welke maat prop is het beste???

Hoi,

Ik heb een tweede calmato hoogdekker met een OS max 46 FXi 7,5cc gekocht zonder prop, hij is nog nooit in de lucht geweest.

Welke maat prop is het beste om er op te zetten?

Advies maten die worden gegeven zijn 10,5x6 11x6/8 12x6/7

Wie met ervaring in deze kan mij een advies geven.

Alvast bedankt

Groet van Boy

Hallo Boy,

Ik heb geen specifieke ervaring met die motor of dat toestel, maar je spreekt over je tweede Calmato. Wat voor motor heb je op de eerste? Als dat net zo'n motor is, dan gebruik je natuurlijk dezelfde prop, maar dan zou je denk ik de vraag niet stellen.

De verschillende merken en typen .46 motoren verschillen wel zoveel dat je niet één prop kunt adviseren, maar props van verschillende merken verschillen ook veel van elkaar. Vaak is de opgegeven spoed niet de werkelijke spoed. Ook daarom kun je niet één maar prop adviseren. De advies maten heb je al. Heb je die uit de gebruiksaanwijzing van de motor of de van het toestel?

In ieder geval gaat het om een ruime marge, dus begin er mee om te kijken of je al propellers hebt die daar binnen vallen (Omdat je al een Calmato hebt is die kans wel groot). Zo ja: probeer die eerst eens uit. Het zou er tenslotte mee moeten kunnen werken.

Voor een trainer maakt het ook niet zo heel veel uit, zolang je de motor niet overbelast. Overbelasten kan door een te kleine prop (te veel toeren en daardoor te weinig koeling en smering), of door een te grote prop (te hoge belasting en daardoor ook oververhitting of versnelde slijtage). Een prop met een diameter van 10,5 inch lijkt mij voor een stevige .46 al wat aan de kleine kant, dus die zou ik niet gebruiken. Ook een 11 inch lijkt mij voor een '46 nog wat klein, maar valt te proberen. Ik zou gaan voor een 12 inch prop, maar niet groter. Een spoed van 7 of zelfs 8 inch lijkt mij ook wat heftig, en bovendien zijn die vaak moeilijker te krijgen dan de gebruikelijker spoed maten van 4 en 6. Als je iets moet kopen zou ik het proberen met een 11x6 of een 12x4. Afhankelijk van wat ze te koop hebben. Een grotere spoed zou ik pas gaan toepassen als je een racemonster van je Calmato wilt maken, maar omdat het een trainer is verwacht ik dat niet.

Op een 46FXi op een calmato is een 11*7 of 11*6 een perfecte maat.

12x4 is geen prop voor een trainer. Sowieso kom je bij een calmato in de problemen met de grondspeling met een 12" prop.

11*7 APC of Graupner G-Sonic geeft gewoon goede resultaten. Let er wel op dat als je een G-Sonic prop neemt, dat je dan ook het verloopbusje bij Graupner moet bestellen, aangezien die prop ruimer is geboord dan de asmaat van de 46FXi. Daarvoor kun je bij Graupner metalen busjes bestellen.

Dank je wel allemaal voor de snelle reacties.

Van het weekend even een propje halen.

Groet van Boy

Back