Zeehaen - 1:37.5 - From Dutch Explorer Abel J. Tasman

O ik bedoelde die vierkante met gat in het midden, die langwerpige is een halskamp. Daar gaan de halzen doorheen van de onderzeilen. Die kunnen er ook uitzien als een spuigat, maar dan zit het gat niet gelijk met het dek.

Persoonlijk vindt ik dat de constructie van de boeg de meeste concentratie eist. De reden is dat de bouwtekeningen alleen het boven en zijkant aanzicht geven en nooit of zelden de preciese afmeting van de lengte en hoek van de head and cheek rails.

Just look at the 7P van Hans (Hoosterw). Hij heeft er veel tijd aan besteed en het is maar een klein onderdeel van het schip.

Na een dag er over piekeren en verschillende schetsen verder maak ik de boven en onder cheek railing in twee delen. Het voordeel daarvan is dat ik ieder stuk ruim kan uitzagen en met veel passen, schuren en meten het langzaam op zijn plaats zet.

Vijf mallen gemaakt uit dik (0.02mm) vellum

326 Fluit, Zeehaen bowsprite 01.jpg

en het over getrokken op 8mm kers en peer en 13mm kers. Ik doe verschillend hout om te zien wat gemakkelijk is te buigen en als ik wat breek heb ik nog hetzelfde van het andere hout.

327 Fluit, Zeehaen bowsprite cherry 02.jpg
13mm kers

328 Fluit, Zeehaen bowsprite pear 03.jpg

8mm peer

329 Fluit, Zeehaen bowsprite temp 04.jpg

Links, 8mm kers, rechts boven 13mm kers en om 2 keer de railings te hebben en maar een keer zagen heb ik met breed plakband 2 stukken hout op elkaar gezet, Rechs onder 8mm peer.

Morgen of overmorgen buiten uitzagen. Het is hier tussen de 15 en 18 graden en dat is veel te warm hier voor November. Meestal hebben we 20 cm sneeuw, en het blijft liggen tot February en er komt steeds meer bij.

Marcus

Vandaag is er zon, 40°F, dat is dus ongeveer 4°C, en nu lekker schuren aan de boeg delen.

1a6 Work on bowsprite today.jpg

Ik heb een hobby kamer buiten, en werk daar alleen als het droog is. Sleep mijn electrische en hand gereedschap naar buiten en zet het op lange planken.

1a1 outside hobby space.jpg

Een hobby kamer in de garage en werk daar met electrisch gereedschap en ligt een stapel hout.

1a6 hobby kamer garage.jpg

Een hobby kamer in de kelder en werk daar alleen met gereedschap dat geen zaagsel afgeeft. Er ligt hier nog meer hout.

1a3 basement hobby room.jpg

1a4 basement hobby room.jpg

1a5 basement hobby room.jpg

De kat ligt op een zacht bed teslapen.
Ik weet dat het omslachtig is want ik sleep de boot constant ergens naar toe. Ben eraan gewend.

Marcus

Dat leek mij een Delta figuurzaag machine. geweldig is zwaar maar onverwoest baar
Gr Ton

Ton, je hebt gelijk. 8 jaar geleden van een cabinet maker gekregen met bijbehorende stand, tafel waar het ingeschroefed zit.

We willen ook foto's van de hobby-eerste verdieping, en van de hobbyzolder natuurlijk (daar ligt vast ook hout). :)

Het huis heeft een verdieping (noemen ze in de VS, a ranch) en de kelder. De zolder zit vol met insulation foam. In de garage heb ik op verschillende plaatsen hout liggen. Kan ik foto's van maken als je dat wilt.
Marcus

Ja - en waarom heet het een "verdieping" als het hoger ligt?

Schrijfblokje voor wie dit weet :)
Dit had er mee te maken dat er vroeger een begane grond was en een hoge zolder. En deze zolder was niet hoog genoeg zodat je er niet kon staan. Deze zolder ging men verdiepen met een vloer er onder. Verdiepen dus, zodat je er kon staan. Zo ontstond een verdieping. Zoiets is het geloof ik. De zolder werd dus verlaagd. Als je de begane grond zou verhogen met een extra verhoging zou je over de verhoging praten... pfff wat een prietpraat... klopt het?

Laatst bewerkt:
Back