XFly Tasman; hoogte mixen bij flaps?

pompebled

Forum veteraan
Ik ben een gebruikte Tasman aan het instellen op mijn TX16S en heb de flaps op een drie standen schakelaar: 0°, 20°, en 40°. ik heb er nog niet mee gevlogen.
Theoretisch zal het toestel bij gebruik van flaps (meestal) willen stijgen, het is een hoogdekker.
Is het handig om een paar graden down er bij te mixen?
Ik weet dat ik ook prima zonder flaps kan vliegen, maar ze zitten er op...

Groeten, Jan.

zo doen de meesten het...
anders zet je alvast de mixer er in, maar minimaal
eerst vliegen, kijken hoe sterk de neiging is

Yep.
Dat testen zal even moeten wachten, tot het weer geregend heeft, want de pollen maken het buiten spelen voor mij niet echt een optie...

Groeten, Jan.

Dat is inderdaad een optie, maar de sliders op de TX16S lopen erg licht, dus per ongeluk verstellen ligt op de loer...

Daarnaast zou dat een extra functie bedienen tijdens de landing betekenen, daar moet ik nog teveel bij nadenken, voorlopig maar op een schakelaar en na de landing de uitslag aanpassen aan de hand van de recente landing

Groeten, Jan.

In principe is eenmaal getrimd altijd goed. Kijk welke aanvlieghoek past, zodat je prettig met gas je daalsnelheid kunt aanpassen.

Mijn modellen stel ik in met flight modes. Slider hoeft niet in dit geval, je kunt trimmen per mode - dus een trim voor flaps up, flaps 1 en flaps 2.

Hoogte nemen, flaps selecteren, approach simuleren en dan trimmen met je trimknop. Klaar. Altijd aanpasbaar naar smaak.

Met flight modes beweegt de trim vloeiend mee met de flaps (ik heb altijd een servo slow ingesteld, alleen daar al mee is het pitch-effect minder).

Hoe vliegt de Tasman?

Laatst bewerkt:
Nog niet mee gevlogen.
Door de droogte van de laatste weken wordt mijn pollenallergie dusdanig getriggerd, dat ik binnen moet blijven.
Het beetje recente regen helpt een beetje, maar niet voldoende.

Hoe gaat het werken met flight modes? Heb je daar een YT tutorial linkje van?

Groeten, Jan.

Back