werveling op de vleugel

Hallo

Ik heb een paar weken geleden een Katana gekocht en al een paar keer mee gevlogen .
Maar nu valt hij snel in een stall.
Nu ben ik er wel achter dat het door het profiel komt maar nu wil ik er een strip op plakken dat er wat wervelingen over de vleugels komen .
Hoe breed en dik zou ik het maken :?: :?:
En ook niet geheel onbelangrijk hoe lang .
En waar moet het worden geplakt?
Er iemand in de club die zegt de harde kant (De lusjes)van klittenband en ongeveer een halve centiemeter breed, en met een kartelschaar knippen of met een wat dik plakband .
Allen ik denk dat het plaband niet zoveel wervelingen maakt.

In sommige boeken over modelbouw staat wel wat over :arrow: TURBULATOREN. Misschien met deze tekst googelen.
De breedte van de turbulator hang af van de breedte van de vleugel.
De dikte zou 0,3 mm. moeten zijn.

Ik heb ook al eens gezocht naar transparante plakfolie van 0,3 mm. dikte, maar dat kan ik niet vinden.
Dit zou op zich mooi zijn, want dan kun je het gebruiken op vrijwel alle vliegtuigen zonder dat het opvalt.

Taco.

Guus, probeer dat het eerste met dik plakband dat je met een kartelschaar in de lengte richting doorknipt. Plak die plakband dan met de kartelzijde naar voren op ongeveer 1 cm achter de voorlijst van de vleugel over de gehele spanwijdte.

Maar effe een vraagje nog, hoe ziet de neuslijst er nu precies uit, is die mooi bol (rond) of is die met een vrij scherpe punt? Ik heb het idee dat die neuslijst erg scherp is en dan krijg je problemen met langzaam vliegen.

hallo

Ik hier plakband die is 0,21 en 0,28 mm dik
De klitteband is 1,80 dik
Dan komt die van 0,28 er her dichst bij in de buurt
Ik heb ook wel gehoord dat ze zijden dat de strip in de buurt van de hooftligger moet zitten maar nu zeg je (Theo) dat het beter bij de voorlijst is.?
Mar als je inderdaat transperante tape hebt dan kun je het makkelijker over de hele vleugel doen dat is netter als een gekleurde streep over het gefolit model (het oog wil ook wat).
Als het 1/3 van de vleugel is dan gaat het nog wel.

Ik heb er paar foto`s van de wortel en tip rib gemaakt voor de ronding van de neuslijst
IMG_0024.jpg

IMG_0025.jpg

Guus, meet eens de instelhoeken op voordat je iets anders gaat doen.

Voor die turbulator gewone huishoudplakband gebruiken en idd direct achter de neuslijst eventuel bij dat blauwe puntje net boven die houten pen. Je krijgt dan een turbulente grenslaag die over het gehele profiel blijft aanliggen.

In een ander topic waren we er al achter gekomen dat dit toestel een erg hoog eigen gewicht heeft, zou dat bij jou geen oorzaak kunnen zijn van het wegvallen? Ik heb 3 Katana's gehad met hetzelfde profiel, en geen last van wegvallen. Hoe zwaar is hij vliegklaar?

Grt.

@ Theo
Ik heb de instelhoek gemeten en die is 0

@ Alexzzz

Ik Weet niet hoe zwaar hij is.
Ik heb er andere servo`s in gedaan in de vleugels D 200 Micro-Premium-16 gr en ook op gas en voor hoog en richting D 4000 Standard 50 gr
En de motor is iets zwaarder dan de os 61 =550 gr en de os46 =375 gr
En ik heb de 3 lichtere servo`s in gedaan.
Dus hij is 102gr zwaader dan ze daar opgeven.

Er staat ook een artikel in de fmt 9/2006 ik ga eens kijken of ik daar iets van begrijp.

Ik heb inmiddels wat aan het knippen geweest zie foto.
IMG_0026.jpg

Ik weet alleen niet of het dik genoeg is (0,15).
Of is de dikte niet zo belangrijk maar alleen de vorm :?: :?:

Alexzzz zei:
In een ander topic waren we er al achter gekomen dat dit toestel een erg hoog eigen gewicht heeft, zou dat bij jou geen oorzaak kunnen zijn van het wegvallen? Ik heb 3 Katana's gehad met hetzelfde profiel, en geen last van wegvallen. Hoe zwaar is hij vliegklaar?

Grt.
Hoi Alexzzz
Ik heb het model gewogen en hij weegt totaal 2970Gr
De vleugels heb ik ook nog eens los gewogen en die zijn 291gr per st.
het leeg gewicht was (kataloges) 1900g
Ik heb het leeg gewicht niet gewogen

Even serieus Guus; een 1.35m kistje die zonder brandstof al 3kg weegt 8O Er zijn X-tra 60's die dat wegen, maar dan met een spanwijdte van 1.75. Conclusie; het toestel is veeeeel te zwaar, met als gevolg dat deze snel gevlogen moet worden met flink wat gas erop, zodra je een bocht ook maar enigzins te langzaam en/of te scherp draait, dan is ie weg......

Best jammer, het is best een leuk toestel om te zien :roll:

Grt.

Inderdaad Alexzzz,

Een veel te zwaar toestel met een veel te kleine vleugel met als resultaat een vliegtuig die gewoon niet traag kan vliegen, daar zullen die uitgeknipte strips ook niets aan veranderen.

Stevo

Ik heb mijn best gedaan, en volgens mij heb ik er niets tezwaar in gedaan.
Dus ik zal het er maar mee moeten doen.
Als hij niet wil vliegen wijst hij zijn eigen plek wel aan waar hij wil liggen en kan ik er ook niets aan doen.
Ik vindt het wel jammer dat ze dit soort kisjes verkopen .

nou sjaak,

als je naar die funtana van mij kijkt, met een spanwijte van 1,40 meter, dan weegt die van mij nog geen 2,5 kilo......

van de funtana wordt wel gezegd dat ie licht gebouwd is, maar ik denk dat je met 1,35 toch wel redelijk ver onder de 3 kilo moet zitten.

grt Sander

Ik heb er vanmiddag mee gevlogen met de turbulator het was er wel beter van geworden maar ik vlieg er niet lekker mee. :cry:
Ik heb alles uitgehaald en zet hem tekoop.
Het model vliegt verder wel goed maar je moet niet te veel up in een langzame bocht vliegen :!: :!:

Ja balen, ik hoorde vanmiddag van raymon van een buitenlanding.... :(

Ga je nog wat nieuws kopen/bouwen?

grt Sander

De buiten landing kwam omdat de motor tekrap was afgesteld
Daar kan het model ook niets aan doen .

Back