Wappen von Hamburg I 1667 (Corel 1:45)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Dank voor alle lof hoor jongens, maar er valt hier en daar best wel wat op aan te merken hoor:(
De tekeningen en de bouwbeschrijving zijn bij dit model zeker niet altijd optimaal te noemen, sterker nog; die gebruik ik al een tijdje niet meer, maar richt mij meer op de boeken van Winter en Quinger.
Dus a.s. zaterdag hoor ik het wel:)

Daar kan ik wel van janken , werk uitsluitend volgens de beschrijving en hints
van jou , hoe moet ik met mijn 76 jaar nu verder.:-D :-D maak je niet ongerust . Het zal me wel lukken

Groet Ton :p

Germt,

ik begon al te twijfelen aan jouw schilderstalent toen je met de mascara aan het rommelen was, maar dit is echt indrukwekkend. Ik denk dat ieder wel met een vergrootglas z'n eigen werk kritisch bekijkt, maar het ziet er echt heel goed uit wat betreft de details.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar je zou nog een klavertje vier op het 'glockenspiel' van het middelste cherubijntje kunnen schilderen in verband met de jeugdige kijkers ;).

Grt
Diederik

Germt,

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar je zou nog een klavertje vier op het 'glockenspiel' van het middelste cherubijntje kunnen schilderen in verband met de jeugdige kijkers ;).

Grt
Diederik

Hahaha Ik had het kunnen weten;)

Ergens vorig jaar had ik het al eens laten zien; het zeil wat men kon laten zakken om het achterste deel van het verdek te kunnen afsluiten bij zwaar weer.
Op die manier hield de bemanning enige beschutting.
Dit zeil hangt er natuurlijk al in op gerolde vorm.

full

Ook het deel onder het bakdek kon men op die manier afsluiten.
Toch vanochtend nog even dat zeil op maat gemaakt, alleen de seizings??
moeten er nog aan.
Dit zeil laat ik afhangen:cool:
Dit idee heb ik overigens gestolen van de Friedrich Wilhelm;)

full

Alleen een beetje lastig om het een beetje natuurlijk te laten hangen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben bezig geweest met het verder afbouwen van alle dekken, de brug met daaaan een enternet geknoopt, het geschut op alle bovenste dekken e.d.
Nu zat ik vandaag eens verder op de tekeningen te kijken naar de masten, tuigage en rusten.
Toen viel mij op dat Corel de rusten óp of liever tégen de berghouten zet; volgens mij is dat niet juist, maar horen ze onder, tegen het bovenste berghout te zitten, dus tegen de scheepshuid.
Eigenlijk conform de HT.
Of zit ik er nu weer naast:confused:

Ik kon het niet helemaal goed zien, maar volgens mij tekent Quinger ze er ook tegen. Bij de 7P van Otte Blom lijken ze ook tegen de berghouten te zitten, maar dan aan de onderzijde. Dat strookt echter niet met de WzM doorsneden op pagina 128/129. Daar lopen de rusten tot tegen de spanten. Dat zou betekenen dat er een sponning in de berghouten zit waar de rust in past.
Ik kan me nog voorstellen dat de bovenschoren op de berghouten leunen en daar de rusten onder tegenaan komen. De spanning van de marsen zorgt dat de rusten goed tegen de berghouten worden gedrukt.
Maar zelf zou ik ook liever de rusten tussen de berghouten en bovenschoren klemmen.

ja als op de batavia mischien was het verwarrend en had ik er tegen moeten zeggen.

de meeste staan getekent half het berghout maar je ziet er soms ook waar de rust met de onderkant gelijk ligt. aangezien dat de rusten maar een +/-4 duim zijn en de berghouten +/- 8 duim heb je een beetje speling moest de want tegen de reling zitten kan je ze iets omhoog zetten zitten ze er ver af kan je ze wat laten zakken. dus best ff de mast er inzetten en zien wat het want doet

Oké, ik snap het, dus zoals Corel ze tekende is het juist.
Inderdaad, ik heb wat speling.
De foto's van de Italiaanse bouwer lieten zien dat hij ze onder de berghouten plaatst. Fout dus, maar wel makkelijker, nu moet ik straks op de plaats waar de rusten komen de nagels weer uit het berghout halen:(
Gaat goed komen:cool:

Op zich geen ramp hoor Diederik, de berghouten zijn gelijmd, en de spijkers dienen om het effect van "bouten" te laten zien.
Ik ros de nagels er gewoon een beetje verder in als ik ze er niet uit krijg;)
De reden van mijn vraag was, zoals we vaker zien, dat er kijkend naar diverse foto's nogal wat afwijkingen zijn aangaande de juiste plaats van de rusten.

Werkzaamheden in de kuil.
De brug helemaal afgewerkt en voorzien van opgerolde enternetten.
Deze werden tijdens het gevecht over de kuil gespannen om te voorkomen dat enteraars toegang hadden toto de kuil.
Waren geteerde netten en met zand bestrooid om doorhakken te bemoeilijken.
Heb ze bewust een beetje slordig opgehangen om ze iets te kunnen laten doorhangen.
Is niks meer als een stukje horregaas welke ik zwart gespoten heb.
Tevens een paar lantaarns opgehangen onder de brug:cool:

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back