Zomaar een bijboot

Hans Groenenberg

Forum veteraan
Nadat ik mijn hout had gesorteerd, wat veelal uit het huis van mijn schoonvader kwam besloot ik maar weer wat te gaan modelbouwen.
Ik ben gestart met een bijboot in schaal 1-30 ongeveer. Ik had nog niet het idee om er een verslag van te gaan starten maar nu ik wat redelijk ben opgeschoten laat ik hier alsnog wat zien.
Aangezien ik niet thuis ben in digitaal tekenen heb ik wat geschetst zodat er een acceptabel spanten-raampje is ontstaan.
Dit is overgezet op een plaatje triplex van 4mm. ( drie-laags fineer )
Achteraf niet het beste stuk en de valse kiel hield het niet echt tijdens het beplanken:koud:. Om enigzins gelijke zijden te krijgen heb ik de papieren malletjes dubbel gevouwen.
Qua maatvoering verschillende sloepen of bijboten bekeken.
Langzaamaan ontstond er een acceptabel spantenplan om te gaan beplanken.
20241013_104236.jpg

20241006_131842.jpg

En zo is ook de zeeg min of meer er zelf door schatting in gebracht. Mogelijk is deze aan de boegzijde wat te hoog gemaakt.
20241013_113917.jpg

Hoe dan ook het gaat me weer even over de lol van het bouwen. Ook de steven moet nog meer de juiste ronding gaan krijgen. Tot zover de vorderingen tot nu toe. Ik zal vanaf nu weer wat meer foto's gaan maken en meer handelingen laten zien.
Over de stevens is de lengte nu 28.6 cm. In werkelijkheid dus een 8.5m

Laatst bewerkt:
Na het afmaken van de vlonders heb ik de binnenkant in een antieke boenwas gezet.
Hier als eerste de vlonder.

20241015_211804.jpg

Ik had nog een blik staan van 5L wat ik vroeger gebruikte in de meubelrestauratie. Genoeg nog voor een 1000 van dit soort schuitjes.

20241015_213557.jpg

Deze was kan je dus uitwrijven en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. Na het uitwrijven of borstelen ontstaat er een mooie lichte glans. Hoe vaker dat je het aanbrengt hoe donker het gaat worden. 1 laag zal volstaan vind ik.
En hier onder het resultaat. De volgende stap zullen de banken gaan worden.

20241015_214630.jpg
20241015_214601.jpg
20241015_214637.jpg
20241015_214650.jpg

Hans, voor de verhoogde vloer in de bij-boot gebruik je de overigens logische benaming 'vlonder'. Logisch omdat een vlonder een eenvoudige houten constructie
is, die direct contact met de ondergrond voorkomt. Een kleine houten aanlegsteiger word ook een vlonder genoemd.

Echter de verhoogde constructie in boten/sloepen en schepen word geen vlonder, maar 'wegering' of 'buikdenning' genoemd. Een synoniem van de buikdenning is
de planken vloer van een scheepsruim die vlak- of buikweger(ing) word genoemd.

Eigenlijk niet echt belangrijk dit soort benamingen en details omdat nagenoeg iedereen wel weet wat je bedoeld als je het over een vlonder hebt in een sloep.
Maar voor een 'ouwe' zeeman zoals ik zijn de juiste nautische benamingen altijd wel leuk om te delen :)

Back