Wappen von Hamburg I 1667 (Corel 1:45)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Germt,

succes met de volgende laag:thumbsup:
Je hebt de afgelopen week wel genoeg tegenslag gehad en ....die beroemde 'rode en gele bies' liggen al een tijdje jaloers te wachten op hun beurt;) ....Tromgeroffel, want je weet de spanning er goed in te houden.

Grt
Diederik

Ik ben vanmorgen maar extra vroeg opgestaan, ook een beetje door de onrust vanwege mijn vernis perikelen.
Nadat alles goed , voorzichtig en netjes opnieuw geschuurd was, een nieuwe kleurbeits mooi dun opgebracht en nadat het stofdroog is.......
:banana::banana: de waas is grotendeels weg, zonder meer acceptabel :banana::banana:

Vanmiddag even naar de verfwinkel zoals ik afgesproken had, omdat hij Glitsa wil bellen om het probleem voor te leggen.
Misschien komt daar nog een goed alternatief uit, dat laat ik dan wel weten.

Germt

oorzaak en oplossing van het "witte waas" probleem

Zoals hierboven reeds gemeld is het probleem van de waas teruggebracht naar voor mij acceptabele proporties.
Het zit er in, maar duidelijk minder.
Ik heb met de verfwinkel contact gehad en telefonisch het probleem bij Glitsa voor gelegd.
De verklaring is als volgt:
De witte waas wordt veroorzaakt dor het diamant poeder wat in de lak zit.
Dit poeder wordt door Glitsa toegevoegd in lakken die een hoge belastbaarheid moeten verdragen.
De laklaag wordt dus harder.
De aanduiding PT op de bus geeft aan dat er dus diamantpoeder in de lak zit (de veroorzaker van de witte waas)
Je kunt het alleen maar afzwakken door er een kleurlak over aan te brengen.
Een andere tranparante lak er over heen zetten is zinloos omdat door die laag de ondergrond en dus de witte waas natuurlijk zichtbaar blijft.
Overigens moet je scherp langs de romp kijken om er iets van te zien.

De oplossing: gebruik een vernis zonder diamantpoeder, dus zonder aanduiding PT op het etiket en je zult géén witte waas krijgen.
Feit blijft dat mijn verfleverancier mij bij aanschaf van deze lak niet voldoende heeft geïnformeerd door een gebrek aan kennis.:confused:

Ik hoop dat ik nu mijn medebouwers voldoende info heb gegeven.
Een gewaarschuwd man (vrouw) telt voor twee.

Nu maar hopen dat ik genoeg moed heb om mijn WvH mee te nemen naar de ontmoetingsdag.
Dus als jullie ruzie willen; even wijzen op de minimale witte waas:rolling::rolling::rolling:
(De laatste opmerking moet je natuurlijk als grap opnemen;))

Germt

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een goede tip, ga binnenkort maar eens een potje halen zonder Pt
Ben wel erg benieuwd naar je WvH :)

Zo, eindelijk eens een stukje schilderwerk wat wél fatsoenlijk lukt.
De berghouten en de rompbescherming voor de ankers aan de boeg.
Ik kan maar één kant per dag doen, want het afplakken is een reuzekarwei
Omdat ik een beetje bevreesd was dat de romp na al dat gedonder met het schilderen van de romp te donker zou worden, valt het gelukkig érg mee met de zwarte berghouten.

Even een indruk:

full

full

Germt

Vraag Germt, op welke wijze heb jij de beplanking binnen in je geschutpoorten aangebracht? Ben er nu ook mee bezig. Hoef er maar 90 te doen. Heb jij tips?

Ziet er goed uit, complimenten

Ziet er goed uit Chermt :p Zeker nog voldoende contrast om het hout er nog mooi uit te laten komen :)

Chermt,

is Eric nu nog altijd bezig over de spelling?!;)
Nee, even serieus, hij heeft wel gelijk dat het contrast heel mooi is, ik vind haar ook zeker niet te donker uitgevallen.

Grt
Diederic

Vraag Germt, op welke wijze heb jij de beplanking binnen in je geschutpoorten aangebracht? Ben er nu ook mee bezig. Hoef er maar 90 te doen. Heb jij tips?

Ziet er goed uit, complimenten

De geschutspoort beplanking (inwendig) was bij mij eenvoudig.
De 4 planken zaten voorgevormd in de kit, dus die hoefde ik alleen maar tegen de binnenwand te lijmen.

full

Germt

Germt,
heb je stiekem al de biezen 'droog' gepast en ons nog niets verteld? Ik heb thuis mijn eierwekker gezet en volgens deze is jouw lak intussen droog;).
Nee, niet om te drammen, ik ben gewoon nieuwsgierig.
Groet,
Diederik

Ben er écht net me klaar Diederik:D
De rode en gele bies, conform mijn voorbeeld van de "Hollandse Tweedekker"
De rode bies (4 mm) is aanvoudig aan te brengen, ligt gewoon onder tegen de vertuining
De gele (2 mm) moet op 3 mm afstand van de rode, is dus werken met afstandhoudertjes (blokjes van 3 mm) om de zaak paralel te houden.
De gele komt in 2 delen omdat achter de 3e poort van voren een grote leeuwekop komt voor een touwdoorvoer. De gele bies wordt door die kop onderbroken.
Moet alleen nog het stukje aan de voorkant aanbrengen maar kan dat beter doen als de knie van de kraanbalk er straks opzit.
Bies moet namelijk tot tegen die knie lopen.

full

Dus straks de kraanbalk met knie aanbrengen , en daarna de galjoensregels gaan scratchen.
Het rooster heb ik al klaar.
Ik hou gewoon niet van die verschrikkelijk lelijke ijzeren dingen, moet gewoon hout zijn

full

Germt

Fraai :cool:, hoe twee dunne lijntjes toch zo'n groot effect kunnen hebben!

Ben t eens met die 'ijzeren dingen', maar vaak wel handig als maat.

Grt
Diederik

Back