Gevraagd Zenoah G62 – Geen vonk, powercoil stuk?

Hallo allemaal,

Ik heb recent een toestel met Zenoah G62 motor overgenomen, maar ik krijg er geen vonk uit. Na wat testen en meten begin ik te vermoeden dat de powercoil kapot is. Ik ben nog niet super bekend met deze motoren, dus ik hoop dat iemand wat mee kan denken.

Bij het doormeten merkte ik op dat de zwarte draad van de powercoil continu aan massa ligt. Voor zover ik begrijp, betekent dit dat de kill switch “actief” blijft en de vonk onderdrukt – wat natuurlijk niet de bedoeling is. Klopt deze redenering?

Bij Toni Clark vragen ze €75,- exclusief verzendkosten voor een nieuwe powercoil. Zijn er wellicht goedkopere alternatieven of andere plekken waar ik zo’n onderdeel kan vinden? Of is dit echt de enige juiste weg?

Een andere optie zou zijn om het hele systeem om te bouwen naar CDI, maar eigenlijk wil ik eerst gewoon even vliegen met de G62 om te kijken of het überhaupt bevalt. Dus liever een low-cost oplossing voor nu.
Afbeelding van WhatsApp op 2025-04-24 om 23.01.50_d6fe7560.jpg

Alle tips, ervaringen of suggesties zijn welkom!

Erwin

laat ik vorige week nou net een complete magneet ontsteking van een ZSG62 hebben weggeflikkerd nadat ik de motor naar cdi heb omgezet....
weet niet of deze hetzelfde is als de ZG 38 ... zo ja dan heb ik er wel 1 voor je

Zg62 moet je relatief hard rond slingeren. Ook helpt een easystart van tonyclark.
Omdat het een omgebouwde kettingzaag motor is en die met een trekstarter meerdere malen langs ontstekingspunt gaat

Hallo allemaal,

Ik heb recent een toestel met Zenoah G62 motor overgenomen, maar ik krijg er geen vonk uit. Na wat testen en meten begin ik te vermoeden dat de powercoil kapot is. Ik ben nog niet super bekend met deze motoren, dus ik hoop dat iemand wat mee kan denken.

Bij het doormeten merkte ik op dat de zwarte draad van de powercoil continu aan massa ligt. Voor zover ik begrijp, betekent dit dat de kill switch “actief” blijft en de vonk onderdrukt – wat natuurlijk niet de bedoeling is. Klopt deze redenering?

Bij Toni Clark vragen ze €75,- exclusief verzendkosten voor een nieuwe powercoil. Zijn er wellicht goedkopere alternatieven of andere plekken waar ik zo’n onderdeel kan vinden? Of is dit echt de enige juiste weg?

Een andere optie zou zijn om het hele systeem om te bouwen naar CDI, maar eigenlijk wil ik eerst gewoon even vliegen met de G62 om te kijken of het überhaupt bevalt. Dus liever een low-cost oplossing voor nu.
Bekijk bijlage 616125

Erwin

Hallo allemaal,

Bekijk bijlage 616125

Erwin
Bougie eruit, startmotor erop en kijken of deze vonkt..wel de bougie massa laten maken, anders kans dat je je bobine opblaast.
Afstand coil tot vliegwiel moet minimaal zijn, papiertje dubbelvouwem en moet ertussen passen.
Ik start em met startmotor met vertraging en prop net door de compressoe zetten.
Pas op je vingers!!!!

gaat niet zo zeer dat hij lastig of niet start , ik krijg geen vonk op de bougie , na nameten die zie ik dat de black lead altijd geground is dus intern sluiting maakt

Bijlagen

• 1ef2f014-eb94-444a-9e2a-86b2cde43c90.jpeg
    1ef2f014-eb94-444a-9e2a-86b2cde43c90.jpeg
    72,8 KB · Weergaven: 14
Kun je zo'n spoel doormeten dan? Is het niet net als bij een brushless motor dat het een aantal koperwikkelingen zijn en je dus als je de weerstand doormeet om milliohms gaat?. Mocht je al een multimeter hebben die dat kan, want dat lukt je niet met een huis tuin en keuken multimeter. Die meten meestal pas vanaf een of twee ohm.

Als ik de zwarte draad los maak van mijn kill switch en doormeet maakt deze continue massa. Zonder dat deze ook maar massa kan maken .

Ik vermoed dat je dan door de spoel heen naar de massa meet. Zoals gezegd milliohms. De kill switch die je sluit zorgt er mi voor dat de spoel wordt kortgesloten naar de massa. Hetzelfde zou gebeuren als je de rode draad aftakt en die via de killswitch aan de massa kortsluit. Ik ben wel benieuwd wat je aan de rode draad meet. Ik verwacht ook massa.

ignition.jpg

Het kan natuurlijk best dat je spoel echt kapot is, maar om dat op basis van je meting te constateren vind ik riskant.

Edit. De Zenoah gebruikt zo te zien geen contactpunten en condensator voor de ontsteking, maar een soort goed getimde "fietsdynamo" die je kunt kortsluiten om de boel te stoppen. Dit lijkt me in dat geval de simpelste constructie voor de powercoil.
coil.jpg

Bijlagen

• ignition.jpg
    ignition.jpg
    12,4 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
Back