Wappen von Hamburg I 1667 (Corel 1:45)

  • Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Wel alle scheepswrakken en donderbussen! Er wordt hier over mij geroddeld :rolleyes: en zonder officiele toestemming mijn foto's gejat :confused: :p :p

.....en daarna kielhalen dat stelletje ongeregeld!!

Sorry dat ik hier zo binnen val maar kon het niet laten :D

Jack

Jack, sorry voor het achterbakse gedoe :oops:, maar Germt heeft gelijk; moet je maar niet zulke mooie dingen laten zien.

Wat betreft het 'gepruts', laat je het er verdomd makkelijk uitzien allemaal en het eindresultaat is echt van hoog niveau. Als alles direct vlekkeloos zou verlopen, hadden wij er nooit zoveel van geleerd. Bedankt hiervoor.
Ik ben zelf voorlopig nog niet toe aan het galjoen, maar kijk ter voorbereiding aandachtig toe :shock:.

Grt
Diederik
 
Na het bijlezen van 3 weken bouwverslag: Sterkte met de worsteling met je galjoen :pim:. Het verstandigste is inderdaad om met de bovenste balk (= regeling) te beginnen die is beeldbepalend en geeft een maat om vanuit verder te werken. Plaats je daarna de knieen dan fixeer je de bovenste balk op zijn plaats en heb je gelijk een goede geleiding voor de daaronder horende balken daarna kan het rooster geplaatst worden.

Andy
 
Om te voorkomen dat het vermoeden zou ontstaan dat ik het door het niet écht lukken van de regelingen heb opgegeven, komend weekend ga ik aan de slag met karton.
Dus eerst maar eens malletjes maken.
Ondertussen heb ik daar veel op gestudeerd, en de diverse uitvoeringen op vergelijkbare schepen naast elkaar gezet.:cool:
Het leek mij verstandig om even nieuwe ideeën en energie op te doen, en even afstand van de WvH te nemen.
Heb wél een compleet rolpaard met kanon in schaal 1:35 gescratcht (is een behoorlijke joekel trouwens) als proefje voor het volgende project.


Wordt vervolgd....
Germt
 
Ik kwam een prins willem scratch tegen die gebogen aluminium strips gebruikte als hulpmiddel voor het buigen van de regelingen. Scheelt misschien een paar benodigde handen.
 
Mijn goede vriend Andy en ik hebben vaak tel. contact, en hij gaf mij de tip om buigbaar beuken ook nog eens extra te weken, dan blijft het beter staan, met minder spanning op de ronding.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Germt
 
Om te voorkomen dat het vermoeden zou ontstaan dat ik het door het niet écht lukken van de regelingen heb opgegeven, komend weekend ga ik aan de slag met karton.
Dus eerst maar eens malletjes maken.
Ondertussen heb ik daar veel op gestudeerd, en de diverse uitvoeringen op vergelijkbare schepen naast elkaar gezet.:cool:
Het leek mij verstandig om even nieuwe ideeën en energie op te doen, en even afstand van de WvH te nemen.
Heb wél een compleet rolpaard met kanon in schaal 1:35 gescratcht (is een behoorlijke joekel trouwens) als proefje voor het volgende project.

Wordt vervolgd....
Germt

Neem er de tijd voor, ik ben wel benieuwd naar het beuken.
Ook benieuwd naar het rolpaard, volgt er een 'op de hand foto' ?;)
 
Ook benieuwd naar het rolpaard, volgt er een 'op de hand foto' ?;)

Moet ik nog maken, staat in de vernis op blank hout, de hele boel blijft straks om de houtsoorten te kunnen onderscheiden, kleurloos.:cool:

Even een andere vraag;
Ik heb in een verslag van de 7P gelezen, waar iemand óók enorm met de regelingen aan het stoeien was dat deze voor extra lijmkracht gelijmd werden met epoxy lijm.
Iemand hier ervaring mee?
Welke kun je dan het beste gebruiken, want er zijn nog al wat verschillende:confused:

Germt
 
Germt,

Daar waar mogelijk heb ik in de houtverbindingen kleine spijkers ingelijmd zonder kopje en met seconde lijm vastgezet zodat je een stevige constructie krijgt.

Wel even voorboren, het gaatje (0,6 mm) naderhand dichtschuren met een druppeltje houtlijm erbij.

Het is even wat meer werk maar het loont.

