Welke vario/hoogtemeter op zwever

Ha medemodelvliegers,

Ik beschik over een Last Down V3 XL.. 3.6 meter span. Nu wil ik hier graag een vario opzetten zodat ik hoogte kan horen/thermiek bellen kan vernemen..

Wie heeft hier ervaring mee? Welke vario raden jullie dan aan?

Groet

Stefan

Gebruik al jaren twee vario's. Eén van Robbe en een VT-1 van Simprop. Beide systemen zijn al lang niet meer te koop.

Variosystemen zijn niet goedkoop. Zeker niet als je kwaliteit zoekt.

Losse variosystemen zijn er b.v. van WStech wstech Variometer fr den Modellflug of de Sky Assistent Welkom op BTC-rc.nl. Leverancier van electronica voor RC. . De vario van WStech is uitbreidbaar, tot en met een GPS module.

Als je vliegt met FASST kan je ook een bij Simprop kijken. Die hebben een bi-directionele FASST-ontvanger met ingebouwde variomodule. Ook sommige bi-directionele2.4 GHz systemen hebben een optie om een vario aan te sluiten.

Het komt eigenlijk neer op inventariseren wat je wilt (ook een hoogtemeter, uitbreidbaar) en dan kijken wat er op de mart verkrijgbaar is.

Ik vlieg sinds afgelopen seizoen naar volle tevredenheid met de Sky Assistant vario. Een prima vario met vele instelmogelijkheden. Veel info en gebruikerservaringen kun je hier vinden: sky-assistant-variometer

Succes!

Groeten Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben ook opzoek naar zo iets en heb een Spektrum Dx8i maar hoor maar weinig over Vario op deze terwijl het zou moeten kunnen.

ik vlieg met een Futaba T8 2,4 ghz zender. volgens mij is dat fasst

Klopt. Een T8 op 2.4 GHz werkt met het FASST systeem. De Simprop ontvanger met vario is een optie voor je.

Hou er ook rekening mee dat Robbe binnenkort komt met een aanvulling op FASST die telemetrie mogelijk maakt. Je hebt wel een nieuwe ontvanger en een Robbe variosensor nodig en een los kastje met LCD scherm dat op de T8 wordt geplaatst.

In plaats van dit kastje is er nog een adere optie. Een kastje zonder dsplay dat wordt aangesloten op de leraar-leerlingplug van de T8 en de ontvangen telemetriedata naar een smartphone of een laptop zend.

Veel details over dit systeem zijn er nog niet bekend, maar op de Robbe site is wel wat informatie te vinden.

Aanvulling 07-01-2012:

Er is meer informatie over telemetrie voor bestaande FASST systemen. Zie http://www.futaba-forum.net/showthr...anger-sensoren-...-(preise)&p=33750#post33750

Laatst bewerkt:
Back