Welk dieseltje is dit

Frans Bal

PH-SAM
Wie heeft een idee wat het merk en type is van dit dieseltje.
Schat dat het een 1,5cc is.
Vorige eigenaar heeft het aardig toegetakeld. Met schuurpapier of iets het blokje opgeschuurd.
De kop, achter deksel en meenemer en spinner waren rood geanodiseerd.

PXL_20250119_104415585.jpg



PXL_20250119_104456185.jpg



PXL_20250119_104511657.jpg
 
Ook, in ieder geval de oude, Webra's hadden een gekartelde as. Bij mijn Piccolo is die ooit losgeraakt, in 1965 opgestuurd naar Berlijn en gratis helemaal gereviseerd terug gekregen.
Deze doet me denken aan een heel oude Record, alhoewel ik die ken met een afronding van het carter, van huis naar krukas.
Ook de sproeier is voor mij duidelijk een Webra.
 
Motortje gedemonteerd. Ging redelijk makkelijk alleen de cilinderkop zat nogal vastgekoekt. Maar een beetje warmte loste dit op.
Alles ziet er van binnen netjes uit. Alleen de zuigerpen die kon schuiven en zo voor blokkeren van de zuiger in de cilinder zorgen.
Bleek er een borg veerring te missen, dacht al wat doet die groef in de zuiger, nou daar gaat de ring in.
Van verenstaal een nieuwe veer gemaakt.

PXL_20250121_182708470.jpg



PXL_20250121_182745448.jpg
 
VT-09 of toch een Engel Rebel??

Compressie schroef is ook recht.
De meenemer klopt ook.
Alleen de deksel die heeft niet zo grote radius.

AFOK-06.jpg
 
De Engel is (was) een voor Engel van hun logo voorziene FOK.
En laat dat nou ook een Hongaarse motor zijn.
Er zijn verschillende samenwerkingsverbanden geweest die steeds weer andere motoren opleverden.
Waartussen de gelijkenissen dan ook niet zo verwonderlijk zijn....
 
Reparatie van de freeskop laat nog even op zich wachten. Draaien kan wel. Nieuwe spraybar gemaakt.
Twee platte kantjes, die moesten gevijld worden.
Nu de naald maken.

PXL_20250215_133343861.jpg
 
Het kartel apparaat dat ik heb heeft maar een wiel.
Geschikt voor een vlak zoals bij de meenemer.
Wel geprobeerd maar kan er niet voldoende kracht op zetten met het Unimatje.
 
Ik heb in mijn motorenvoorraad de Engel Rebell versie aangetroffen. Rood geanodiseerde koelkop en achterdeksel, v-vormige compressieschroef, een 'G' onder de linker bevestigingsflens, een massieve spinnermoer. Die is bij jou zo te zien gedeeltelijk hol. Zie de bijgevoegde foto's. Op de linkerkant van het carter de redelijk leesbare tekst Rebell 15, op de rechterkant aan de bovenkant een vrijwel 'onleesbare' tekening of symbool met daaronder in slecht leesbare schrijfletters 'Engel'. Volgens mij betrof dat een keten speelgoedzaken in Duitsland in de jaren '50 en '60 die ook 'modelbouwspeelgoed' verkochten. Ik vermoed dat ze eerder bij VT deze motoren bestelden om onder hun eigen merknaam te maken en ze daartoe te voorzien van de carterafbeeldingen, en dat ze later overgestapt zijn op FOK als andere leverancier. FOK's en de gelijksoortige Engel-Rebell's kom je nog vrij veel tegen. Als je een goeie had waren het prima sportmotortjes, maar wel van goedkope kwaliteit.
 

Bijlagen

  • Engel1.jpg
    Engel1.jpg
    252,1 KB · Weergaven: 12
  • Engel2.jpg
    Engel2.jpg
    148,3 KB · Weergaven: 12
  • Engel3.jpg
    Engel3.jpg
    136,5 KB · Weergaven: 10
  • Engel4.jpg
    Engel4.jpg
    109,3 KB · Weergaven: 8
Back
Top