Wellicht domme vraag over servo's monteren.

Niet dat ik het voor de eerste keer doe, hoor, ik heb denk ik al tientallen servo's gemonteerd, maar ik loop altijd tegen hetzelfde probleem op. En wellicht weten jullie een supereenvoudige oplossing. Ik monteer nu de servo's in de vleugel van mijn nieuwe Extra. In die vleugel zitten 2 balkjes, met een tussenafstand van 29mm. De servo is 28mm lang. Het ding zou dus zo op z'n plaats moeten schuiven, ware het niet dat die stomme draadjes in de weg zitten. Bij de Dymonds die ik gebruik zitten de draden zelfs halverwege de behuizing, niet onderaan. Ergo, ik moet de servo's tussen de latjes door wurmen, schuin en met enig geweld. Of ik moet de latjes verder uit elkaar zetten, maar dan houd ik weinig vlees over voor de schroefjes. Een constructie waar je de servo vanaf de zijkant in schuift zou leuk zijn, maar vaak is dat niet toe te passen. Ik heb ook wel eens een stukje van de montagelat weg gevijld, maar deze servo's die ik nu gebruik worden met 2 i.p.v. 4 schroeven gemonteerd, en die schroef komt dan zeer dicht bij de rand van het hout.

Wat zie ik over het hoofd? Hoe doen jullie dat simpel, snel en eenvoudig? Ik zou wel servo's met onderaansluiting willen hebben, lijkt me voor de montage heel eenvoudig.

weet niet of het bij jou mogelijk is maar , als de latjes breed genoeg zijn (2x breedte van de servo) naast de servo iets weg vijlen insteken en dan naar de juiste plaatst toe schuiven.
succes

Dank voor je reactie, maar dat is in dit geval helaas geen mogelijkheid. En ik blijf me afvragen hoe iedereen het toch doet, of zitten we allemaal zo moeilijk te doen? En zo ja, waarom maken de fabrikanten dan geen servo's met onderaansluiting?

Ik kan moeilijk visualiseren hoe het bij jou zit.
Maar op deze manier heb ik er al een aantal ingebouwd. Misschien heb je er wat aan

080609ASW001.jpg

Dank je, zoiets ga ik denk ik voor de rolroeren ook toepassen, maar in de romp, en in de vleugels als je ze op een andere manier monteert, zit het snoer in de weg. Een plaatje ter verduidelijking:

Servofit.jpg

Indekking kan ook rompzijkant zijn, of servoplankje, of zoiets.

Ik heb inmiddels ontdekt dat ik de Dymond D 300 MG's die ik heb, heel makkelijk met een snoeraansluiting van onderen kan uitvoeren. Dan is dat probleem opgelost. Tenzij iemand een andere oplossing weet.

Even kort de aanpassingen die ik doe

1) De servo heeft iets speling in het gat.. Is niet erg want een servo heeft niet voor niets ophangrubbers. Die rubbers moeten de servo een stukje bewegingsruimte geven. Een zeer strap passend gat zou dat weer wegnemen. Dat is niet de bedoeling
2) het balkje aan de zijde van het snoer vijl ik in. Dus tussen de schroefjes vijl ik een schuine groef waar de tulle van het snoer invalt tijdens het plaatsen. Het balkje is er t.b.v. het vasthouden van de schroefjes. het verzwakken hiervan zal weinig invloed hebben op de sterkte van de gehele contructie die de servo draagd. Dan ga ik er dus vanuit dat je niet een balsa rompindekking hebt met 2 balkjes en dan denkt dat je servo blijft zitten. Dat is denk ik een misvatting!!

Succes

Mark

Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie. Ik snap dat de boel niet strak in het gat moet zitten, anders hebben de rubbers geen zin meer. Alleen zit ik met dat 'tussen de schroefjes wegvijlen'. De servo's die ik gebruik hebben maar 2 schroeven, 1 aan elke kant, en dus in het midden. Het midden van het gat zit een millimeter of 3 van de behuizing, dus veel speling is er niet. Uiteraard zijn de balkjes verankerd in de spanten van de romp, maar ik heb de indekking erbij getekend als voorbeeld van de situatie, je kan echt geen kant op...

Ik ga vanavond proberen een servo aan te passen met onder-aansluiting.

Nou, om te proberen maar een servo aangepast.

Zo beginnen we:
Extra%20048.jpg

Demontage huis:
Extra%20049.jpg

Gaatjes boren, het deel ertussen wordt weggezaagd:
Extra%20050.jpg

Klaar voor montage. Het stekkertje moet eraf, maar er komt toch een (gesoldeerde) verlengkabel aan:
Extra%20051.jpg

En dan is'tie klaar. Ik heb het rubbertje nog met een druppel CA vastgezet (denk ik niet nodig), en ik heb het 'niet in de kliko gooien' stickertje over het originele gat geplakt. 't Past erg makkelijk in de romp van mijn Extra:
Extra%20052.jpg

Laatst bewerkt:
Een onderaansluiting gaat bijna niet.
Bovenin vastschroeven geeft stevigheid, onderaan breekt af tijdens gebruik op een gegeven moment.
Bevestiging vlak naast waar de kracht op komt is het sterkst, vooral met plastic.

met onderaansluiting bedoel ik dat het netjes is dat de kabel onder uit de servo komt... Dat heeft Hugo netjes gedaan. Uiteraard de servo vastzetten dicht bij de hevel...

Grz
mark

Back