Zender Carson Modellsport Reflex Stick Multi Pro LCD RC handzender 2,4 GHz vragen:

Speciaal voor vaar model Fairmount Alpine van Billing Boats, heb ik de Carson Modellsport Reflex Stick Multi Pro LCD zender/ontvnger gekocht.
De aandrijving via de dubbele vaarregelaar Cti Thor24HF-2 voor de dubbele schroeven.
2 connectors van deze regelaar op linker joystick kanaal 2 en 4.
Deze zeesleper heeft ook een hekschroef en een boegschroef. Maar hoe is dat realiseerbaar?
Volgens de handleiding Carson moet de roer servo op kanaal 1.
Mijn idee was om voor kanaal 4 een Y-kabel aan te sluiten, 1 naar de regelaar, ander op de roer servo. Zou dat mogelijk zijn?

Dan kan de hekschroef op kanaal 3 en boefschroef op kanaal 1.
Stel dat de roerservo toch op kanaal 1 moet?, zou ik met kanaal 3 b.v. de boefschroef kunnen doen.
Maar hoe schakel je dan de hekschroef?
De 4 schakelaars rechtsboven op de zender zijn 3-standen schakelaars. (voor aandrijving N20 motor sleeptrommel)
De 4 schakelaars linksboven zijn tip schakelaars 3 standen. Hier kan denk ik verlichting op.
Als de hekschroef op een 3-standen schakelaar aangesloten wordt heb ik geen vaarrelaar nodig, iemand hier ervaring mee?

Als vaarregelaar voor de boeg en hekschroef heb ik 2 modellen;
De CTI THOR 4 Vaar-Rijregelaar 4A vooruit/stop/achteruit
En de CTI Thor 14 LF vaar-rijregelaar 14A-20V voorruit/stop/achteruit
Welke van de 2 modellen, kom ik niet wijs (onervarenheid) uit de beschrijving op RC-point waar ze gekocht zijn.

Het valt mij op dat er weinig te vinden is over deze zender,

Bijlagen

• Carson Reflex 14 Channel.jpg
    Carson Reflex 14 Channel.jpg
    101,2 KB · Weergaven: 2
  • Cti Thor 24HF-2.jpg
    Cti Thor 24HF-2.jpg
    120,9 KB · Weergaven: 1
Hallo Albert, Heb je er met die Fairmoint en je zender er weer een uitdaging bij!
Deze zender ken ik op zich niet, maar je zou het volgende eens kunnen proberen
De schroeven op kanaal 2 en 4. Geen idee of deze zender een mixer heeft om beide schroeven op 1 kanaal te zetten.
Mijn oude MPX Profi 3100 heeft wel een mixer en daarmee koppel ik in combinatie met een schakelaar beide motoren op de linker stick.
De roeren zou ik op kanaal 1 houden.
Boegschroef op kanaal 3 en de hekschroef met een ESC op een 3 standenschakelaar.
Koppel om te proberen eens een 3 standenschakelaar aan een kanaal en zet daarop om te testen eens een servo.
Bedien dan de 3 standenschakelaar en kijk wat er gebeurt. Loopt de servo naar een eindstand, zowel links als rechts, dan zou de ESC ook volaan vooruit en achteruit moeten gaan. Als dat met een tipschakelaar lukt, dan kun je pulserend "sturen".
Heb in de manual niet veel kunnen vinden. Eigenlijk niets op dit vlak.
Is dit niet werkend te krijgen dan zou je een losse V-mixer aan kunnen schaffen.
De CTI Thor 4 zal een 4 Ampère exemplaar zijn en de 14 een 14 Amp. Moet wel in de beschrijving staan. Voor zover ik weet is de 14 er ook in een zelflerende versie. Er staat dan een S op. Houdt in dat bij het inschakelen de ESC "denkt" dat op de zender de gever in de neutraalpositie staat. CTI heeft nu ook HF regelaars. Die laten de motor niet piepen. Heb zo'n exemplaar in mijn Bugsier 3 gezet om het motorgeluid uit de Beier module niet te storen. Prima ding, maar er zit wel een rem in en "herkenning" van de stroombron. Bij 12 Volt (in mijn geval) denkt de ESC dat er een 2S Lipo accu in zit en als de spanning te laag wordt geeft de ESC maar 25% van de capaciteit. Was even schrikken, want het leek of de boot niet meer reageerde. Kwam gelukkig met een slakkengangetje weer naar me toe.
Kijk wel uit met die Thor 4 of die zwaar genoeg is voor de gebruikte motor. Zie in de beschrijving dat deze een BEC heeft.
De 14 LF heeft geen BEC. Zie bijgaande links.

Kijk maar of je iets aan deze info hebt. Gr. Klaas.

