Een competitie van 8 "topvliegers" en van 5 "minder goede topvliegers" is nog nauwelijks een competitie te noemen. Niet doen dus...
Maar dat is ook niet wat ik heb voorgesteld....de competitie blijft exact hetzelfde. In mijn voorstel is er enkel een tweede rangschikking, waarbij een klasse toestellen bij elkaar is gezet.
En mocht je al iets willen doen om nieuwkomers te lokken dan creeer een lijstje met nieuwkomers (eerste of tweede jaars deelnemers) Dat sluit ook beter aan bij de stelling dat je ook met een "minder" toestel goed kunt scoren.
Kun je dat iets meer uitleggen?
Roberts suggestie om de goede vliegers/prestaties te bestraffen met extra ballast vind ik minder.
Ik heb daar overheen gelezen maar lijkt mij ook niet zo'n goede. Ik denk ook niet dat het veel invloed heeft op het vlieggedrag, helemaal niet als het waait. Dan zou je ze beter kunnen blinddoeken. Of de buitenste panelen van hun vleugels afpakken
Als je de top5 van de 'glasbak' lijst en de top 5 van de 'houtbouw' lijst laat wisselen van type kist (dus van glas naar hout en andersom), denk je dan dat de uitslag heel anders zou zijn?
Afhankelijk van de weersomstandigheden denk ik dat er wel verschillen op gaan treden ja. Maar dat is niet waarom ik dit voorstel heb gedaan.
Ik val in herhaling, maar dat moet dan maar; er verandert niets aan een wedstrijddag, de einduitslag of het vliegen. Ik heb er ook heel bewust voor gekozen om de "Sportsman" NIET apart te laten vliegen omdat iedereen denk ik graag wil weten en zien hoe anderen het doen en je met hen te meten.
Om een vergelijking uit de motorsport aan te halen; als je in de formule 1 de toppers laat ruilen van auto met de mensen die onderaan staan denk ik dat er ook verschillen op gaan treden.
In de autosport is het niet ongebruikelijk om een apart klassement te maken voor "privateers", dus de niet-fabrieksrijders. Of, in de Moto-GP, een apart klassement voor de CRT rijders.
Allemaal manieren om mensen aan te trekken, of omdat ze minder budget hebben of mindere kwaliteiten, en die naast de overall-klassering te noemen. Zonder de klasse af te splitsen want dat is ook absoluut niet wat ik wil.
Het lijkt mij leuk, puur omdat je dan ineens met je Easyglider of Climaxx bij ieder weertype "strijdt" tegen vliegers met vergelijkbaar materiaal, die dus dezelfde handicap hebben ten opzichte van de glasbakken. En die bij de juiste weersomstandigheden diezelfde glasbakken nog steeds in een ronde kunnen verslaan! Dolle pret toch?
Vergelijk het met het apart klasseren van junioren in een heleboel competities. Dat heeft toch ook geen enkel ander doel dan het voor junioren leuk te maken? Zo moet je het zien. Maar ja, junioren hebben we niet zo veel