welke servo`s zijn dit ?????

• Topicstarter Topicstarter ultim@te
  • Startdatum Startdatum
U

ultim@te

Guest
je ziet op grotere modellen veel dat de ailerons en de hoogteroeren naar beneden ``hangen`` als de kist uit staat .
zijn dit speciale servo`s en zo ja waar verkrijgbaar en quanta costa ??
mvg eric

De roeren gaan naar beneden hangen door het gewicht van de roeren dat op de servo komt als de servo uit staat.
De meeste servo´s kunnen dat gewicht niet dragen als er geen stroom op de servo staat.

dus het zijn geen sevo`s die dit doen als ze uitgeschakeld staan , ik heb dit ook vaak gezien bij kleinere kisten waarvan ik zeker weet dat dit niet door het gewicht van het roer kan...
wat weegt zo`n aileron nou zelfs van een 2,5 meter kist /???

Omlaag hangen van roer

De roeren gaan naar beneden hangen door het gewicht van de roeren dat op de servo komt als de servo uit staat.
De meeste servo´s kunnen dat gewicht niet dragen als er geen stroom op de servo staat.

Hé Jurrien!

Je weet zelf toch ook wel dat dat komt doordat de servo's in deze kisten metalen tandwielen hebben. Bij kunststof tandwielen komt dit veel minder voor dan bij MG servo's.
Maar het is o.a. het gewicht van het roer dat de doorslag geeft. Meer van invloed is nog de koorde van het desbetreffende roer en het eigen draaimoment waarmee het roer om zijn as draait.

Groet van Bart

Het heeft te maken met de soepelheid waarmee een servo onbekrachtigd kan draaien. Als de kracht die daarvoor nodig is, kleiner is dan het draaimoment wat het gewicht van het roer opwekt, dan krijg je dit fenomeen.

Coreless servo's bewegen vaak erg licht, dus die hebben er eerder 'last' van. MG servo's hebben doorgaans iets meer speling 'op de tandwielen' (moet ook wel) en kunnen daardoor hier ook gevoeliger voor zijn.

Ander aspect wat het kan zijn, is wind. Als je een toestel vlak op de grond zet, staat de vleugel, en daarmee de ailerons, vaak 'scheef'. Als de wind er dan van achter opblaast, vormt dat een extra kracht om de ailerons naar beneden te duwen.

Er zijn speciaale servo's te krijgen die zonder stroom een hele lage weerstand hebben.
Ik gebruik zo'n servo in mijn boot als gas-servo.
Mocht de ontvanger accu compleet uitvallen, dan is het veertje van de carburateur voldoende om de gas servo dicht te drukken.
Het gewicht van een aileron zou ook geen probleem moeten geven.

De servo die ik hiervoor gebruik is een standard sized robbe/futaba S9001.
Dit is inderdaad zo'n "coreless" servo.
Hij is wel analoog en kost zo rond de 35 euro (in nederland).
Ik vermoed echter dat ie niet echt geschikt is als aileron servo voor bigscale modellen. De stelkracht is op 6V zo'n 5,2Kg/cm.

Laatst bewerkt:
Ik vermoed echter dat ie niet echt geschikt is als aileron servo voor bigscale modellen. De stelkracht is op 6V zo'n 5,2Kg/cm.

Qua STELKRACHT is deze servo meer dan voldoende voor de meeste grote kisten tot 15kg; mits geen 3D hangvliegtuig met DA - 100 of dergelijke:rolleyes:.
Zo'n 10-15 jaar geleden vlogen we alle grote kisten met een Royal BB van Multiplex; stelkracht is zo'n 4,5 kg.

Wees gegroet van Bart

Back