Zeehaen - 1:37.5 - From Dutch Explorer Abel J. Tasman

een spie is dat je plank op niets uit loopt
je mag ze achteraan gewoon volle brete houden en tegen het berghout laten eindigen
234 Fluit, Zeehaen stern 2nd plkg.jpg

een spie is dat je plank op niets uit loopt
je mag ze achteraan gewoon volle brete houden en tegen het berghout laten eindigen

Bedankt voor de verklaring. Soms kan het niet anders want ik wil de plank niet forceren. En 2 planken die towards the stern lopen en de breedte van een plank krijgen kan ik niet zomaar een las (scarph joint) van maken.

Met niet Nederlandse schepen kan je als 2 planken de breedte van 'een' krijgen er een steeler in voegen
Ik heb alle foto's in het 17th century Dutch merchant ships boek nog eens bekeken en alle modelen hebben scarph joints die ik ook opmijn fluit maak.
Marcus

ziet er goed uit marcus alleen bij je volgende fluit niet meer zo scherp gaan in de boeg.
ik heb denk ook eerst 4 rompen beplankt eer het bij mij echt goed was en al doende leert men.

Ziet er goed uit Marcus, alleen die knik in die plank aan stuurboord komt mij wat vreemd over. misschien vertekening van de foto?

Allen bedankt voor de complimenten.

#Pingu57
Knik? Waar? Ik kan dat weg schuren.

# Amazone
Die scherpe bocht bij de boeg begon al fout met het eerste latje en daarvoor met te weinig balsa hout. Ze heeft niet echt een bolle boeg.

Marcus

Ik bedoel eigenlijk de knik die je ziet bij de pijl Marcus, als dat geen vertekening van de foto is, hoe krijg je daar dan de volgende plank tegenaan??

235 Fluit, Zeehaen more planking.jpg

Back