wat veranderen aan calmato sport

niets wijzer van geworden, zal het morgen wel zien bij de eerste vlucht
heb de stabilo met de vijzen vastgezet, bij het vervangen geen gepruts wel duur 55 euro ?????

toch wreemd dat er maar 2 calmato's vliegen , op dit forum.
heb er niets aan verandert buiten de stuurstangen, en alles ok.
bij de maiden vlucht, brak hij wel uit msh, de motor te krachtig ( os 50 )

Ik zou de roerhoorntje vervangen. Deze zijn namelijk niet al te best.

heb met de roerhoorntjes nog geen last gehad, maar de folie das echt niks.
Dat laat onder het vliegen spontaan los :( .
Maar ga de hoorntjes wel vervangen van het winter voor de zekerheid, en een fris velletje oracover erop :lol: .

groetjes jeroen

heb met de roerhoorntjes nog geen last gehad, maar de folie das echt niks.
Dat laat onder het vliegen spontaan los :( .
Maar ga de hoorntjes wel vervangen van het winter voor de zekerheid, en een fris velletje oracover erop :lol: .

groetjes jeroen

Laatst voor het eerst met de Calmato van mijn vader gevlogen. Helemaal standaard, en vliegt prima! Niets aan doen dus....

Gr
Guido

De folie is gewoon prut. Uit de doos je toestel goed nastrijken en helemaal spuiten met 2k lak zou het enige zijn wat de folie zou kunnen laten zitten, maar daarmee voeg je toch al snel 100~200 gram gewicht toe.

Gewoon na elke vliegdag goed schoonmaken en vaststrijken waar nodig. Na verloop van tijd zal dat niet meer gaan, dan met een beetje secondenlijm en activator vastlijmen. Ook dat zal na enige tijd niet meer gaan, dan maar er gewoon af laten waaien (als het een striping is) of vervangen door Oracover. Na een vlucht of 50~100 zal de folie 'op' zijn, je houdt het dan gewoon niet meer op het toestel.

De quicklinks die bij de calmato zitten, zou ik weggooien, althans, als dat nog dezelfde zijn. Ze werden geleverd met grijs plastic quicklinks met een los pinnetje erin. Dat gaat bij heel veel mensen goed, maar ik heb er bij ons op de club al een zien landen waarbij dat pinnetje eruit geschoten was. Gelukkig die op het rudder, maar dat kan ook vervelender uitpakken.

Grotere wielen dan standaard kan ook helpen, als het veld niet al te denderend is.

Het kan leuk zijn om er een taildragger van te maken, maar dat maakt het taxiën wel lastiger.

TOV. standaard zou ik alleen de quicklinks vervangen, het motorruim goed soppen met epoxy of lakken met G4/PU en grotere wielen monteren.

Vleugelmoeren vervangen door nylon is naar mijn mening totaal overbodig. Doordat er ruimte zit tussen vleugel en inslagmoeren, zullen de breekbouten niet gebroken worden en gaat alsnog je hele toestel naar de tering, als je niet uitkijkt.

Er is een heel topic vol met 'wat te veranderen aan een calmato'. Alle daar genoemde zaken gaan ook op voor de calmato sports:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=47345&highlight=calmato+veranderen

en:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=41977&highlight=calmato+veranderen

simendewulf zei:
de motor te krachtig ( os 50 )

Nee hoor, wij vliegen de Calmato met een Rossi 8,5cc met reso, zelfs dan blijft alles heel :D (hoveren met een Calmato op een meter hoogte trekt altijd de aandacht op de een of andere manier 8) )

Grt.

Na de eerste vlucht begon de folie reeds te lossen bij mij.Dus ik zou zeggen ,hou dat een beetje in de gaten en tape op tijd wat bij en je hebt een prima toestel.Ik snap niet dat kyosho dat nu eindelijk niet eens gaat oplossen.

Waarom zouden ze.. de Calmato's vliegen de deur uit.. vond het al verbazingwekkend dat ze de piep vleugel door een houtbouw hebben vervangen..

Ik heb er ook een Calmato Sport bij, ik zal wel zien wat er met de tijd aan veranderd moet worden. Ik wou er eigenlijk een 4T opzetten, maar er was niks beschikbaar, dus wederom een OS46AX.

Picture170.jpg

Inderdaad de quicklinks: vandaag is er hier een Calmato hoogdekker gecrasht, een kerelke van 12 (aan de kabel met iemand) hij had zijn vliegtuig in de winkel laten in elkaar steken, hebben die K%*$'s de krimpkousjes rond de quicklinks er zonder te verhitten op gezet. Op het hoogteroer en rudder tijdens vlucht losgekomen en natuurlijk volledig controle kwijt. Het had natuurlijk gecheckt moeten worden, hobbyshops kan je natuurlijk niet altijd vertrouwen. Daarom bouw ik toch liever zelf, als er dan iets misgaat kan je tenminste je eigen de schuld geven. Die plastic dingen worden bij mij toch ook snel vervangen door metalen, met een stukje slang er rond.

Back