discussie hierboven.
Belangrijkste reden is inderdaad materiaal, maar anders dan je zou vermoeden; ik vlieg het liefst met echte floaters zoals mijn Cumulus vorig jaar, en mijn Cirrus van dit jaar. Die zijn echter niet geschikt voor de weersomstandigheden waar we vaak mee te maken hebben. Te kwetsbaar en te langzaam. Ik vlieg met die toestellen niet graag met die harde wind.

(en een andere reden is dat ik ernstig overweeg de overstap naar 1:1 zweven te maken, samen met Ronan)

Het is mijn bedoeling om komend jaar eens een paar wedstijdjes te gaan mee vliegen in de F5j klasse.

Nu wil ik mezelf als beginner niet te veel met de discussie bemoeien, maar wel graag mijn mening delen mbt het opsplitsen in meerdere klasse.

Voor mijzelf is het juist de uitdaging om jezelf te kunnen meten tegen zeer ervaren vliegers, glasbak of geen glasbak.
Het lijkt me juist leuk om van een glasbak te winnen of op z'n minst een beetje in de buurt blijven.
Zouden deze verschillen er niet zijn in deze klasse, dan zou het ook niet interessant zijn voor mij.

Wel zou ik het leuk vinden als het soort/merk zwever in de uitslag van een wedstrijd bekend wordt.

Eric

Laatst bewerkt:
Ook ik ga volgend jaar mee doen!

Of, zoals Henk en Adrie een poosje terug al voorstelden, een keer een dag met een workshop en wat proefwedstrijdjes.
Misschien wel een idee om dat kort na 13 oktober te doen.

Ik zou dat eerder voor het begin van het nieuwe seizoen doen,zodat de nieuwelingen vast kunnen wennen aan het reilen en zeilen op zo'n wedstrijd dag en kennis kunnen maken met de andere piloten.En eventueel nog aanpassingen kunnen doen na tips van andere.

Groet Martijn

Dit hele verhaal lezend kan ik het niet laten een paar opmerkingen te plaatsen :)
Ondanks het feit dat ik nog geen echte deelnemer ben aan de F5J competitie..

Arjans eerste opzet is duidelijk. Geef ook de "mindere" een kans om te scoren. Dit is een kreet die ik (nationaal en internationaal) al vaker gehoord heb.
Echter, zolang we in nederland niet met tweeduizenddriehonderdvijfentwintig man aan de start staan van een F5J wedstrijd draagt dit alleen maar bij tot versnippering. Een competitie van 8 "topvliegers" en van 5 "minder goede topvliegers" is nog nauwelijks een competitie te noemen. Niet doen dus...

Dat de "mindere" of "nieuwkomers" hierdoor op afstand gehouden worden kan ik me moeilijk voorstellen, maar dat blijkt ook wel uit de diverse commentaren.
Dit staat los van het feit dat voor de meeste "clubvliegers" wedstrijdvliegen op de een of andere manier een vies woord is :confused:

En mocht je al iets willen doen om nieuwkomers te lokken dan creeer een lijstje met nieuwkomers (eerste of tweede jaars deelnemers) Dat sluit ook beter aan bij de stelling dat je ook met een "minder" toestel goed kunt scoren.

Roberts suggestie om de goede vliegers/prestaties te bestraffen met extra ballast vind ik minder. De goede hebben hard gewerkt om zo goed te worden en hun dan gaan bestraffen lijkt me niet fair. Dan moet de rest maar een beetje harder werken :)

my 2 cents

Leuke discussie!

En ook erg leuk dat er zo open en constructief gesproken wordt, dat maak je wel eens anders mee :)

Even een vraag om de discussie een beetje te 'voeren':
Als je de top5 van de 'glasbak' lijst en de top 5 van de 'houtbouw' lijst laat wisselen van type kist (dus van glas naar hout en andersom), denk je dan dat de totaal uitslag, dus van alle deelnemers tesamen, hetzelfde zou blijven, of zouden die 5 die voorheen met hout vlogen nu de lijst aanvoeren omdat ze met een glasbak vliegen ? En zouden de 5 die met glas vlogen nu in de lijst kelderen, omdat ze hun prestaties gehaal aan de kist te danken hebben?

Gerben

Een competitie van 8 "topvliegers" en van 5 "minder goede topvliegers" is nog nauwelijks een competitie te noemen. Niet doen dus...
Maar dat is ook niet wat ik heb voorgesteld....de competitie blijft exact hetzelfde. In mijn voorstel is er enkel een tweede rangschikking, waarbij een klasse toestellen bij elkaar is gezet.

