Zelf vliegtuig maken om te leren vliegen,'familie-vliegtuig'

• Topicstarter Topicstarter Gerjon
  • Startdatum Startdatum
G

Gerjon

Guest
Zelf heb ik een zwever en kan er redelijk mee uit de voeten. Mijn familieleden willen het ook wel eens proberen. Alleen vind ik mijn zwever daar iets te kostbaar voor.
Nu wil ik een vliegtuigje maken waar ze mee kunnen leren vliegen en wat makkelijk te repareren is tegen een lage prijs. (misschien het ideaal beeld van een modelvliegtuig) :)

Zelf zat ik aan een depron vliegtuig te denken i.v.m met goedkope en snelle reparaties. Ook meer een slow-flyer idee, omdat die minder schade aanricht bij verkeerde besturing en mijn electronica niet zo snel naar de eeuwige jachtvelden wordt gestuurt.

Hebben jullie tips en of opmerkingen, dan hoor ik het graag.
Ook als jullie van mening zijn, om daar helemaal niet aan te beginnen :)

De oude vertrouwde magnum die lijkt hier geschikt voor.

magskiz.jpg

spotgoedkoop en vrijwel onverwoestbaar, en mocht er schade aan het model ontstaan dan is dat zeer snel en goedkoop te repareren.

Hartelijk dank, hier kan ik wat mee. :thumbsup:

Heeft u misschien nog wat meer tekeningen of gedetaileerde foto's? De vleugel, die ingesneden worden, om zo het vleugel profiel te krijgen? En hoever van de voorlijst moet dat gebeuren?
Zwaartepunt ligt 162 millimeter vanaf de voorkant?

Verder is het mij tot nu toe wel duidelijk. :yes:

Eigenlijk zie ik maar 1 oplossing, de Easy star!
Dat is op het moment DE beginners kist en is nagenoeg onverwoestbaar, en stel dat je hem van letterlijk honderden meters naar beneden stuurd en er gaat iets kapot is het zeer snel/makkelijk te repareren.

Ik vlieg nogal eens hier in de buurt op een veldje met van alles en nogwat, en iemand vond het wel erg intresand en wou het ook proberen, dus ik met de easystar en hem ook even laten sturen. al gouw kwam het tuigje naar beneden en ik kon niet optijd inspringen dus het werd een chrash maar niks kapot ;-) Nu snapt hij pas dat het niet zo makkelijk is.

EASYSTAR van Multiplex!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Het model kost nagenoeg bijna niets, is echt bijna onverwoestbaar! Sluit me volledig aan bij Nando.

Gr. Bert

Effe enkele fotos gemaakt van Theo's nieuwe magnum. Motorisering een oude vertraging van de icarus shockflyers die draait met de originele prop op 2 lipo's Etec 1200, dus een klein uurtje vliegen op een acculading...........................
DSCF0020%7E0.JPG

DSCF0022.JPG

DSCF0023.JPG

DSCF0025%20%28Small%29%7E0.JPG

DSCF0037.JPG

Shockievliegers kom maar op, ik lust jullie rauw...................................
evil.gif

Hallo Theo

Met welke materialen heb je de romp gebouwd.?
ik zie plaklint en een isolatieschuim ?......(dikte, materiaal, ?)

groeten
steffe

Die rompbuis is gemaakt van dat isolatiebuis wat je om de verwarmingsbuizen kan doen. Deze is versterkt en op voorspanning gezet met behulp van bundeltape. De losse buis is heel flexibel en nu met die tape op deze manier buigt de romp niet meer vanzelf door. De rest is van 3 mm Depron. Alleen de neuslijst van het kielvlak is een stukje restafval koolstofstaaf van 3 mm. In de vleugel zit niets van koolstof alleen enkele stroken van dat bundeltape en is op deze manier meer dan sterk genoeg. De servo's zijn gewoon in te kleine gaten gedrukt. de ontvanger en de regelaar liggen ergens los in de romp en de accu gaat in dat sleufje dat je aan de vleugelvoorzijde ziet zitten en wordt door een stukje tape op zijn plaats gehouden. Verder zit de vleugel alleen maar vast met 4 stukjes bundeltape. De luchtschep voorop om de motor te koelen is uit de hals van een oude petfles. Het kielvlak en het stabilo zitten met hete lijm in de rompbuis gelijmt. Totale bouwtijd is iets van 2 of 3 uurtjes (droogtijd van de lijm niet meegerekent).

wel Theo.....

Van inventiviteit gesproken....... zeer goed gevonden
Hoe ben je op het idee gekomen?????
Schitterend....

