Wappen von Hamburg I 1667 (Corel 1:45)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Nu zullen de overige regelingen zeker goed gaan. Petje af weer.

En dat gaat nog tegenvallen vermoedt ik:(
Ik zat gisterenavond de hele avond te puzzelen hoe die regelingen nou precies lopen.
Bijv de vraag; hoe hoog ligt de bovenste regeling; is dat méér als manshoogte, of ongeveer manshoogte, of ligt die op ongeveer heuphoogte.
Dat is erg moeilijk te zien.
Ik ga de foto's uit het boek van de WvH maar volgen.
Mijn boeg is nu nagenoeg identiek aan de boeg op de foto.
Als ik de regelingen maak zoals op de foto, dan betekend dat dat ze helemaal niet zo hoog zijn als ik dacht.
Wordt nog een beetje verder puzzelen vandaag:cool:

full

Germt

Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk dat je ook de hoogte van de geschutpoorten aan de luizenplecht als referentie kan gebruiken. Komt de bovenste regeling te hoog uit, dan schiet je deze aan flarden. Ik vraag me sowieso af hoe vaak deze poorten gebruikt werden, ik denk meer voor ventilatie. De regeling zal dus ongeveer op heuphoogte geweest zijn.
Grt
Diederik

De kanons in de voorwand zijn de zgn. jaagstukken, en waarschijnlijk weinig gebruikt.
Ze stonden daar ook niet daadwekelijk. In die poorten werden de kanons die normaal voor aan de zijkant staan gezet.

De hoogte van de regeling is duidelijk te zien op de foto's, hij loopt dus inderdaad ongeveer heuphoogte;)

Germt

Ik ben weer bij gelezen, ziet er goed uit :cool:
Ben benieuwd hoe de nieuwe scheg vorm het totaal plaatje veranderd van het schip...

Volg je aanpassing met heel veel interesse ;)

heb net ook even de leeuw gepakt, heb jij de hele scheg taps toe moeten schuren?

Klopt Rob, de scheg hoort aan de voorkant wat smaller te zijn als aan de achterkant (waar hij tegen de romp zit) dat is normaal.
Om de leeuw er op te krijgen moet de ligplaats van de leeuw iets dunner gemaakt worden.
Het totaalplaatje van het schip veranderd niet erg veel, met dien verstande dat het geheel wat meer solide oogt.
Optisch kun je zeggen dat hij nu iets verder voorover loopt.
Met de leeuw en het schild op zijn plaats is het naar mijn idee een stuk realistischer als de "kitmethode":cool:

Germt

even een tip, waarschijnlijk overbodig, gebruik maar een bron voor de maatvoering en pas op basis hiervan bepaalde details aan. ik spreek uit ervaring met mijn Vasa's galjoen.

Ik heb de afgelopen dagen, voordat ik aan de regelingen begon, een hoop foto's en constructies van de regelingen bekeken.
Het was een beetje zoeken naar hoe hoog de regeling aan de boeg moet eindigen.
Hoe hoog zijn de regelingen ter hoogte van het rooster, en is er een redelijk vrij schootsveld voor de jaagstukken.
Bij het "ijzeren gedrocht" lopen ze i.i.g. niet tot aan de krul.
Ik heb verslagen van schepen gezien waar dat ook niet het geval is.
Uiteraard is er aan de hoogte van mijn boeg niets veranderd, alleen dat blokje onder de buik van de leeuw gemaakt.
Verdere verbouwingen aan de boeg zijn uitgesloten

"Even" een proefstukje gemaakt van de twee bovenste regelingen met ter versteviging 3 mannetjes (moeten er meer straks tussen)

Ik had al een iets breder rooster gemaakt, nl 10 mm breder volgens mijn metingen, maar die is nu 1,7 mm te breed, moet dus een nieuwe in elkaar timmeren als de regelingen klaar zijn :(

Het "ijzeren gedrocht"

full

Mijn proefstuk"je"

full

full

De regelingen volgens Quinger

full

Als ik de regeling hoger laat eindigen wordt naar mijn idee de boeg té pompeus, ik heb het geprobeerd met één regeling, maar dat haalt de slanke vorm een beetje weg.
Is dit zoals het nu is nog verantwoord
Graag comments please;)

Germt

Loopt de lijn van de regelingen vloeiend door tot aan de krul? Het is wat lastig zien met het plakbandje, maar ik heb het idee dat er een knikje zit waar de regeling aansluit op de drager van de krul.
Wil je de foto's van Quinger als leidraad gebruiken? Daar krullen de regelingen weer omhoog richting de kraanbalken en zijn de mannetjes ook gebogen. Phoe. Dit is een behoorlijk uitdagend onderdeel