En mocht je al iets willen doen om nieuwkomers te lokken dan creeer een lijstje met nieuwkomers (eerste of tweede jaars deelnemers) Dat sluit ook beter aan bij de stelling dat je ook met een "minder" toestel goed kunt scoren.
Kun je dat iets meer uitleggen?
Roberts suggestie om de goede vliegers/prestaties te bestraffen met extra ballast vind ik minder.
Ik heb daar overheen gelezen maar lijkt mij ook niet zo'n goede. Ik denk ook niet dat het veel invloed heeft op het vlieggedrag, helemaal niet als het waait. Dan zou je ze beter kunnen blinddoeken. Of de buitenste panelen van hun vleugels afpakken :-)

Als je de top5 van de 'glasbak' lijst en de top 5 van de 'houtbouw' lijst laat wisselen van type kist (dus van glas naar hout en andersom), denk je dan dat de uitslag heel anders zou zijn?
Afhankelijk van de weersomstandigheden denk ik dat er wel verschillen op gaan treden ja. Maar dat is niet waarom ik dit voorstel heb gedaan.

Ik val in herhaling, maar dat moet dan maar; er verandert niets aan een wedstrijddag, de einduitslag of het vliegen. Ik heb er ook heel bewust voor gekozen om de "Sportsman" NIET apart te laten vliegen omdat iedereen denk ik graag wil weten en zien hoe anderen het doen en je met hen te meten.

Om een vergelijking uit de motorsport aan te halen; als je in de formule 1 de toppers laat ruilen van auto met de mensen die onderaan staan denk ik dat er ook verschillen op gaan treden.
In de autosport is het niet ongebruikelijk om een apart klassement te maken voor "privateers", dus de niet-fabrieksrijders. Of, in de Moto-GP, een apart klassement voor de CRT rijders.
Allemaal manieren om mensen aan te trekken, of omdat ze minder budget hebben of mindere kwaliteiten, en die naast de overall-klassering te noemen. Zonder de klasse af te splitsen want dat is ook absoluut niet wat ik wil.

Het lijkt mij leuk, puur omdat je dan ineens met je Easyglider of Climaxx bij ieder weertype "strijdt" tegen vliegers met vergelijkbaar materiaal, die dus dezelfde handicap hebben ten opzichte van de glasbakken. En die bij de juiste weersomstandigheden diezelfde glasbakken nog steeds in een ronde kunnen verslaan! Dolle pret toch?
Vergelijk het met het apart klasseren van junioren in een heleboel competities. Dat heeft toch ook geen enkel ander doel dan het voor junioren leuk te maken? Zo moet je het zien. Maar ja, junioren hebben we niet zo veel :-)

Arjans eerste opzet is duidelijk. Geef ook de "mindere" een kans om te scoren. Dit is een kreet die ik (nationaal en internationaal) al vaker gehoord heb

De opzet heeft niet tot resultaat dat een beginneling scoort het enige wat er gebeurt is dat de modellen die voldoen aan deze eisen gefilterd worden
dit is het zelfde wat we aan het eind van het seizoen doen met KNVvL leden en niet leden alleen KNVvL leden kunnen strijden om het NK.

Wat betreft het straf gewicht dit is al ingevoerd A3 vliegt het hele seizoen al met virtueel 300 gr extra daarom vloog hij afgelopen wedstrijd ook zo goed.

Wat betreft het straf gewicht dit is al ingevoerd A3 vliegt het hele seizoen al met virtueel 300 gr extra daarom vloog hij afgelopen wedstrijd ook zo goed.[/QUOTE]

Ooooooooh, ligt het daaraan?
icon10.gif
? Ik was al aan mezelf aan het twijfelen, maar alle gekheid op een stokje. Ik vloog als een natte dweil in Soest. En daar sta je dan, met je top matereaal. Zo zie je maar weer dat niet het matereaal bepaalt hoe goed je vliegt. Het heeft allemaal te maken met de wil en de motivatie.

@ PH_AJH
- 2 uitslagen lijstjes geeft 2 competities, los van het feit of je uiteindelijk de boel weer samengooit of samen vliegt
- wanneer je al zoiets wilt doen dan filter op vlieger en niet op het vliegtuig; nieuwkomers eerste en tweedejaars nieuwelingen bijvoorbeeld op een seperaat score sheet.
Zeker omdat iedereen roept dat je met elk soort kist kunt scoren. Ik vermoed inderdaad dat een Phlip Kolb met een Easy glider behoorlijk hoog zal scoren ...

Nog een toegevoegde opmerking: de weersomstandigheden...
Zelf heb ik een beetje ervarng met het wedstrijdvliegen en zelf ben ik ook heel lang zo gek geweest om onder alle condities te vliegen (en heb daar ook nog goede resultaten bij gehaald)
Mijn mening is echter nu, dat je vliegt voor je plezier (ondanks of juist doordat het wedstrijdmatig is) En om dan 300 K te gaan rijden om ergens van een weiland weg geblazen te worden vind ik persoonlijk niet leuk meer. Dit nog los van het feit dat je toestel aan stukken geblazen kan worden. De FAI grens van 12 meter is idioot hoog (op 2 meter hoogte en gedurende 1 minuut). Zelf vind ik 9 meter ook nog altijd zeer fors !
Maar ja, smaken verschillen.

