Wat kan de oorzaak van een gespleten koppakking zijn?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Midas, 1 nov 2023.

1. Midas

Midas

Lid geworden:
    9 jun 2012
    Een clublid heeft een vrij nieuwe OS 46AX motor die slecht liep in het lage toerenbereik.
    De pogingen om via de carburatie-afstelling het euvel te verhelpen liepen op niets uit.
    Tenslotte maar de motor gedemonteerd en tot onze verbazing bleek de messing (?) koppakking gescheurd, waardoor een klein deel van de verbrandingsgassen konden ontsnappen.

We staan voor een raadsel waardoor de koppakking gescheurd kan zijn.

Heeft een van jullie een idee wat de oorzaak kan zijn?
    IMG-20231101-WA0002.jpg

2. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Als ik dat zo zie denk ik niet dat hij gescheurd is maar doorgezaagd. Hij is waarschijnlijk te groot geweest en toen heeft iemand er een stukje tussenuit gehaald.
    Of iemand heeft de ring zelf gemaakt van bv een stukje draad wat platgeslagen is. Dat werkt meestal niet of heel slecht maar er zijn mensen die het proberen.

MicropropSport vindt dit leuk.
  3. cajo

cajo

Lid geworden:
    30 nov 2008
    Moet die afdichtring niet van koper zijn want messing geeft weinig mee.

4. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    De enige mogelijke reden die ik kan bedenken waarom een koppakking op DIE manier scheurt, is als de kop niet goed vlak aangetrokken was. En dan is de gescheurde pakking een symptoom, niet de oorzaak van het slechte stationair lopen. De scheef aangetrokken kop is dan de oorzaak.

De pakking is eigenlijk geen pakking, maar een shim om de compressie mee af te stellen (als je hem weglaat kan je motor beter met laag-tot-nul nitro overweg, leg je er twee onder dan kun je er probleemloos 30% ingieten), en dus mag hij gerust van messing zijn, want hij heeft geen echte afdichtende functie.

MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    ALS dit je probleem is, zou de motor ook nat moeten zijn tussen de koelribben..
    Maar, een shim teveel of te weinig in combinatie met jouw brandstof kan ook verkeerd loopgedrag geven

6. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Met gloeipluggers is dit soms lastig te zeggen, omdat ze vaak wat terugspugen uit de carburateur bij bepaalde gasstanden, en dan wordt hij sowieso overal nat...

7. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Origineel is messing en geen koper!

Dikte moet ik nameten.

Maar zijn zelf te maken uit messingfolie... of gewoon te bestellen bij HobbyIn.

Een 46AX draait het beste op een A3 plug. En een goede brandstof. Voorheen Aerosave.
    Thans Weston UK Prosynth (via locale Moonshiner aangelengd), op 5% Nitro.
    Overweeg nu Motul Micro 2 op aanraden van een Hoogeveense vlieg collega. Zijn Super Tigre 60 raast als een dolle er op.

Ik had eens een lekkende te warme plug op mijn 10cc Magnum.
    Isolatie doorgepijpt van een OS A8. Ook een Rossi 4 piefte door. Een Rossi 5 koude plug houdt het goed vol...
    Zaak op 10% nitro... thans weer terug op 5%... exra shims hielpen niet voor een goede loop. 10% gewoon een ramp.
    De lekke plug gaf vreemde verschijnselen. Geprimed en al starten zonder glowdriver! Dus een diesel effect. Bijzonder.
    Hoger in de toeren sloeg het het af... dus de autostart was geen succes.

Een 46 AX start je goed geprimed in een handomdraai zonder startmotor. Ik blijf me verbazen.
    Gr Bas

8. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    OS 46 AX shim is 0,2 mm dik.

Bijkans was deze zeer verkleefd en met een naald getracht te lossen.
    Hij ligt verdiept in de kop.
    Dan kan met jubelbranie, wanbeleid en knurft deze wel te slopen zijn.

Kapot trekken door de kop te stijf aan te jassen lijkt me niet waarschijnlijk. Dan was het draad in het blokje gestript geweest.

Willen zaken niet lossen, dan helpt hitte tot 160 graad een hoop!

Gr Bas

Deel Deze Pagina