Wij vragen hulp bij een begin/idee voor ons profielwerkstuk.

• Topicstarter Topicstarter knakker
  • Startdatum Startdatum
K

knakker

Guest
Hey mensen.

Ik en een vriend van mij moeten voor school beginnen met ons profielwerkstuk. Een beginnetje maken voor volgend jaar, waarin het grote werk eigenlijk moet gebeuren.

De bedoeling is dat wij een profielvak kiezen (natuurkunde) en daarbinnen wat gaan maken. Na overleg met een natuurkundedocent hebben wij een duidelijke vraag voor op het forum. Wij mogen zelf een vliegtuig gaan ontwerpen en natuurlijk bouwen. Uitgebreid verslag van bepaalde keuzes erbij vormt het uiteindelijke werkstuk.

Dus, wij willlen een vliegtuig gaan bouwen. 400 euro, zei de man van de modelbouwzaak, voor een vliegtuig met brandstofmotor.

Dat is niet wat wij zoeken. Ik heb op het forum rondgekeken, en een aantal leuke dingen gezien, maar ik ben ook iets niet tegengekomen.

Wat ik heb gezien: Een soort vliegtuig, bestaande uit een airodinamisch bakje voor electronica, een grote vleugel, een stok als romp, en dan een staartstuk. Deze moet je zelf de lucht in gooien en dan naar beneden zweven. Kan iemand hier wat meer over vertellen? Hoe duur is zoiets? Hoe duur bijvoorbeeld is de electronica die er in moet?

Wat ik niet heb gezien: Een WIG. Een vliegtuig dat vliegt op het Wing In Ground effect. Vleugel (vrij vierkant van vorm) stoot wind naarbeneden, en op de grond weerkaatst dit steeds. Zo creëer je een soort luchtkussen en vlieg je efficiënter. Ofzo. De vliegboten lijken hier wel wat op, maar die vliegen meteen weer heel hoog. Geen probleem!! zeker niet. Wel gaaf. Is een vliegboot iets voor beginners? kunnen we dat zelf gaan ontwerpen (na wat tips) electronica? Geldzaken? Kun je onder een vliegboot ook wieltjes zetten voor op het land?

Of gewoon een WIG? Kunnen we dat ontwerpen?

Een best uitgebreide vraag dus. Ik heb een paar modellen/ideeën genoemd, maar als iemand een ander idee voor ons heeft, hooren wij dat ook erg graag. Het is de bedoeling niet meer dan 200 euro uit te gaan geven. Nja.. iets meer... maar met 100 euro compleet hebben wij ook geen probleem!
Het liefst wel een bestuurbaar vliegtuig, liefst ook met een electromotortje. Het is bijvoorbeeld ook leuk om met 1 set electronica meerde vliegtuigjes te maken, of 1 met verwisselbare vleugels oid.

Ik hoop dat julie de moeite nemen om ons te helpen,
Alvast bedankt.

Thijs.

Je zou een zwevertje van tekening kunnen bouwen.

Als je alles erg goedkoop houd kun je een complete setup van ongeveer 80 euro gebruiken. Het hout voor de kist zal ook nog wat kosten, ligt aan de grootte maar denk zo'n 30 euro!?!

De zender zal ongetwijfeld het duurste zijn. Maar met een setje van conrad (heel simpel en geen super kwaliteit) kan je ook vliegen. Daar zit meteen een servo en ontvanger bij waardoor je weer licht bespaart op de setup kosten.

Ik denk dat er vast iemand is die een tekening van een leuke zwever van 1,5 a 2 meter weet te vinden!

succes! 8)

gr,

niels

bedankt voor je reactie!
Dat klinkt mij mooi in de oren.

Nu vraag ik, wat jouw antwoord betreft, om wat meer details. Dat is dan een 2 kanaals zender voor... hoogetroer en rolroer?
kan ik er eventueel ook een electromotor in zetten of wordt het dan een heel ander verhaal? (liefst wel met electromotor..)
kan ik zoiets ook zelf ontwerpen? na eerst zelf tekeningen te hebben bekeken oid.

Ik ben ook van plan eerst een klein vliegtuigje te maken, met niks er in. Hoe noem je zoiets? gewoon een werp vliegtuigje zegmaar. Ik hoorde iets van... bug?

algemene vraag!