-BELANGRIJK- Ik ben dit draadje niet gestart om iets voor elkaar te krijgen of omdat ik me ergens aan stoor, of omdat ik ontevreden ben; het is puur een idee en ik ben erg benieuwd hoe anderen tegen dit soort dingen aan kijken. "Off-topic" bestaat in dit draadje dan ook niet, het is meer borrelpraat.

Zo zie je maar weer dat niet het materiaal bepaalt hoe goed je vliegt.
Okay...om de discussie nog wat verder aan te zwengelen: vanwaar al die nieuwe vliegtuigen dan, terwijl de oude nog helemaal niet kapot zijn....?

Ik denk dat vliegkunst in F5J tot op zekere hoogte belangrijker is dan materiaal maar om nu te stellen dat een topvlieger óók met een Climaxx of Easyglider even regelmatig hoog kan scoren als met een Supra, daar geloof ik niet in.
En anders zou ik héél graag een keer een "fun" wedstrijdje willen zien, bijvoorbeeld een fly-off tussen de top 4 uit het NK waarbij er 2 met hun favoriete toestel mogen vliegen en de twee anderen met een "Sportsman-klasse" toestel.

-edit- Ik zie nu dat Arno ook gereageerd heeft. Wat je schrijft over vliegen onder omstandigheden die die aan de grens zijn, daar heb ik ook last van. Afgelopen wedstrijd heb ik voor het eerst besloten niet tegen mijn zin te vliegen, dat kan natuurlijk ook altijd. Ik realiseerde me dat pas later, op de één of andere manier voel ik me aan mezelf bijna verplicht om te vliegen ook al heb ik daar geen zin in....raar is dat.

Ik heb lang getwijfeld en nu pas de knoop door gehakt.
Die twijfel had niets met materiaal te maken, ik denk dat mijn Diva prima in staat is om mee te doen, maar alles met eigen ervaring.
Ik heb weinig thermiek ervaring (heb in oostenrijk meer in de thermiek gehangen dan in nederland) en om dan ineens aan een wedstrijd mee te doen...........

Wat mij over de streep heeft getrokken is de realisatie dat je geen ervaring krijgt van lezen over een wedstrijd waar je in de toekomst graag eens aan mee zou doen en je toch ergens moet beginnen.

Mijn insteek is om te leren en mijzelf te verbeteren, het wedstrijd element maakt het leuk omdat je je zelf dan dwingt om je best te doen. Meer dan wanneer je gewoon rondjes vliegt want dan ben je toch snel geneigd die motor maar weer aan te zetten als het niet lukt. Tenminste......dat heb ik.

My 2cts (als newby die 2 jr geleden de instap heeft gemaakt in NK F3J)
Okay...om de discussie nog wat verder aan te zwengelen: vanwaar al die nieuwe vliegtuigen dan, terwijl de oude nog helemaal niet kapot zijn....?
In een competitie hebben je diverse soorten mensen - (heel) competitief ingestelden en zij die meer voor de fun/gezelligheid en toch uitdaging gaan (zie ook volgende quote). Net zoals de een zich financieel meer kan permitteren dan de ander (zo zit de Westerse maatschappij in mekaar lijkt me). En dat er dan ook met hoger cq. duurder materiaal gevlogen wordt, lijkt mij evident.

Ik zie nu dat Arno ook gereageerd heeft. Wat je schrijft over vliegen onder omstandigheden die die aan de grens zijn, daar heb ik ook last van. Afgelopen wedstrijd heb ik voor het eerst besloten niet tegen mijn zin te vliegen, dat kan natuurlijk ook altijd. Ik realiseerde me dat pas later, op de één of andere manier voel ik me aan mezelf bijna verplicht om te vliegen ook al heb ik daar geen zin in....raar is dat.
Dit is me tijdens een F3J wedstrijd ook al (meermaals) overkomen: je laten meeslepen door de competitie en verder gaan dan je op dat moment kunt. Dat is enerzijds het leuke van competitie: je leert en verlegt je grenzen (je kunt het toch!), anderzijds wordt je soms hardhandig met je grenzen geconfronteerd. En hoe je daarmee verder om gaat, is jouw eigen keuze (nog harder/vaker oefenen, of je erbij neerleggen en genieten van de fun).

Voordat ik verkeerd begrepen wordt...ik stoor me niet aan die nieuwe vliegtuigen hoor, ik snap dat helemaal. Ze vliegen zeker weten beter dan een Easyglider :-) Als je goed kunt vliegen en het maximale uit een vliegtuig kunt halen, dan heb je topmateriaal nodig.

