Welke propellers zijn goed en betaalbaar?

Discussie in 'Multicopters' gestart door flash1, 21 jun 2013.

1. flash1

flash1

Lid geworden:
    17 okt 2009
    Hallo,

Ik wil graag nieuwe propellers bestellen voor mijn FPV quadcopter, maar ik weet eigenlijk niet welk merk en type hiervoor geschikt is. Ik heb altijd gevlogen met Gemfan green props. Deze zijn erg slecht gebalanceerd, daarnaast had ik altijd dat de 10 inch maat van dit merk heel vaak afbrak onder het vliegen.

Weet iemand misschien een goed merk/typen prop die goed gebalanceerd is en niet veel kost?

Alvast bedankt.

2. Douwe74

Douwe74

Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Hmmm, mijn ervaring is juist dat die gemfan props nauwelijks gebalanceerd hoeven worden, misschien een slechte batch te pakken gehad?

3. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Iedere prop moet gebalanceerd worden.
    Als je dat niet doet werkt je prop maar half!!

Gemfans zijn geen verkeerde props als je ze netjes balanceerd!
    Zelf ben ik deze week over gegaan naar APC props.
    Die zijn wat stijver waardoor ze stiller zijn en minder flexen in de hoge toeren waardoor je wat meer power overhoud.

4. menno

menno

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Ik vlieg de Gemfan's juist omdat die bij mij nog nooit zijn afgebroken in de lucht. :eek:

Kan het niet zo zijn dat er al een keer schade aan de propellers is geweest?

Maar goed, op mijn rag tricopter vlieg ik op het moment met de ABS 10 inch slowflyers van Gemfan. De zwarte waren al zo goed gebalanceerd dat ik er nauwelijks met een schuurpapiertje overheen hoefde te vegen. Op de staart heb ik een oranje propeller zitten waar ik inderdaad wel wat aan geschuurd heb.
    Maar goed, tot nu toe nog nooit gehad dat er eentje in de lucht afbrak [knock on wood].

Ik lees trouwens dat het voor een FPV quadcopter is. Dan zou ik zeker voor glasvezel versterkte (Graupner) of carbon versterkte (Gemfan) propellers gaan. De niet versterkte (ABS) propeller geven bijna zeker trillingen in het video beeld.

Als je in het FPV multicopter draadje kijkt dan zie van beide propellers toch zeer strakke FPV filmpjes.

Laatst bewerkt: 21 jun 2013
  5. flash1

flash1

Lid geworden:
    17 okt 2009
    Bedankt allemaal! Maar even voor de duidelijkheid het gaat om deze propeller: Slow Fly Electric Prop 1045 SF (4 pc - Green)

Met deze heb ik op een dag wel 7x een gebroken prop gehad. Onder het vliegen breekt er dan opeens een kant af. Ik heb ook de 9 inch versie gebruikt en daarvan is er bijna nooit eentje van afgebroken onder het vliegen.

6. Douwe74

Douwe74

Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Volgens mij zijn dat geen GemFans...

Ik zou eens een paar 'echte' bestellen bij multirotorparts.nl, kun je het verschil eens zien ;)

7. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Zodra je wittige plekken ziet op die props gelijk weggooien, daaraan kan je zien dat ze beschadigd zijn.

Heb zo wel eens 6 van de 8 props gelijk weg kunnen gooien omdat ze klem hadden gezeten in de doos.

8. menno

menno

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Die propellers kun je beter gewoon weggooien. Echt een kwestie van goedkoop is duurkoop. Als je multicopter neerstort dan is de kans groot dat de schade groter is dan de meerprijs van goede propellers.

Hier een link van mij uit 2011. Dat was de eerste keer dat ik met een multicopter vloog; juist met 'GWS' propellers van Hobbyking.

Sindsdien vlieg ik dus met Gemfan en mijn ervaring is dat deze alleen breken tijdens een crash.

9. FGRacer

FGRacer

Lid geworden:
    25 jan 2007
  10. MPX

MPX

Lid geworden:
    14 nov 2011
    Hr.

Zoiets bedoel je :D

11. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Ik ben sinds kort ook fan van glasvezel- en carbon versterkte props. Met name de Graupner E-props. Tegenwoordig lastig aan te komen maar ze zijn echt super. RCtimer props (carbon) vliegen naar mijn mening ook goed. Wel minder lift dan de Graupners.
    Ik ga niet meer voor goedkope HK props, breken veel te snel, afschuwelijk gebalanceerd en te balanceren en ze zijn te zacht/flexibel.

Helemaal mee eens in het geval van props. Ik heb nog geen zeer goedkope props gezien die net zo goed presteren als Graupners

12. FGRacer

FGRacer

Lid geworden:
    25 jan 2007
    De gewone of met CF versterkt?

13. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Die gemfans van HK zijn sterk genoeg voor normaal gebruik, zelfs met snel vliegen nog goed te doen!
    Balanceren gaat ook gewoon (als je kan balanceren iig)
    Heb ze tot nu toe alleen met een crash gesloopt.

@MPX, die idd gelijk vervangen, zijn duidelijk beschadigd.

14. flash1

flash1

Lid geworden:
    17 okt 2009
    Ik wil mijn quadcopter ook gebruiken voor video via mijn brushless gimbal, maar dat wil tot nu toe nog niet lukken.

15. MPX

MPX

Lid geworden:
    14 nov 2011
    Hr.

5030 Gemfans, bijna niet kapot te krijgen.
    Geen ervaring met grotere maten maar deze zijn in elk geval 10 x beter dan de 5030 van HK, minder lift dat dan weer wel.........

16. menno

menno

Lid geworden:
    29 jun 2009
    \

Hobbyking verkoopt geen Gemfan. Wel 'slowflyer' propellers en GWS look alikes.

Ik ken 2 types van ze; een gladde plastic variant, zie het resultaat in het linkje wat ik hiervoor heb gepost, die breken tijdens de vlucht. Daarnaast heb ik ook wel eens een matte taaie variant gezien. Die braken niet af, maar waren verschrikkelijk slecht gebalanceerd. Had een halve rol plakband nodig om ze een beetje goed te krijgen.

17. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Laatst bewerkt: 21 jun 2013
  18. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Om te leren vliegen zijn ze prima aangezien je er toch een paar gaat slopen tijdens het leren vliegen. Maar voor aerial visual arts zoals fotografie en video raad ik ze ook niet aan.
    Ik heb het hier over de props van HobbyKing.

Ik had er een aantal tussen zitten waarvan de hub zo ontzettend slecht was gebalanceerd dat ik het gewoon niet in orde kreeg. Gelijk weggegooid. De bladen gaan nog wel maar vereisen ook behoorlijk wat schuur of plakwerk.
    Maarja, je krijgt wat je ervoor betaald.

Simpel gezegd:
    Leer je pas net vliegen en maak je nog vaak brokken? Dan zijn ze prima maar verwacht geen topprestaties.
    Heb je al (wat meer) ervaring en wil je betere performance? Stap dan over naar versterkte props. Bijvoorbeeld die van RCtimer of nog beter; die van Graupner.

Bovenstaande is uiteraard mijn mening gebaseerd op persoonlijke bevindingen.

19. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Voor film en foto werk idd goeie props aanschaffen, maar voor een beginners/rag quad zijn de goedkope props goed genoeg.

20. flash1

flash1

Lid geworden:
    17 okt 2009
    Bedankt! Maar welke carbon props van RCtimer zijn dan van erg goede kwaliteit en niet al te duur? En waar kan ik de Graupner props bestellen?

Deel Deze Pagina