Voor mijn Swordfish heb ik 1/4 kartonbuis genomen ....
(is wel zwaarder dan isolatietube...)

groeten
Steffe

Het model is niet door mij ontworpen, maar door Ralf Kiesewetter en is reeds vele jaren oud. Door dat alleen maar die schets zoals in een eerdere post van mij bestaat kun je heel veel eigen dingen gebruiken en uitproberen om het model te verbeteren. Maar eigenlijk valt er niets meer aan te verbeteren nu. Of misschien toch nog door er een kleine brushless motor op te zetten. Verder alles heel simpel en goedkoop houden, dat is het belangrijkste.

Perfect :thumbsup: hier kan ik wat mee doen!
Je zei 'het is zaak om alles zo goedkoop en simpel te houden.'

Ik heb zelf een zwever uit japan waar goedkope rc-besturing in zit. Geen merk, simpele apparatuur, het werk, alleen verwacht er niet veel van.

Weten jullie misschien hoe/waar ik aan van die goedkope rc-besturing kan komen? Zodat ik het lekker goedkoop kan houden en niet wakker hoef te liggen als er is wat kapot gaat. Ik heb namelijk als beginner nog geen arsenaal aan, servo's, regelaars, ect opgebouwd.

voor dit soort klein spul ga je natuurlijk hier in Nederland bij RC-Technics. De kleine servo's van towerpro zijn goed en goedkoop, ook de GWS ontvangers zijn goed en goedkoop.

Theo ik heb enige jaren geleden ook een Magnum gehad, maar ik denk niet dat het een goed "familie toestel" is zoals gerjon bedoelt. Wat betreft goedkoop en crashvriendelijk voldoet het aan de eisen. Maar ik zie nu niet zo snel iemand die nog nooit gevlogen heeft er direkt mee weg vliegen.

Mijn Magnums bestonden in die tijd nog uit een speed 400 en 8x500 Mah Nicads!! (lekker heavy!). Als je dit voor een beginner geschikt wil maken moet je mijn inziens al weer goed gaan investeren in Lipo's en de daarbijbehorende lader.

Ik denk dat een Easy star een betere (verstandigere) keus is. Dit neemt niet weg dat ook ik veel lol aan de magnum heb beleeft hoor!!

Gr. Bert

In principe moet ik je gelijk geven. De oude versie met nicads of nimh's is niet echt een beginners toestel. De versie zoals die bij mij nu vliegt is dusdanig goedmoedig dat ik gerust durf te zeggen geschikt voor een beginner. En natuurlijk bij weinig tot geen wind. De Easystar daar tegenover is eigenlijk stukken beter maar ook gelijk een behoorlijk stuk duurder. De Easystar is goed zelfcorrigerend en eigenstabiel en dat is de Magnum vrijwel niet.

Dit lijkt mij inderdaat niet stuk te krijgen. Alsnog stuk, loop je even naar de gamma heb je een nieuwe romp.

Ik had ook een Easy Star, Alleen een keer finaal de grond in gevlogen. Me romp in twee, kost wel wat duurder dan dit vliegtuigje denk ik.............

Als ik het allemaal goed begrijp kan ik beter een easystar kopen. Omdat dat meer een beginnerstoestel is en je niet hoeft te investeren in lipo's.

Als er toch geinversteerd kan worden kan je beter een magnum maken i.vm met lage reparatie kosten. Dan is hij door lipo's en de minder zware motor goedmoediger alleen niet optimaal om te leren vliegen?

gerjon, theo en ik bedoelen dat een Magnum goed te vliegen is met een lipopakket. Alleen is de eerste aanschaf van lipo's en een geschikte lader nogal prijzig.
Als je goedkoop en crashvriendelijk wilt vliegen met een magnum dan zou je moeten gaan vliegen op NiCads/NiMh cellen. Deze zijn redelijk goedkoop en met het eerste de beste (goedkope) laadapparaat op te laden. Maar je zit dan met het meergewicht van de Nicads, hierdoor wordt een Magnum niet echt heel gemakkelijk te vliegen.

Dus:
Magnum+nicads= goedkoop, maar moeilijker te vliegen door het extra gewicht van de nicads. En vliegduur is veel korter.
Magnum +lipo's= duurder (lader+accu's), maar veel gemakkelijker te vliegen (volgens theo dan!) En een lange vliegduur (1/2 uur volgens theo)

Gr. Bert

Ja, dat heb ik ook begrepen. Een magnum zou eigenlijk de moeite waard zijn om mee te leren vliegen als er lipo's in zitten. Daarom is een easystar een meer voor de hand liggende keuze.

Als ik het niet goed heb begrepen dan hoor ik dat graag :)

Je hebt het goed begrepen. Met de easystar hoef je geen lipo's en aanverwante spullen te kopen. Die vliegt altijd goed en is daarnaast iets groter zodat je ook met en beetje wind beter uit de voeten kan.

Back