Heeft iemand voor mij een tekening voor een zweefvliegtuig met een spanwijdte van 1.5 tot 2 meter?

Heeft iemand voor mij een tekening voor een werp-vliegtuig? Niet al te groot. Gewoon om eens kennis te maken met het bouwen en lichte ervaring op te doen. Natuurlijk moeti wel mooi vliegen. Ik wil er best wel tijd in steken hoor!

Voor beide geld, het liefs wil ik vleugelprofielen maken en deze dan bespannen met van dat folie.

Voor deze vragen, maar ook voor mijn eerste vragen, alvast bedankt voor jullie reactie.

Thijs.

voor tekeningen kan je uiteraard, kijken in vrije vlucht forum
maar je kan ook even googlen of hier de zoekfunctie gebruiken

Gebruik de zoekfunctie eens op zoek naar de Gchuck. Dit is een werpzwevertje van een van de deelnemers van het modelvliegkamp.

Waarom moeten gelijk die profielwerkstukken met rc vliegtuigen zijn, je bent namelijk niet de eerste die hier om info komt vragen.

Als je echt serieus een profielwerkstuk moet maken over rc vliegtuigen ontwikkel dan een rc vliegtuig dat heel simpel en makkelijk te bouwen is en dan ook nog eens leuk vliegt.

Gebruik dan als romp een isolatie buisje waarmee je de verwarmingsbuizen isoleert. Voor de staart en de vleugel kun je dan piepschuim of depron gebruiken. Maak wel iets origineels en niet de magnum of double magnum namaken.

Hey mensen

na wat (lees--> veel) rondgelezen en gekeken te hebben, lijkt het mij persoonlijk wel gaaf om een electrozwever te bouwen. Volgens mij heet dat zo. Je bouwt een zweefvliegtuig met een electromotor, en je gaat vliegen. Met de motor breng je hem omhoog, en deze schakel je uit. Je zweeft hem naar beneden, en het verhaal begint opnieuw.

Zijn er mensen die mij dit sterk kunnen afraden? Zijn er mensen met tekeningen? :D Zijn er mensen met extra informatie, dingen waar ik op moet letten ed?

Alvast bedankt!

Thijs.

Waar woon je? Misschien is er iemand bij jou uit de buurt van wie je wat spullen kunt lenen (zender en electronica), dat scheelt enorm in de kosten. Depron lijkt me voor jullie enorm geschikt en anders moet je eens wat info zoeken over het snijden van vleugelprofielen uit piepschuim (met een wire cutter of hete draad) en die bekleden met bijvoorbeeld balsa.

Houd het zo goedkoop en makkelijk mogelijk, persoonlijk zou ik gaan voor een heel eenvoudig model met goede zweefeigenschappen. (vleugelprofiel van onder vrijwel vlak, bovenkant bol/onderkant hol, bovenkant bol (zoals bij een ultralight)) Hou er rekening mee dat je voor een electrakist ook (zware!) accu's nodig hebt.

Het mooiste zou bijvoorbeeld een zwever zijn van +/- een meter die je met 100 postbode-elastieken als lier op een meter of 20 hoogte brengt en dan kunt besturen. Dit is zeker te maken met wat depron, een paar stokken 0.8x0.8 vuren van de bouwmarkt en wat fantasie. Of liever gezegd, véél surfen en zoeken! Voor honderden bouwtekeningen, kijk eens hier:

http://www.spadtothebone.com/ (goedkoop en goed vliegend met materiaal uit de bouwmarkt!)
http://www.profili2.com/eng/default_plans.htm (VEEL plannen)

Voor het zelf bouwen van een electromotor uit oude computeronderdelen, kijk hier (bonuspunten?)
http://www.flyelectric.ukgateway.net/cdrom.htm
cd-rom motoren, makkelijk te maken en heel sterk!

info over depron en hoe ermee te werken:
http://www.eflight101.com/building/depron/

Profielen snijden uit piepschuim:
http://www.xs4all.nl/~wever/Bouwtechnieken.htm

De rest mag je zelf bij elkaar zoeken :)
Probeer anders zoiets als dit na te maken.. Moet zeker een zwever van te maken zijn! Overigens heb ik dit model (span 1.10m) al gevolgen met een eenvoudige speed400 motor. weinig luchtweerstand, klein kastje voor electra en een vleugel. Voldoet precies aan je eisen ;)

Back