Hallo Albert, Heb je er met die Fairmoint en je zender er weer een uitdaging bij!
Deze zender ken ik op zich niet, maar je zou het volgende eens kunnen proberen
De schroeven op kanaal 2 en 4. Geen idee of deze zender een mixer heeft om beide schroeven op 1 kanaal te zetten.
Mijn oude MPX Profi 3100 heeft wel een mixer en daarmee koppel ik in combinatie met een schakelaar beide motoren op de linker stick.
De roeren zou ik op kanaal 1 houden.
Boegschroef op kanaal 3 en de hekschroef met een ESC op een 3 standenschakelaar.
Koppel om te proberen eens een 3 standenschakelaar aan een kanaal en zet daarop om te testen eens een servo.
Bedien dan de 3 standenschakelaar en kijk wat er gebeurt. Loopt de servo naar een eindstand, zowel links als rechts, dan zou de ESC ook volaan vooruit en achteruit moeten gaan. Als dat met een tipschakelaar lukt, dan kun je pulserend "sturen".
Heb in de manual niet veel kunnen vinden. Eigenlijk niets op dit vlak.
Is dit niet werkend te krijgen dan zou je een losse V-mixer aan kunnen schaffen.
De CTI Thor 4 zal een 4 Ampère exemplaar zijn en de 14 een 14 Amp. Moet wel in de beschrijving staan. Voor zover ik weet is de 14 er ook in een zelflerende versie. Er staat dan een S op. Houdt in dat bij het inschakelen de ESC "denkt" dat op de zender de gever in de neutraalpositie staat. CTI heeft nu ook HF regelaars. Die laten de motor niet piepen. Heb zo'n exemplaar in mijn Bugsier 3 gezet om het motorgeluid uit de Beier module niet te storen. Prima ding, maar er zit wel een rem in en "herkenning" van de stroombron. Bij 12 Volt (in mijn geval) denkt de ESC dat er een 2S Lipo accu in zit en als de spanning te laag wordt geeft de ESC maar 25% van de capaciteit. Was even schrikken, want het leek of de boot niet meer reageerde. Kwam gelukkig met een slakkengangetje weer naar me toe.
Kijk wel uit met die Thor 4 of die zwaar genoeg is voor de gebruikte motor. Zie in de beschrijving dat deze een BEC heeft.
De 14 LF heeft geen BEC. Zie bijgaande links.

Kijk maar of je iets aan deze info hebt. Gr. Klaas.
Hee Klaas, leuk dat je weer meedenkt, met mijn volgende project.
Er staat geen S op de regelaars, maar zijn wel zelflerend. De 4 Amp versie is voldoende voor de 7,2 V boeg en hek schroef motor van Rabousch.
Die zijn 1.3 Amp met een max van 3.2 Amp.
Zal ook zonder BEC moeten, (denk ik) want die komt al vanuit de vaar regelaar. Dat is dezelfde als in mijn SMIT Nederland. Alleen nu wil ik de servo niet op kanaal 1 wat in de beschrijving van de zender staat.
Of via een switch en zender schakelaar zonder regelaar, maar of dat verstandig is?
De motoren worden weer de ZonV. 03 Bühler 6-18 VDC Motor, dat zijn mijn laatste 2 stuks, op 12V loodaccu.
Groet, Albert

Ja, eenieder beleeft het op zijn eigen manier Albert en ik filosofeer vanuit mijn eigen ervaringen. Hoe je de bediening ook inricht, je zult altijd een hand tekort komen om alles tegelijk te bedienen. Uit ervaringen met Smit Finland denk ik dat je de hekschroef heel weinig nodig hebt en dat ding af en toe een tikje hoeft te geven. Vandaar mijn keuze voor de tipschakelaar. Om te slepen is het wel makkelijk om beide motoren op één stick te zetten. Heb wel de losse V-mixer genoemd en dat werkt wel met rechtuit varen, maar geef je een beetje veel roer dan gaat de motor in de binnenbocht achteruit draaien. En dat gaat ten koste van de trekkracht. Heb zo'n ding een poosje gebruikt in S-F, maar vond het niets. Maar er is nog een andere optie met een aanpassing in je zender. Op die manier koppel je ook twee motoren aan één stick. Je zou het kunnen bedraden met servo-verlengsnoertjes. Bevalt het je niet dan kan het zonder solderen weer los worden genomen. Kijk maar of het je aanspreekt. Schema staat hieronder. Gr. Klaas.

Mixer Robbe futaba.jpg

Laatst bewerkt:
Dankje Klaas, dit neem ik mee, en ga het vervolg van de bouw posten op het forum, in de bouwverslagen schepen map;

Het zal wel even duren voor het zover is, ik schat er nog wel 1 jaar mee bezig te zijn :)

Dat wordt een hele klus Albert. Voorlopig uitdagingen zat dus! Succes met de bouw en ga het volgen. Gr. Klaas.

Back