Jack
 
Dank Jack, dat is misschien nog wel beter, en bekende werkwijze.
Zo heb ik ook de rolpaarden op de dekken waar ik niet meer bij kan vast gezet.
Nu maar eerst de malletjes maken:D

Germt
 
Ik heb zelf epoxy lijm gebruikt voor de hout/niet hout verbindingen op de halve maan. Spul wordt super hard en laat niet meer los. Het hout erom heen breekt volgens mij eerder dan de lijmverbinding ;)
gebruik zelf:

Kombi Snel Producten - Bison
 
Op verzoek van Diederik; het rolpaard schaal 1:35.
Ik wilde even iets "makkelijks" doen om de perikelen van het galjoen te vergeten;)

Het rolpaard leek mij wel even leuk, en het ging mij om het maken van een kartonnen mal, voor de bodem en de zijwangen.
Die mal heb ik nu dus, dus in de toekomst kan ik die rolpaarden makkelijk reproduceren.
Ik moet in oktober wel even messing strip 2 mm meenemen want die heb ik niet genoeg om de verstevigingsstrip te maken.

full


full


Haddock lijkt wel tevreden te zijn:cool:

Germt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Haddock kijkt terecht met een tevreden grijns over dit kunstwerkje uit!

Ik kan me een 'levenswijsheid' herinneren, die ik enkele weken geleden in iemand z'n topic heb gelezen. Exact weet ik het niet meer, maar het ging ongeveer zo:

"Hij die als doel heeft één model te maken, loopt kans gedemotiveerd te raken en zal nooit iets afmaken. Daarentegen hij die elk onderdeel als een model op zich beschouwt, zal ontelbare kunstwerkjes afmaken'.

Deze 'wijsheid' gaat hier zeker op.

Grt
Diederik

PS:
wat betreft de 'epoxy' heb ik met epoxylijm geen ervaring, wel heb vroeger heel wat oplapwerk op zeilbootjes en surfplankjes met epoxyhars gedaan en kan zeggen dat het verdraaid giftig is voor de luchtwegen en er soms dagen tot weken over doet voordat het echt goed is uitgehard. Niet het fijnste spul om mee te werken, maar misschien gaat dit voor de lijm niet op?!
 
wat betreft de 'epoxy' heb ik met epoxylijm geen ervaring, wel heb vroeger heel wat oplapwerk op zeilbootjes en surfplankjes met epoxyhars gedaan en kan zeggen dat het verdraaid giftig is voor de luchtwegen en er soms dagen tot weken over doet voordat het echt goed is uitgehard. Niet het fijnste spul om mee te werken, maar misschien gaat dit voor de lijm niet op?!

Ik gebruik soms de Kombi-Snel van Bison die Rob noemde. Als die me te snel gaat de Kombi-Metal, die heeft een pot-life van 1 uur.
Bij epoxy is het wel van belang dat je de aangegeven mengverhouding zo goed mogelijk aanhoudt. Het is niet zo als bij polyester dat je wat kan spelen met de mengverhouding om de uithardingstijd te beïnvoeden.

Ben je trouwens niet in de war met polyester. De epoxy's die ik ken zijn allemaal oplosmiddelen vrij en zijn vrijwel geurloos. Polyester stinkt tijdens het uitharden.

Groet,

Ad
 
Bij epoxy is het wel van belang dat je de aangegeven mengverhouding zo goed mogelijk aanhoudt. Het is niet zo als bij polyester dat je wat kan spelen met de mengverhouding om de uithardingstijd te beïnvoeden.

Ben je trouwens niet in de war met polyester. De epoxy's die ik ken zijn allemaal oplosmiddelen vrij en zijn vrijwel geurloos. Polyester stinkt tijdens het uitharden.

Groet,

Ad

Meng verhouding is inderdaad hééél kritisch, ook de temperatuur heeft grote invloed.

Nee, ik heb echt met epoxy gewerkt (met glasvezel). Op zich goede reparaties van surfplankjes mee uitgevoerd, maar ik denk er niet graag aan terug. Ook onlangs een poging gedaan om ornamenten te maken voor mijn eenhoorn, met 'das' klei mallen en giethars van 'wilsor'. Ik heb er uiteindelijk wel wat mee kunnen doen, maar de ornamenten stinken nog.

Epoxy wekt bij veel mensen allergie en irritatie in de luchtwegen op en het uithardingsmiddel is vooral bijtend voor de huid (staat in de bijsluiter en is 'overal' op internet te vinden). Goed beschermen dus en in buitenlucht werken. Maar nogmaals dit is mijn ervaring met hars en niet met lijm op epoxybasis.
 
Oké, we zijn weer opnieuw begonnen met de regelingen.
De bovenste en beeldbepalende regeling is a.h.v. een kartonnetje nagemaakt en gebogen.
Belangrijk was hier de juiste bocht vanaf de romp naar beneden te krijgen zodat de regeling niet té hoog boven het rooster uitkomt.
Hij is nu dusdanig gebogen dat er géén spanning op staat, en nu uit zichzelf op het model blijft hangen:cool:

full


Om de boel wat meer lijm oppervlak en stevigheid te geven komen er op de bovenste regelingen zgn. knieën die mooi tegen de romp aansluiten en de open hoek tussen de regeling en de wand aan de voorzijde van het galjoen opvullen.
Niet helemaal historisch juist, maar wel verantwoord;)

full


Germt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top