Zeehaen - 1:37.5 - From Dutch Explorer Abel J. Tasman

Bedankt voor de likes en het commentaar.

Heb eerst een laag "sanding sealer" op de buitenkant van de Zeehaen geverfd. Voordeel van dit spul is dat "it seals the wood", als ik dan per ongeluk verf morst is het met een veeg van een doek weg. Als ik geen sanding sealer gebruik blijft er altijd wat verf op het hout.
357 Fluit, Zeehaen painting.jpg

358 Fluit, Zeehaen painting.jpg

Het touw bij de boegspriet is voor de 4 ankers.
Kleuren die ik heb gebruikt.
Geel: Yellow Ochre, Groen: Chrome Oxide Green en Rood: Cadmium Red Deep Hue.
Dat blauwe silicone vakjes ding is een ijs blokje houder. Hier stop ik wat verf in en het is gemakkelijk schoon te maken.
Als ik de verf later nog moet gebruiken stop ik het geheel in een plastik zakje (Zip-Lock bag).
355 Fluit, Zeehaen painting.jpg

356 Fluit, Zeehaen painting.jpg

Kwam er achter dat ik niet genoeg Es hout heb voor het dek. Dus nu ben ik latjes van baltic birch triplex van 6mm breed en 200mm lang en 0.79mm dik aan het snijden. Het is licht in kleur.

359 Fluit, Zeehaen Baltic birch ply.jpg

360 Fluit, Zeehaen Baltic birch ply.jpg

361 Fluit, Zeehaen deck planks.jpg

362 Fluit, Zeehaen deck planks.jpg

Marcus

Tussen elke dag buiten de sneeuw ruimen ben ik langzaam bezig met het planken van het verdek en het bakdek (ik denk dat dit de correcte namen zijn). De deck planken waar de lattenroosters komen zijn breeder (8mm en 9mm) dan de rest van de planken (6mm}
365 Fluit, Zeehaen bakdek planking.jpg

366 Fluit, Zeehaen upper deck planking.jpg

367 Fluit, Zeehaen upper deck planking.jpg

368 Fluit, Zeehaen upper deck planking.jpg

De dikke zwarte draden zijn voor de ankers.

363 Fluit, Zeehaen dack gratings.jpg

364 Fluit, Zeehaen deck gratings.jpg

Heb de lattenroosters gedeeltelijk in elkaar gelijmed. Nu alleen nog in 3mm breed stukjes zagen en dan weer die delen in elkaar lijmen.

Fluit, Zeehaen stern windows.jpg

De raampjes op het achtersteven gelijmed.

Marcus

kijk eens aan, een echt hollands dek, de planken gebruiken die voorradig zijn. :worship::worship:

Bijna het hele schip is van onderdelen die voorradig zijn. Scratch-build is een dure hobby. Voor Covid heb ik genoeg hout om meer dan 3 schepen temaken gekregen van mijn Woodworking club. Als ik het niet neem verbranden ze het.

Marcus

Laatste dagen niet veel gebouwd. Wel de roerpen en kolderstok gemaakt en als ik het allemaal in elkaar set, werkt het. Als ik ooit een R/C van een fluit maak dan weet ik hoe dit gedeelte in elkaar zit.

370 Fluit, Zeehaen Kolderstok roer.jpg

Vraag voor de leden die een fluit hebben gemaakt.
Hoe maak je die koepel waar die deur in zit en vlak voor de mizzen mast zit?
Ik had een houten ei door vieren gezaagd, maar dat was het niet. Ook uit een stuk hout geschuurd maar die was niet rond genoeg.

Mijn bestelde groenten zaden komen dagelijks in de postbus. Tomaten en andere groenten moet ik 10 weken voor de laatste vries nacht planten en dat doe ik met gro-trays, heat mats and full spectrum lights. Een maand in de garage en dan begin april in de kas.

Ik doe zaden want planten zijn mij te duur en de keuze van zaden is uitgebreider dan wat je in de winkel kan kopen. Planten, bloemen, enz. zijn hier zeer duur. Ik ben verwend met Nederlandse prijzen.
Marcus

denk dat je bijna niet anders kan dan uit 1 stuk
teken op de kop kant de ronding af die je wil hebben en schaaf of vijl dan naar het achterste middelpunt tot je op niets uitkomt..

Laatste paar dagen zeer mooi weer, in de 20 C, dit gebeurt zelden. Heb de groenten tuin opgeknapt het fruit en struiken gesnoeid.

De 18 jaar nieuwschierige cat
371 Fluit, Zeehaen Boomer.jpg

Lattenroosters zijn in elkaar gelijmed en moeten nog geschuurd worden. De reling met de reling stijlen ook nog een beetje geschuurd worden en de mast houders? (weet niet de naam). Ik maak er altijd meer van iedere soort in verband met het breken.
372 Fluit, Zeehaen deck fittings.jpg

Alle nagelbanken en betings (bits) uitgezaagd, geboord en begonnen met het vijlen.
373 Fluit, Zeehaen birs.jpg

Twee hoofden van Sculpey gemaakt. Ze lijken niet op elkaar en dit kan ik veranderen of laten zitten. We zien wel.
374 Fluit, Zeehaen clay faces.jpg

Marcus

Back