Leon B zei:
@prop-er: Ik wil in de toekomst (een paar maanden) een model gaan bouwen, maar ik heb nog niet veel vliegervaring, zeker niet met een dergelijk model. Over de vampire zeg je "Dit zijn hele stabiele toestellen". Ik wilde weten of dit juist komt door de manier waarop de staart ontworpen is (dubbel dus). Ik vroeg me namelijk af of dit de besturing ten goede kwam. En/of het lastiger te vliegen zou zijn.
Verder zie ik aan de overige reacties dat er toch nog wel een aantal zijn die dit hebben, dus ga ik me maar eens orienteren op die modellen.
Ik heb er wel iets mee.. Ik vind het er mooi uit zien.
Als je maar niet met die filosofie op vrouwen jacht gaat, want dan kan het zijn dat je bedrogen uitkomt. Het is namelijk veel belangrijker dat ze goed kan koken, dan dat ze er ongelofeloos knap uitziet....
Ontopic: Leon, bijna elk vliegtuig is stabiel. Dat moet ook wel, want een piloot zit niet te wachten op een toestel dat hij constant moet corrigeren. Een vliegtuig is stabiel doordat zijn zwaartepunt op de juiste plaats ligt, en er een goed natuurlijk evenwicht bestaat tussen alle krachten op het vliegtuig. Vrijwel elke vliegtuigontwerper bouwt deze eigenschappen in het toestel. V-stelling in de vleugels, een lange staart, een niet al te kleine aspect-ratio verhouding helpen allemaal een stabiel vliegend toestel te maken.
Uitzondering zijn bijvoorbeeld de laatste militaire jets, die een vliegcomputer hebben die de stabiliteit kunstmatig creert door constant via de roeren te corrigeren. Ook kunstvluchttoestellen als de extra 300 of de sukhoi 26/31 zijn van nature weinig stabiel, omdat de piloot zelf wil bepalen waar het toestel heen gaat. Er zijn op dit soort toestellen dus weinig stabiliserende eigenschappen gewenst, omdat ze de strakke figuren in de weg zouden zitten.
Het hebben van een dubbele staart zorgt voor extra stabiliteit tegen gieren. Verder is het mogelijk om meer richtingsroeroppervlak toe te passen dan normaal. Aangezien het normale richtingroer oppervlak van een enkelstaart toestel ruim voldoende is, zie ik dit niet als een groot voordeel. Verder zie ik geen enorme voordelen voor het toepassen van een dubbele staart. Zeker niet qua stabiliteit. Het ziet er daarentegen wel ontzettend fraai uit, wat waarschijnlijk komt doordat de symmetrie van het toestel geaccentueerd wordt.
Leon, hoeveel bouw- en vliegervaring heb je precies, (het maakt me echt niet uit hoe weinig of hoeveel) want dan kunnen we eens kijken of we je aan een goed model kunnen helpen!