Welke vliegtuigen hebben 2 staartvinnen?

• Topicstarter Topicstarter Leon B
  • Startdatum Startdatum
L

Leon B

Guest
Ik ben op zoek naar vliegtuigen die meer dan 1 staartvin hebben. Heb bijvoorbeeld de Vampire al gevonden:

vampire_3view_500.gif

Zijn er nog meer van dit soort toestellen, en vliegen deze dingen een beetje lekker?

Beetje vage vragen. En ik zal je vertellen waarom:

1. Je vermeld niet met welk doel je deze vraag stelt. Ga je een vliegend model bouwen? Wat voor grootte, wat voor aandrijving? Prop, EDF, turbine?
2. Je vraagt of deze toestellen lekker vliegen. Dat heeft te maken met persoonlijke voorkeur. Alles is vliegend te krijgen, of het lekker is, hangt van jezelf af.

Als je vraag had moeten zijn, is de Vampire vliegend te krijgen, dan is het antwoord ja. Dit zijn hele stabiele toestellen.

Maar dat geld niet direct voor alle andere vliegtuigen die twee staarten hebben.

Om er een paar te noemen:

Vampire
Sea vixen
Venom
P-38
Fokker G1
Saab J-21
Cessna 336 & 337 Skymaster
C-82 Packet
Bell XP-59

Hoeveel vliegervaring heb je, Leon? Als je echt serieus geinterreseerd bent, en er ook werkelijk één gaat bouwen, kijk dan eens hier:

http://www.rbckits.com/cutlass.htm

http://www.alltheweb.com/search?cat=img&cs=utf8&q=aircraft+twin+boom&rys=0&itag=crv&o=0

Een stuka heeft toch geen verticale vinnen Ron?

Volgens mij vliegt een ercoupe wel mooi.

@prop-er: Ik wil in de toekomst (een paar maanden) een model gaan bouwen, maar ik heb nog niet veel vliegervaring, zeker niet met een dergelijk model. Over de vampire zeg je "Dit zijn hele stabiele toestellen". Ik wilde weten of dit juist komt door de manier waarop de staart ontworpen is (dubbel dus). Ik vroeg me namelijk af of dit de besturing ten goede kwam. En/of het lastiger te vliegen zou zijn.

Verder zie ik aan de overige reacties dat er toch nog wel een aantal zijn die dit hebben, dus ga ik me maar eens orienteren op die modellen.

Ik heb er wel iets mee.. Ik vind het er mooi uit zien.

Collegae!

Wat me zo te binnen schiet, en nog niet genoemd staat:

Antonov AN-14 Pchelka
Beechcraft Super H-18
Short Skyvan (vind ik een aanrader)
L200 Morava
Nord Aviation 2501 Noratlas
Lockheed 12 ELECTRA JUNIOR
Dassault FLAMANT MD 311
Gargosy
Sipa
C-119
Arava
Acapella

:wink:

jan.

Als het alleen gaat om staartvinnen, dan weet ik er ook nog wel een paar:
F-14, F-15, F-18, JSF, F-117, MiG29, Su27... :wink:

je vergeet de mooiste F22 raptor

maar ik denk niet dat hij die bedoeld.

vliegtuigen met twee staarten zijn er ook genoeg. ff afbeeldingen zoeken op google dan kan je een mooie uitzoeken om te bouwen (zal niet makkelijk zijn zonder veel info)

EN de blackbird, lockheed SR-71, die staan welliswaar nietvertikaal, maar onder een x-tal graden, maar het zijn er 2

Leon B zei:
@prop-er: Ik wil in de toekomst (een paar maanden) een model gaan bouwen, maar ik heb nog niet veel vliegervaring, zeker niet met een dergelijk model. Over de vampire zeg je "Dit zijn hele stabiele toestellen". Ik wilde weten of dit juist komt door de manier waarop de staart ontworpen is (dubbel dus). Ik vroeg me namelijk af of dit de besturing ten goede kwam. En/of het lastiger te vliegen zou zijn.

