welke prop voor een 7,5 cc??

hoi,

ik heb dus een prop gekocht voor mijn 7,5 cc, een 11-7''
op aanrader van de winkelier omdat ik meer kracht als toeren nodig heb.

verstandige keuze???

groetjes jesse

Ik heb zelfs een 12*7 op m'n 7.5cc OS :lol:

Ik heb ook nog een 12*6 en een 11*7.5 liggen waarmee de motor ook goed draait.

Het is ook afhankelijk van het model welke prop je het beste kan kiezen

dan moet 11-7'' ook wel ok zijn denk ik :D

en het model, het model dat jou ook wel bekend is, de skystar van protech, maar wel een beetje moeizaam rijd ie.

dat gaat als een raket :wink:

Ik had er een 6.5 cc met 10*6 prop opzitten

Het is wel leuk als hij snel vliegt, maar ik heb liever dat hij sneller rolt enz. en directer reageert.

Van heel snel vliegen is de lol snel af (vind ik) Of je moet op z'n kop vol gas op 1m boven het veld gaan vliegen 8) :lol:

Hotliners zijn wel weer mooi en snel, maar pylonracers vind ik weer minder

Hangt er vanaf op wat voor soort model het is. Is het een "ragbak" zoals mijn stick (zie mijn avatar) met OS 46 volstaat een APC 12X6 (lekker stil en oneindige trekkracht) Vorige week ging deze prop stuk en toen heb ik gevlogen met een 11X5 APC (veel toeren, hogere topsnelheid maar minder trekkracht maar ook meer geluid). In verband met de omgeving een 11x7 erop gezet van graupner Super (had ik ook nog liggen) deze prop hield het midden tussen bovenstaande props. Toch maar weer eens een 12X6 APC kopen...................

Gr. Bert

Hallo,
Mag ik mischien even tussendoor vragen wat nou precies het verschil is tussen 'dure' Graupner APC prop en een 'goedkope' bijv. master airscrew prop?

Groeten,
Eric

de vorm, en daarmee de efficientie. veel meer kan ik je er ook niet over vertellen :cry:

Bedankt, ik heb zelf ook iets horen waaien over minder ruis en minder kans op onbalans. Ik heb nu een airscrew zit te denken dat het mischien verstandiger is om een APC aan te schaffen. Maar als het verschil niet zo groot is weet ik niet of dit wel verstandig is.

APC props zijn stijver en behouden hun vorm veel beter als de motor draait. De goedkopere props vervormen meer als de motor hard draait. Het rendement van de prop wordt daardoor duidelijk minder. Bij ons op de club heeft iemand eens een aantal props uitgeprobeerd op een Puma II met een Irvine 7,5cc.
De APC props kwamen duidelijk als de beste tevoorschijn. Het vliegtuig vloog het snelste en was ook nog eens stiller. De Graupner props waren iets minder maar nog steeds behoorlijk goed. De Scimitar props van Master Airsrew zijn ook redelijk maar de "ouderwetse" zwarte master props waren maar matig.
Voor een beginners model waar een behoorlijk sterke motor op gezet is geeft dat niet veel. De props zijn goedkoop en als je er één breekt is er niets aan de hand. De betere props kosten meer maar ze presteren merkbaar beter.

Eric Poppe zei:
Bedankt, ik heb zelf ook iets horen waaien over minder ruis en minder kans op onbalans.
Iedere prop dient voor gebruik eerst te worden gecontroleerd op balans en waar nodig uitgebalanceerd....

met een propbalancer.

TOPQ5700.jpg

oa. hier te koop

Ik gebruik een schroevendraaier die ik door het gat steek. :oops: :oops:

Niet erg nauwkeurig, maar ik heb (nog) nooit een serieus probleem gehad. ik hoef ook bijna nooit wat aan de prop te doen. meestal zijn ze van de fabriek uit wel OK.

(Dit had ik eigenlijk onder mijn vorige post erbij moeten zetten :| )

Als je schroevendraaier methode gebruikt zal elke prop door de keuring komen zonder dat je iets hoeft te doen. Erg onnauwkeurig zo'n schroevendraaier.

Ja,
Maar het klopt niet helemaal wat hier gezegt word dat ze vanuit de fabriek goed zijn. Daar ontstaan dus die kromme krukassen van en slecht lopende motor, de banden van een auto gaan toch ook niet op deze manier onder je auto of wel. Het simpelste balanceer aparaat is gewoon een stukje balsa nemen. Druk hier 2 scheermesjes in wel aan beide kanten scherp, stel ze waterpas op balanceer aparaat met prop erop leggen en kijken wat de prop doet. Als hij aan 1 kant zakt weet je genoeg.

Back