Wie wil mij helpen bij Reparatie hydrauliek leiding

Hallo mensen,
als oud heftruck chauffeur ligt de voorkeur bij het bouwen van heftrucks.

Via Marktplaats heb ik onderstaande heftruck kit gekocht.
View media item 269610.
Ik dacht, laat ik eens uit mijn comfortzone gaan.
Nou, DAT heb ik geweten.

Bij het aansluiten en testen blijkt dat er een lekkage in het systeem zit.
Hieronder vind je een tekening van het model.
View media item 269609Op de foto kan je het helaas veel beter zien:
De overzicht foto:
View media item 269606De detailfoto:
View media item 269607.

Zelf solderen bleek geen optie.
Er wordt namelijk met zilver gesoldeerd!
En het smeltpunt van zilver ligt op 961.8 graden Celsius.

Jan B mijn 'steun en toeverlaat' in dit soort momenten adviseerde mij om een topic in de stoomgroep te plaatsen, omdat hier de zilversoldeerders zouden zitten.

Vandaar dus mijn vraag,
- is er iemand die mogelijk eerder met dit bijltje gehakt geeft?
- is er iemand die vertrouwen heeft dat hij/zij dit kan fixen?

Kosten worden natuurlijk vergoed!

Ik heb bij een importeur van LESU-modellen gevraagd wat ze voor mij konden betekenen.
Het antwoord was eenvoudig NIETS!
Het model is niet hier gekocht en ik kon geen aankoopbon overleggen.
De aankoopbon hebben ze nodig omdat we dan de precieze datum weten en we dus ook weten uit welke batch die is (blijkbaar wordt het model elke maand iets anders opgeleverd).
Ook bleek dat de aftersales van LESU niet mee werkt, ik wacht nog steeds op antwoord!

Ik ben het eens met Dirk @Gea .
Alle aansluitingen lijken gesoldeerd met zachtsoldeer.
Met zilver solderen gaat niet meer, zachtsoldeer lood/tin vervuild de soldeernaad.
Zachtsoldeer is vergif voor hard-, zilversoldeer.soldeer.
Maar repareren moet mogelijk zijn.
Het grootste probleem is de verontreiniging door de hydraulische olie.
Deze zit in de naad met de lekkage en moet verwijderd worden, waar olie, vet zit of zat, komt geen soldeer.
Het beste lijkt mij, het hele manifold uit te nemen, de lekkende aansluiting lossolderen, eventueel met een kleine brander.
Alles goed ontvetten eventueel met remmen reiniger.
Weer solderen met tin/zilversoldeer, Resist 2, ook bekend onder warmwaterleiding soldeer.
Dit soldeer is zo sterk, dat het bij goed aanbrengen een druk kan weerstaan die veel hoger is dan de 15 bar.
Link voor soldeer : https://www.gamma.nl/assortiment/griffon-drinkwaterleiding-draadsoldeer-2-mm/p/B210628
Succes. Henk.

Vandaag bezig geweest met het lekke manifold van de hefttruck van @vGenLheftruck_Maarten.
Het was vreemd, er zat geen soldeer op het huis, maar wel een klodder op het pijpje.
Het pijpje, soldeer verwijderd gedeeltelijk met tinzuiger, schoongemaakt en een beetje bijgebogen.
De bocht was te weinig en het uiteinde van het pijpje zat niet in het gat van het huis.
De bocht scherper gebogen, zodat deze in het gat paste.
Vervolgens met de creme brûlée brander gesoldeerd met Resist 2.
Voor resultaat zie onder.
SAM_4321 verkleind.jpg

Een mooie doorgevloeide soldeerverbinding.
Vervolgens hebben we de werking van de truck getest.
De pomp liep, bracht olie op, de verbinding lekte niet, maar de cilinders bewogen niet.
In de zender zit een mix-functie, maar het leek alsof de servo's niet aangestuurd werden.
Dit is een probleem, dat Maarten met de leverancier moet opnemen.
Groet. Henk.

Bijlagen

• SAM_4321.JPG
    SAM_4321.JPG
    183,8 KB · Weergaven: 90
  • SAM_4322.JPG
    SAM_4322.JPG
    159,7 KB · Weergaven: 91
Top Henk, dat je anderen op deze manier met raad en daad bijstaat!

Maarten,
Toen je bij mij was voor het solderen van de verdeler, was ik gefocused op de dichtheid van de soldeer verbinding en van alle aansluitingen.

Bij het testen, je zei dat je de 3s Lipo had opgeladen, maar de RX gaf maar 50% aan.
Ik weet niet, hoe jij de Lipo laadt en ik had er niet over nagedacht om deze op mijn lader, gecontroleerd, te laden.
Nu vele uren verder, vraag ik mij af, of de resterende spanning in de Lipo voldoende was om de servo's aan te drijven.
Hoe ver ben je nu?

Laat van je weten. Henk

Laatst bewerkt:
Back