Verder zie ik aan de overige reacties dat er toch nog wel een aantal zijn die dit hebben, dus ga ik me maar eens orienteren op die modellen.

Ik heb er wel iets mee.. Ik vind het er mooi uit zien.

Als je maar niet met die filosofie op vrouwen jacht gaat, want dan kan het zijn dat je bedrogen uitkomt. Het is namelijk veel belangrijker dat ze goed kan koken, dan dat ze er ongelofeloos knap uitziet....

Ontopic: Leon, bijna elk vliegtuig is stabiel. Dat moet ook wel, want een piloot zit niet te wachten op een toestel dat hij constant moet corrigeren. Een vliegtuig is stabiel doordat zijn zwaartepunt op de juiste plaats ligt, en er een goed natuurlijk evenwicht bestaat tussen alle krachten op het vliegtuig. Vrijwel elke vliegtuigontwerper bouwt deze eigenschappen in het toestel. V-stelling in de vleugels, een lange staart, een niet al te kleine aspect-ratio verhouding helpen allemaal een stabiel vliegend toestel te maken.

Uitzondering zijn bijvoorbeeld de laatste militaire jets, die een vliegcomputer hebben die de stabiliteit kunstmatig creert door constant via de roeren te corrigeren. Ook kunstvluchttoestellen als de extra 300 of de sukhoi 26/31 zijn van nature weinig stabiel, omdat de piloot zelf wil bepalen waar het toestel heen gaat. Er zijn op dit soort toestellen dus weinig stabiliserende eigenschappen gewenst, omdat ze de strakke figuren in de weg zouden zitten.

Het hebben van een dubbele staart zorgt voor extra stabiliteit tegen gieren. Verder is het mogelijk om meer richtingsroeroppervlak toe te passen dan normaal. Aangezien het normale richtingroer oppervlak van een enkelstaart toestel ruim voldoende is, zie ik dit niet als een groot voordeel. Verder zie ik geen enorme voordelen voor het toepassen van een dubbele staart. Zeker niet qua stabiliteit. Het ziet er daarentegen wel ontzettend fraai uit, wat waarschijnlijk komt doordat de symmetrie van het toestel geaccentueerd wordt.

Leon, hoeveel bouw- en vliegervaring heb je precies, (het maakt me echt niet uit hoe weinig of hoeveel) want dan kunnen we eens kijken of we je aan een goed model kunnen helpen!

als aanvulling op het hierboven gestelde:
Sommige toestellen bleken als prototype of zelfs als productietoestel nog steeds te instabiel. Neem de Super Connie: de staartvlakken werden vergroot om meer stabiliteit langs de lengte-as te hebben.
Maar als je een stabiel (goedmoedig) toestel wilt, is het belangrijker om te kijken naar de opstelling van de vleugels t.o.v. de romp.
Een 'bovendekker' (vleugels boven de romp) is stabieler te vliegen dan een laagdekker (vleugels onder de romp) De bovendekker 'hangt' aan z;n vleugels, een laagdekker staat op z'n vleugels en moet ernstig uitkijken dat hij er niet (via de zijkant) af valt. (vergelijk een Spitfire met een Cessna 172)
Wil je een hoogdekker met twee staarten bouwen dan zou ik eens kijken naar de OV10A Bronco: observatietoestel en FAC in de Vietnam-oorlog...

Maar of dit nou het toppunt van stabiliteit was... Kweet niet!
In ieder geval wat links:
http://www.ov-10bronco.net/techspecs-ov10a.cfm
http://www.blackpony.org/bronco.html
http://members.aol.com/aljoajo/rcb/ov10a.htm
In ieder geval wel een mooie kist om te zien...

Je kan natuurlijk ook iets bekends, met twee kielvlakken uitrusten.
Een Charter met twee kielvlakken, of een calmato.

Hoi,

Wil je iets met 2 staartvinnen, dan wordt het een enorme lijst.

Of bedoel je 2 staart bomen?

In dat geval heb je inderdaad de Fokker G1, Havilland Vampire/venom, Fairchild C119.

Maar de mooiste van allemaal:
De SEA VIXEN. van Havilland.

Marten

Back