Weer een snelle DS vlucht. 854 km/h. Wereldrecord nog steeds op 907 km/h.

Rick NL

PH-SAM
Gisteren heeft Steve Welsh boven de Bird Spring Pass in Calfornië weer een heel snelle DS vlucht gemaakt met ruim 854 km/h.

Op de plek waar de piloot en de waarnemers stonden had de windsnelheid pieken van 116 km/h, en de metingen op de top van de berg zelfs van 166 km/h.
Je ziet dat het toestel op de loef kant van de helling wordt gestart om daar ook eerst snelheid op te bouwen, daarna verplaatst de vlucht naar de lei kant van de helling, waarbij het steeds op de top door de wind die over de helling komt een boost energie krijgt.
De landing gebeurt weer aan de loef zijde.

Zo te zien is het model een Transonic DP van Spencer Lisenby, die in 2023 het wereldrecord met 907 km/h vloog dat nu nog steeds staat.

De eerste link geeft wel een filmpje van de vlucht.
Hier het filmverslag van het huidige record op 907 km/h

De mooiste beelden en uitleg in dit filmpje van een 882 km/h vlucht:

En ja, om snel te gaan moet je een flinke massa hebben. Héél veel carbon, wolfraam en soms betonijzer gelamineerd in de neus van de vleugel.

Ik vraag me wel af hoe zuiver de meting is.
Gevoelsmatig zou je zeggen dat dat niet te meten is.

De metingen worden door dit team worden gedaan met een militair gecertificeerde en gecalibreerde radar gun.
Het blijft moeilijk en niet iedere lap levert dan ook een duidelijk resultaat op.
Beter lijkt er niet te zijn, maar hoe exact weet niemand.

heel gaaf! interessant! ik heb zelf nog nooit zo puur, DS gevlogen (wel dynamische effecten tijdens normaal hellingvliegen, hoort erbij en zelf
zoek ik dat op, benut die effecten).
ik heb (vroeger) wel veel uren DS geoefend op een model zweef simulator (SSS van Andy McDonald (zijn naam iirc)),
dat programma had ook cockpit geluid. (wind geruis vliegsnelheid), daar kon ik goed mee horen wanneer het vliegtuig door de grenslaag ging
tijdens DS, heel leerzaam. (kon makkelijk schakelen tussen grondpiloot view, en cockpit view).
ik heb daar DS (bedoel, de praktijk van de theorie, het sturen) mee geleerd.
de echte praktijk komt nog een keer!
SpeedsterDEN heeft ook vaak mooie DS filmpjes, erg leerzaam, demonstratief.
de theorie is ook heel interessant. Albatrossen vliegen soms maanden, jaren zelfs? aan een stuk, steeds DS tussen de golven.
volgens mij is dit ook weer zoiets, de praktijk wordt erg leuk, als men de theorie een beetje in beeld heeft. (net als andere aspecten van zweefvliegen).

toev: het gebruiken van dynamische effecten tijdens normaal hellingzweven is erg leuk. kan ook met twee-assers heel goed.
de helling moet niet te groot zijn (in verband met windschering, en de "durchzug" van de kist).
het kan op een horizontaal vlak voor de helling uit (veel gedaan), maar ook verticaal in een continue looping (niet gedaan), of in een half-pipe, U vorm (ook veel gedaan).
in horizontaal vlak, is de wind voor de helling, iets sterker dan vlak bij de helling (enkele, aantal km/h).
in verticaal vlak, is de (stijg) wind vlak bij de helling, iets groter dan een eind erboven (ook enkele, aantal km/h)
kort gezegd, neemt de gemiddelde vliegsnelheid toe, met 0,5 LD x windschering (eigen provisorische duimregel).
stel de windschering die de kist met de durchzug kan bereiken (van ene naar andere uiterste punt) is 3 km/h.
LD is 20. dan is de haalbare snelheidswinst die op te bouwen is 0,5 x 20 x 3 = 30 km/h.
vergeleken met gewoon statisch "normaal" "rechtop" zweven voor de helling.
deze formule is lang niet precies, klopt wel enigzins, maar belangrijker die snelheid is goed te zien! erg duidelijk.
snelheid is bijzonder "op te pompen" als men er handig in wordt.
ik heb dit al gedaan, en ik ben bereid dit heel terloops te demonstreren tzt in de toekomst, aan belangstellenden die het nog niet
kennen.
verder zijn er geen bijzonderheden mee, geen bijzondere plek of kist. niet te grote goede helling, dan kan het prima. (niet te klein).
het is niet zomaar een cirkel vliegen, men moet periodiek "penetreren" (zweef term) en G trekken. afwisselend commuteren.
dit moet men even leren maar is niet moeilijk.

toev: dit is ideaal te leren met een simulator, als men al kan vliegen doorgaans.

een interessant punt is van die snelle DS kisten is, dat de vleugel echt significante "compressibiliteit effecten" ondergaat, en dan nog veel lift genereert (niet alleen zware kist,
maar ook nog eens veel G).

