Wasa sectie uit 1628

Eindelijk genezen te zijn van het trapvirus.

Is pimp my canon langs geweest om wat bling bling toe te passen.

full

Tevens is het scharnier werkend.
Nu nog even catweazle met zijn chemicaliën aan de gang om het bling bling wat te verouderen.

Groetjes,
Houtworm der 3e klasse

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er mooi uit, zit dit allemaal zo bij de kit?
zo ja dan zal ik die ook eens op mijn verlanglijstje gaan zetten.

met wat voor chemisch middel ga je aan de slag om het messing te zwarten?
ik gebruik daarvoor Brass Black

zover zal ik in 1:75 niet gaan!!!

'Pimp My Canon' heeft heel mooi werk geleverd :cool: Nu nog twee racestrepen, een beetje door de schokdempers laten zakken, spoilers erop en neon verlichting langs de sidestrips onderaan ;)

nog een vraagje voor het kanon: wat is de lengte van dit kanon.
mogelijk dat ik tzt zoiets een keer ga scratchen, maar dan zal ik het kanon moeten laten draaien op de draaibank (heb daar helaas zelf geen ervaring in) en dan kan ik zoeken naar een geschikt stuk messing. de overige zaken van hout kan ik wel bij elkaar zoeken cq zagen.

'Pimp My Canon' heeft heel mooi werk geleverd :cool: Nu nog twee racestrepen, een beetje door de schokdempers laten zakken, spoilers erop en neon verlichting langs de sidestrips onderaan ;)

Vergeet het startnummer er dan niet op te zetten:cool:

Beste JanZMC.

Het kanon heeft een totale lengte van 112mm met beeld
Werkelijke kanon lengte 107mm
Grootste diameter 13mm en een as van 4mm.

Groetjes,
Houtworm der 3e klasse

ziet er mooi uit, zit dit allemaal zo bij de kit?
zo ja dan zal ik die ook eens op mijn verlanglijstje gaan zetten.

Het is een kit van corel maar deze wordt niet meer geleverd:confused:
Tevens zit er veel bij zie

Wasa (Romp) Tekening *-*http://modelbouwdekombuis.nl

De veranderingen van het kanon zijn:
Aan de kopse zijde van het rolpaard een messing strip en op het rolpaard een messing strip waarop het scharnier aan vast zit.
En spijkers op de juiste plaats.
Dit alles volgens een tekening van het vasa museum.

Moet nog een ding doen aan het rolpaard dat is het gat waar het touw doorloopt aanschuinen.
En aan der onder zijde van het rolpaard de juiste bevestigingsplaatjes plaatsen.

Groetjes,
Houtworm der 3e klasse

Even een vraag wat vinden jullie het meeste historisch correct is.
Het betreft de brass monkey of te wel de wet van keppler.
full

De linkse met touw of de rechtse met houten handvaten.

Groetjes,
Houtworm der 1e klasse

Wat historisch correct is durf ik niet direct te zeggen. Maar ik zou liever de linkse helpen tillen. De rechtse lijkt me een vinger breker.

ik zou niet 1 van de 2 willen tillen .
je zit ergens rond de 100 kg kogels bij een beetje bofore 3 is het zowie zo al mooilijk om redelijk recht te lopen ik moet er niet aan denken dat de bovenste er afrolt en op je tenen komt te vallen en toen hadden ze nog geen beschermde schoenen met stalen tippen.

staan deze dingen echt op de wasa ?

moest het zo zijn zou ik ook voor links gaan

Ik kan me ook niet voorstellen dat ze vol met kogels werden gedragen. Het lijkt me dat ze voor de strijd leeg op dek werden geplaatst en dan gevuld met kogels. Ik heb ze eerder in een model gezien, maar daar was alleen de onderste laag gevuld. Het zal redelijk stabiel zijn, maar als ze gaan rollen, dan zijn je enkels niet meer veilig.

staan deze dingen echt op de wasa
Ooit heb ik er een gezien en zit nog steeds me rot te zoeken waar ik hem zag.:(
Of het was een hersenspinsel:hammer:.

P.s is vrij stabiel hoor kan er mee schommelen.

Groetjes,
Houtworm der 1e klasse

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij zitten er helemaal geen handvaten aan!
Het houten geraamte heeft dezelfde funktie als de langwerpige kogelbakken langs de verschansing.
De kogels, evenals de kardoezen werden steeds door de hulpjes van de konstabel aangedragen.
Het zou toch lastig zijn om met drie man een driehoekige kogelbak vol met kogels rond te dragen op een deinend schip.

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij zitten er helemaal geen handvaten aan!
...
Het zou toch lastig zijn om met drie man een driehoekige kogelbak vol met kogels rond te dragen op een deinend schip.

De kogels zullen misschien afzonderlijk vanuit het ruim gehaald worden en ter plaatste langs de kanons in de bakken klaar gelegd worden voor de strijd. De handvatten zijn dan misschien wel nog nuttig om het over een korte afstand over het dek te kunnen schuiven als het geheel in de weg stond of als 1 of 2 kanons verderop de kogels dreigden op te raken?!

Oké, ik betwijfel dat toch.
Die driehoeken werden voordat de strijd begon op hun plaats gelegd, en door de bemanning gevuld met kogels.
Eens het gevecht begon werden deze bakken, evenals de bakken op de schaarstokken en/of tegen de verschansing steeds aangevuld, daar hadden ze de jonge matrozen en konstabel hulp voor.
Die jongens renden dus steeds met één kogel om de voorraad op pijl te houden.
Als een kanon verder of misschien 2 plaatsen verder kogels tekort kwam ging mij toch echt niet de hele stapel daar naar toe liggen slepen.
Als ik goed tel liggen er 18 kogels op.
Het gewicht is dan ongever 18 x het gewicht van de kogel (en dat is weer afhankelijk van het kaliber)
Een getrainde bemanning kon een 6 tot 8 ponder in ongeveer 1,5 minuten weer vuurgereed hebben. (schoonmaken, laden enz)
Bij grotere kalibers duurde het langer.
Er was dus tijd genoeg om even een nieuwe kogel te halen;)

Mannen bedankt voor de input.
We zitten nog steeds te zoeken naar de beroemde Kepler.
Toch even naar het museumpje.

Groetjes,
Houtworm der 1e klasse

Alle ballen verzamelen.

full

Speciaal voor Dick2

Groetjes,
Houtworm der 1e klasse

Back