Germt,

volgens mij heb je er inderdaad goed aan gedaan dit een paar dagen te overpeinzen. Mogelijk wel het lastigste deel van de hele romp: het galjoen.
Je weet het, foto's vertekenen nogal vaak, maar op jouw proefstuk van de bovenste regelingen had ik de indruk dat de hoogte wel aardig klopt, maar dat ze niet ver genoeg 'doorzakken'. Meer ronding dus.
Aan de achterkant wijzen ze bij jouw nog neerwaarts, terwijl bij een grotere ronding ze juist naar boven beginnen te wijzen. Op de zwart-wit foto's van de WvH zie je dat de bovenste drie regelingen 'de bocht naar boven' maken. Als ik het niet goed heb uitgelegd kan ik proberen een tekening te maken,

Grt
Diederik

Laatst bewerkt:
full

Mijn lijnen kloppen zeker niet, maar geeft een beetje weer hoe ik me de bocht voorstel.

Dank voor de reacties:D
De loop van de regelingen is juist het probleem, eigenlijk een keuze make.
Ook hier heb ik weer goed naar de HT gekeken, en daar lopen ze zoals bij mij.
Ook volgens de afbeeldingen in het boek van Winter
Met dien verstande dat de scheg daar verder naar voren doorloopt.
Inderdaad, het galjoen is lastiger dan je denkt.

full

Germt

Loopt de lijn van de regelingen vloeiend door tot aan de krul?

Nee Erik, dat knikje wat je ziet is het punt waar de regeling op de balk van de krul komt.
Ik ga nog wel kijken of ik die bovenste een stukje kan verlengen en afschuin tot een stukje onder de krul.
Denk trouwens dat ik toch morgen ga kijken of ik een nieuw proefstuk kan maken wat iets meer ronding heeft.
De tekening van Corel volg ik in deze niet, want die vertrouw ik totaal niet.
Met dit galjoen ben ik nog wel even bezig:confused:

Germt

Germt,
met houten proefstukjes ben je best veel tijd kwijt. Je kunt in diezelfde tijd net zo goed verschillende voorbeelden van karton maken.
Grt, Diederik

Hoi Germt,

lastig klusje...
Je hebt ook mooie voorbeelden op de schilderijen van "van de Velde"
bv

test%2520%25283%2529.jpg

hier zie je dat de bovenste reling net als op de foto die je poste van jack zijn ht veel meer omhoog loopt en de 2 daar onder een beetje oplopen, maar niet zo veel.

ook "het kanonschot" geeft het mooi weer, zie rijksmuseum.
zou het dus meer zoals Diederik aangeeft maken, en de bovenste nog verder laten oplopen.
met maken karton is trouwens een erg goed idee :D

succes

Is inderdaad een lastig klusje, maar wel leuk om te doen hoor, ik heb er geen hekel aan;)
Ik ga nog eens even een beetje timmeren, en de gedane sugesties proberen toe te passen.:cool:

Germt

je kunt best eerst de bovenste reling maken germt . hier moet ook de kraanbalk op komen te liggen dus daar moet je zeker naar werken. dan kun je de 2 onderste passend maken.

dus de bocht die de reling maakt mag ook niet veel hoger zitten dan het luizenplecht anders kan je de kraanbalk er niet meer over krijgen.

@ Dirk,
Ik heb de kraanbalk al geplaatst, juist om te voorkomen dat ik de regelingen te hoog zou zetten, dus daar heb ik al een mooi meetpunt:D

@Diederik, Rob.
Het maken van een proefstukje in karton is zinloos.
Karton is een plat vlak, daarmee kun je hoogstens de loop van de bocht bepalen.
De bocht kan simpelweg wat lager, dat is een kwestie van buigen.
Het probleem ligt ergens anders.
De balken van de regelingen zijn 3x3 mm.
De romp loopt rond, en bij de onderste regeling ook nog een beetje bol (van goven naar beneden)
De scheg is wél een rechte lijn (verticaal), maar daar moet de regeling naar buiten naar de boeg lopen.
Omdat de regeling aan de scheg van onder naar boven loopt, juist door de grote bocht in de regeling, moet daar ook weer ahw een soort 3hoek aan gevijld worden, evenals bij de boeg.
Dit om de BOVEN en ONDER kant van de regeling horizontaal te houden, en dat maakt dat het een lastig klusje is.
Ik heb al een paar keer door onoplettend heid de verkeerde kant afgevijld.

Het goede nieuws; ik heb nu bijna 1 kant bijna klaar, in dry-fit, deze kan ik copiëren voor de andere kant, er op lettend dat hij waterpas loopt met de andere kant bij het definitieve aanbrengen.

Germt

Back