Laatst bewerkt:
In F3F wordt inderdaad ook gebruik gemaakt van de locale verschillen van wind richting en snelheid rond de helling.
Bij een steile helling en een met een 'scherpe' rand is dit sterker dan bij een flauwere ronde top.
Hier een filmpje van een van de beste F3F piloten waarbij het 'pompen' in de eerste 30 seconden vóór de getimede vlucht duidelijk is.
Ook de hoge bochten leveren zoveel meer energie dat de langere weg die gevlogen moet worden meer dan gecompenseerd wordt.

Er zijn ook meerdere vliegstijlen die dan weer voor andere omstandigheden optimaal kunnen zijn.

@lecraM Kom volgend jaar eens op een wedstrijd om je kunsten te laten zien.

nou kunsten valt mee het is meer zelf vermaak. maar, ik ben wel van opvatting, als ik vertel over iets wat leuk is oid of wat goed gaat,
en wat misschien niet bekend is of niet echt voor de hand ligt, dan, geef ik zonder meer graag eoa demonstratie of iets voordoen.
vaak is het dan makkelijk in te zien, terwijl tekst, heel vaag of onduidelijk lijkt.
(nadrukkelijk niet: "ik kan iets wel en jullie niet en ik zeg het niet". dat is juist het omgekeerde van hoe ik het zelf zie)
nee juist de spanning van een wedstrijd, sfeer, doe ik het niet goed bij helaas.
vrij vliegen wil ik altijd wel! (mits ik mijn thuis situatie dan in orde heb anders denk ik daar steeds aan)

ja het zal van groot voordeel zijn, als men de berg, de vorm, de wind kan "lezen", een soort "map" van maken, en dan de wind gradienten
"bespelen".
overigens maakt bijna iedere helling zwever weleens die momenten mee (weet ik nog van vroegere momenten), alleen net als met thermiek,
is bijna niemand zich er direct van bewust, wat er gebeurt als zoiets de eerste keer echt duidelijk plaatsvindt.
een goede, is van achteren naar de rand toe duiken om terug te komen, en dan in de liftzone afvangen.
vaak onstaat er dan een sterke liftpiek, "klap onder de vleugels". zo'n moment dacht ik eens "een dynamisch effect!" enz. balletje rollen,
verdiepen in hoe dat werkt enz enz. tot een "kunstje" verheven.

ja zoals in het f3f filmpje is dat ook idd. als men het in een lus doet, nog iets hogere piek snelheid (en als men het juiste "verre" punt voor de helling raakt daarbij).
het lukt (zo) ook bij veel minder wind nog (niet te weinig) en met meer weerstandrijke kisten, met duidelijke snelheidwinst

toevoeging 28 juni: er is nog iets subtiels, met vlieg tactiek versus turbulentie, wat tijdens het vliegen een rol speelt maar bij het landen soms erg intens is:
als men tijdens het vliegen, er een vliegbeeld op nahoudt dat men turbulentie "tegenstuurt" (G krachten vermijdt), dan heeft men een beetje,
"dynamisch verlies".
Terwijl bij DS en aanverwante vlieg"truukjes", energie winst de hoofdrol heeft, werken dynamische effecten, een beetje negatief, energie afbouwend als men eventueel aanwezige turbulentie, met het hoogteroer tegenstuurt.
dit kan men handig benutten tijdens het landen, als men heel snel reageert tijdens het "stabiliseren". men verliest dan dynamisch, een beetje energie. dit doe ik zelf bewust, en kan zodoende in "harde wind", redelijk goed landen.
als men iets foutief op turbulentie reageert, met iets "fase verschuiving", dan maakt men soms positieve energie winst. extra G krachten en snelheid.
het model klapt dan energiek een aantal keer op en neer, landt nog niet. (dit is op een winderige, turbulente dag vaak te zien.)
als men dan, het model heel precies en snel stabiliseert en rustig houdt, land het model eerder en veel rustiger. dit kan men oefenen! ik kan het aanbevelen.
als men tijdens het vliegen, tijdens toevallige turbulentie, er juist tegen "afzet", haalt men een beetje winst uit die voorhanden turbulentie.
nog een dynamisch effect is "afvangen in de thermiek, aanduiken in dalen". men versterkt dan de G krachten die de thermiek invloeden, doen aanzetten.
dan vindt er ook een beetje energie winst plaats. dit kan men doen tijdens thermiek zoeken, vinden. het vliegbeeld is een beetje "dartel" voor de toeschouwer. vogels doen dit vaak ook.
als men thermiek met het hoogteroer gaat "tegensturen" (G kracht effecten opheffen), heeft men een klein beetje, dynamisch energie verlies.
als men afvangt als men thermiek tegenkomt (even iets meer G trekken), vindt er momentaan een energie winst plaats welke zich vooral uit in even ietsje sneller klimmen.

Laatst bewerkt:
Back