De folie is gewoon prut. Uit de doos je toestel goed nastrijken en helemaal spuiten met 2k lak zou het enige zijn wat de folie zou kunnen laten zitten, maar daarmee voeg je toch al snel 100~200 gram gewicht toe.
Gewoon na elke vliegdag goed schoonmaken en vaststrijken waar nodig. Na verloop van tijd zal dat niet meer gaan, dan met een beetje secondenlijm en activator vastlijmen. Ook dat zal na enige tijd niet meer gaan, dan maar er gewoon af laten waaien (als het een striping is) of vervangen door Oracover. Na een vlucht of 50~100 zal de folie 'op' zijn, je houdt het dan gewoon niet meer op het toestel.
De quicklinks die bij de calmato zitten, zou ik weggooien, althans, als dat nog dezelfde zijn. Ze werden geleverd met grijs plastic quicklinks met een los pinnetje erin. Dat gaat bij heel veel mensen goed, maar ik heb er bij ons op de club al een zien landen waarbij dat pinnetje eruit geschoten was. Gelukkig die op het rudder, maar dat kan ook vervelender uitpakken.
Grotere wielen dan standaard kan ook helpen, als het veld niet al te denderend is.
Het kan leuk zijn om er een taildragger van te maken, maar dat maakt het taxiën wel lastiger.
TOV. standaard zou ik alleen de quicklinks vervangen, het motorruim goed soppen met epoxy of lakken met G4/PU en grotere wielen monteren.
Vleugelmoeren vervangen door nylon is naar mijn mening totaal overbodig. Doordat er ruimte zit tussen vleugel en inslagmoeren, zullen de breekbouten niet gebroken worden en gaat alsnog je hele toestel naar de tering, als je niet uitkijkt.
Er is een heel topic vol met 'wat te veranderen aan een calmato'. Alle daar genoemde zaken gaan ook op voor de calmato sports:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=47345&highlight=calmato+veranderen
en:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=41977&highlight=calmato+veranderen