Voor mijzelf zou dat geldverspilling zijn want ik kan nog helemaal niet zo goed thermiek vinden, ik moet er echt over struikelen. Dus als je mij een nieuwe Supra geeft ga ik niet veel hoger scoren.

Maar om te stellen dat de vlieger de enige factor is wil er bij mij niet in.
Als ik naar mijn eigen vloot kijk; mijn Cumulus was bij lichte weersomstandigheden een prima vliegtuig, boven de windkracht 3 was er echter niet goed mee te vliegen (te langzaam en te kwetsbaar). En daarom heb ik een Cirrus aangeschaft. Helaas hebben we dit jaar al 3 van de 4 wedstrijden gevlogen met windkracht 4, uitschieters naar 5 - en dan gaat dat ook niet lekker. Met mijn eigen E-Light gaat het dan echter prima. Alleen heb ik die aan mijn zoon toegezegd.

Dit is me tijdens een F3J wedstrijd ook al (meermaals) overkomen: je laten meeslepen door de competitie en verder gaan dan je op dat moment kunt. Dat is enerzijds het leuke van competitie: je leert en verlegt je grenzen (je kunt het toch!), anderzijds wordt je soms hardhandig met je grenzen geconfronteerd. En hoe je daarmee verder om gaat, is jouw eigen keuze (nog harder/vaker oefenen, of je erbij neerleggen en genieten van de fun).

Vlgs mij heb ik de klèmtoon verkeerd gelegd :rolleyes: Ondergetekende heeft ook F3J wedstrijden gevlogen bij de max. windsnelheden. Dat is op zich geen enkel probleem; het is alleen niet LEUK !! Een voortdurend door de wind op zijn kop gezette kist heeft voor mij geen enkele charme (meer)

...
Wat mij over de streep heeft getrokken is de realisatie dat je geen ervaring krijgt van lezen over een wedstrijd waar je in de toekomst graag eens aan mee zou doen en je toch ergens moet beginnen.

Mijn insteek is om te leren en mijzelf te verbeteren, het wedstrijd element maakt het leuk omdat je je zelf dan dwingt om je best te doen. Meer dan wanneer je gewoon rondjes vliegt
...
Kijk, dat is nou precies de instelling waar we naar op zoek zijn in deze klasse. Ik hoop dat meer mensen tot dit inzicht komen en ook gewoon eens mee komen doen. Justus, je verwoordt mooi wat we al een tijdje proberen te verkondigen.

Ik ben ook niet erg competitief ingesteld, maar heb toch altijd een hele leuke vliegdag op een wedstrijd. Mijn doel is niet om te winnen, maar wel om voor mezelf goede vluchten te maken. Als ik in een rond 600 punten scoor maar voor mijn gevoel het maximale eruit heb gehaald dan is dat prima. Net zo goed kan ik ontevreden zijn met 900 punten als er meer in had gezeten.

Nou ik ook effe ;)

Ook ik ben helemaal niet competitief ingesteld. Ik heb een 2e hands 'glasbak' gekocht om in Frankrijk aan de helling mee te kunnen vliegen, en die bleek ook geschikt te zijn om f5j mee te vliegen. Meedoen dus! De eerste 2 wedstrijden werd ik laatste en in Soest al een negende plaats! Geweldige progressie! Het interesseert me geen bal dat ik niet win. Ik heb lekker gevlogen en dat telt. Ook het kijken naar anderen (die beter vliegen dan jijzelf) is heel erg leuk.

Ik heb in de begintijd van de F3K aan een aantal wedstrijden meegedaan, maar dat werd toch minder leuk omdat het veel te serieus werd, vooral in de full-size klasse.
Ik herinner mij nog dat ik tijdens een F3K wedstrijd na een crash een noodreparatie uitvoerde en even wilde proberen of het model nog goed vloog. Tijdens een taak van een andere groep heb ik ver buiten het start- en landingsveld (downwind) het model even (laag) gegooid, een glijvluchtje gemaakt en geland. Meteen protesten van (veel te serieuze) deelnemers! Ik zou zomaar een thermiekbel kunnen aangeven! Dat mocht niet! Ik mocht dus niet even testen. Dat was mijn laatste F3K wedstrijd.
In de Mini klasse is het allemaal wat gemoedelijker maar als het een beetje waait kom je met zo'n Mini niet zo ver en hoog en dat is toch wat minder leuk vliegen.
Het allerleukste evenement voor de DLG'ers was het jaarlijkse evenement in Vlaardingen, gewoon vrij slingeren, veel ouwehoeren en daarna een 'all up last down' wedstrijdje voor de lol.

Het belangrijkste is dat je leert van anderen, gezellig kunt kletsen met collega's en dan ook nog lekker vliegt. Dat is het beeld wat ik nu bij F5J heb. Ook van mij hoeft er (nog) niets te veranderen.

Back