Zeehaen - 1:37.5 - From Dutch Explorer Abel J. Tasman

1. Ook: etage en (Vlaams) verdiep. ... - Volgens het Etymologisch Woordenboek van Van Dale ontstond het woord verdieping door een wijziging in de bouw van het koopmanshuis; om ruimte te winnen kwam de neerkamer beneden het grondniveau, de entresol. Oorspronkelijk was een verdieping dus ook letterlijk een "verdieping".

1. Ook: etage en (Vlaams) verdiep. ... - Volgens het Etymologisch Woordenboek van Van Dale ontstond het woord verdieping door een wijziging in de bouw van het koopmanshuis; om ruimte te winnen kwam de neerkamer beneden het grondniveau, de entresol. Oorspronkelijk was een verdieping dus ook letterlijk een "verdieping".
Jouw stuur ik ook wel een half blaadje toe van mijn gewonnen kladblokje.

En weet je waarom ik dat blokje krijg? Omdat het woord zijn oorsprong heeft uit de scheepsbouw. Daarvan ging men uit van het bovenste dek, alle andere dekken lagen lager en werden dus verdiepingen genoemd. Dit woord is zo ingeburgerd dat het overal gebruikt werdt.

Waarom heet een verdieping niet een verhoging?

Het is inderdaad opvallend dat we spreken van de begane grond en daarna van de eerste verdieping, en niet van de eerste verhoging.

De oorsprong van de benaming verdieping ligt in de Late Middeleeuwen, zo vermeldt het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands. De huizen hadden tot die tijd vaak alleen een begane grond en een zolder. Die zolder (vlak onder de kap van de woning) was een lage ruimte: je kon er niet staan. Doordat men de vloer van de zolder ging verlagen (‘verdiepen’), werd de ruimte hoger en werd de zolder daardoor bruikbaarder. Zo’n zolder met een lagere vloer werd een zolder met verdiep genoemd. Toen er huizen kwamen met meer etages, raakte verdieping in gebruik voor álle woonlagen van een huis of gebouw.

In België is het woord verdiep overigens nog steeds in gebruik. In Nederland is verdieping veel gebruikelijker. Mogelijk is het beïnvloed door vliering.

aldus het etymologisch woordenboek :)

Waarom heet een verdieping niet een verhoging?

Het is inderdaad opvallend dat we spreken van de begane grond en daarna van de eerste verdieping, en niet van de eerste verhoging.

De oorsprong van de benaming verdieping ligt in de Late Middeleeuwen, zo vermeldt het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands. De huizen hadden tot die tijd vaak alleen een begane grond en een zolder. Die zolder (vlak onder de kap van de woning) was een lage ruimte: je kon er niet staan. Doordat men de vloer van de zolder ging verlagen (‘verdiepen’), werd de ruimte hoger en werd de zolder daardoor bruikbaarder. Zo’n zolder met een lagere vloer werd een zolder met verdiep genoemd. Toen er huizen kwamen met meer etages, raakte verdieping in gebruik voor álle woonlagen van een huis of gebouw.

In België is het woord verdiep overigens nog steeds in gebruik. In Nederland is verdieping veel gebruikelijker. Mogelijk is het beïnvloed door vliering.

aldus het etymologisch woordenboek :)
Waarom noemen ze het in België waar ze patat verkopen het een frietkot?

Hans Groenenberg zit er het dichtst bij. Wanneer er een goot aan het huis zat kon je / mocht je niet verder omhoog met je gevel. En meestal had een huis maar één ruimte. Door de goot dus hoog te maken en daarna de achterliggende vloer te verdiepen ten opzichte van deze goot kreeg je een extra ruimte.

In the meeste Engelse spreekende landen is de begane grond, de 'first floor' . Dat is logisch. Je kan dat eigenlijk niet in het Nederlands zeggen. 'ik woon op de eerste vloer'.

Marcus, op deze manier heb je je werkplek dus overal in en om het huis. Dus veeeeel ruimte:rofl:

Je hebt gelijk, kwa vierkante meters heb ik aardig wat hobby ruimte. Elk jaar groeit het een beetje. En 90% van mijn hout krijg ik van mijn Woodworker's club. En de ene keer meer dan de andere. Als ik het niet meer ergens kan stoppen, I collect all the crappie wood and in the fall and winter burn it in the fire pit.

Waar ik woon mag je hout verbranden. Het nadeel hiervan is dat de Trumpers ook natte bladeren, vers gemaaid gras, plastiek, andere rotzooi verbranden, in de zomer en als er een zuidelijke wind staat dan moeten alle ramen bij ons dicht, en wij moeten binnen blijven tot dat de rook weg is.
Marcus

Boegspriet

Een temporary template van het boegbeeld en stukje sierhout gemaakt en met een klein beetje lijm vast gezet zodat ik weet hoe de rest past.

330 Fluit, Zeehaen create bowsprite.jpg

331 Fluit, Zeehaen bowsprite.jpg

Heb alle onderdelen uitgezaagd en op maat geschuurd. In walnoot en kersen. Moet nog wat fijn schuren zodat het allemaal past.

332 Fluit, Zeehaen bowsprite parts.jpg

Marcus

Na veel passen en meten en stukjes er afhalen, zijn alle delen die op elkaar zitten veel te hoog en dat ziet er raar uit. Dus overnieuw beginnen.
Heb de templates op 1 cm dik walnoten over getrokken en weer uit gezaagd. Morgen langzaam schuren.

Vandaag was het weer lekker warm 50F ongeveer 9C en morgen 63F ongeveer 15C en dan vrijdag -3C met regen en sneeuw. "Climate change"??? Love it.

Het spijt me van de foto's in de verkeerde richting. Dus wat nek oefeningen doen.

Vorig jaar een blok linden (Basswood) gekregen 50 lang x 30 breed x 5cm dik.

50x30x5cm block linden.jpg

Op de figuur zaag in kleinere blokken gezaagd.

50x30x5cm pieces of linden.jpg

Daarna in nog kleinere blokjes gezaagd zodat ik wat hout snijwerk kan verrichten.

50x30x5cm little pcs of linden.jpg

Marcus

Back