Door verschillende omstandigheden heb ik besloten om toch de binnenvaart in te gaan, en daarom heb ik twee projecten nodig: eentje voor thuis, en eentje aan boord. Aan boord word dat de victory, thuis mijn eerste scratchbouw, de zeven provinciën, en dan niet de bekende van het bouwpakket van kolderstok en die hoosterw aan het bouwen is, maar het eerste schip met de naam zeven provinciën, die van 1642, een oorlogsschip van 128 voet, 32 -48 stukken, gebouwd voor de admiraliteit van Amsterdam. Het heeft gevaren onder Jan van Galen bij de slag van Elba en Livorno. Later heeft het onder de Ruyter gevaren in de Oostzee en bij portugal.
Wat afwisseling is ook goed
.
Ik ben van plan om de originele constructie zoveel mogelijk aan te houden, om zo veel erover te leren, en de constructie vind ik ook gewoon prachtig uit die tijd. Ik zie wel waar ik kom, geen koeien met gouden horens beloven
. Omdat ik nog weinig ervaring heb, en helemaal met scratch, maak ik een stappenplan van 5 stappen vooruit, die ik ook jullie laat zien.
De belangrijkste bron word een tekeningenset van Cor Emkes, via de NVM besteld. Ook de boeken van Dik en Blom zijn belangrijk, en Witsen envan Yk wil ik ook bestuderen.
Dit is m:
Aanzichten:
Lijnenplan:
Langsdoorsnede en bovenaanzicht:
Masten en rondhouten:
De tekeningen zijn vrij gedetailleerd, behalve de tuigage, die staat er niet op.
Over de houtsoorten die ik wil gebruiken voor kiel en spanten heb ik nog niet alles duidelijk, advies gevraagd van jullie dus. Een leverancier hen ik al wel in gedachte
.
Reken niet op teveel, het is goed mogelijk dat ik teveel hooi op m'n vork neem en dat het schip te vroeg strand. Maar dat zie ik dan wel weer
.
Wat afwisseling is ook goed

Ik ben van plan om de originele constructie zoveel mogelijk aan te houden, om zo veel erover te leren, en de constructie vind ik ook gewoon prachtig uit die tijd. Ik zie wel waar ik kom, geen koeien met gouden horens beloven

De belangrijkste bron word een tekeningenset van Cor Emkes, via de NVM besteld. Ook de boeken van Dik en Blom zijn belangrijk, en Witsen envan Yk wil ik ook bestuderen.
Dit is m:
Aanzichten:
Lijnenplan:
Langsdoorsnede en bovenaanzicht:
Masten en rondhouten:
De tekeningen zijn vrij gedetailleerd, behalve de tuigage, die staat er niet op.
Over de houtsoorten die ik wil gebruiken voor kiel en spanten heb ik nog niet alles duidelijk, advies gevraagd van jullie dus. Een leverancier hen ik al wel in gedachte

Reken niet op teveel, het is goed mogelijk dat ik teveel hooi op m'n vork neem en dat het schip te vroeg strand. Maar dat zie ik dan wel weer