Wappen von Hamburg I 1667 (Corel 1:45)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Germt,
nu ik jouw foto's nog eens goed bekijk, heb ik nog een vraag over de naden in de berghouten. Heb jij ze eerst passend gemaakt en daarna aangebracht of zijn de berghouten in hun geheel aangebracht en nadien van naden voorzien?
Ik denk zelf dat de berghouten mooier in lijn liggen als ze in één stuk worden aangebracht en nadien pas 'gespleten' of ingekerfd'. Ben benieuwd hoe jij het hebt aangepakt.
Grt
Diederik

De berghouten zijn eerst helemaal op maat gemaakt, inclusief het uitvijlen daar waar hij een geschutspoort doorkruist.
Daarna om de cm steeds boven en onder de gaatjes voor de spijkertjes voorgeboord.
Omdat het berghout met de zeeg meeloopt zijn de zogenaamde verbindingen ook als het berghout volledig klaar is er met een scherp mesje ingesneden.
Dus; het LIJKT een berghout uit diverse delen te zijn, maar daadwerkelijk is het een volle lengte, in dit geval bij de WvH ongeveer 80 centimeter.
Met andere woorden; het berghout (in totaal 8 stuks, 4 van 3 x 8mm en 4 stuks van 2 x 6mm worden EERST volledig klaar gemaakt, en daarna geplaatst.
Omdat ze met vastgelegde tussenruimtes van elkaar liggen gebruik ik daar blokjes van dezelfde maat voor die ik op het onderste berghout zet, en zo het daarboven liggende berghout overal precies gelijk loopt met de vorige.

Germt

Ideale omstandigheden en temperaturen om te schilderen.

De romp vóór het schilderwerk.
full

De romp met de huidgangen voor de eerste keer in rustiek eiken, en met een korrel 1000 opgeschuurd.
Er zitten wat lichtere "vlekken" in, bij de volgende laag zullen deze vlekken iets minder zijn, en wordt het geheel iets donkerder met behoud van een beetje verouderings look in de huid.
Ook de vertuining staat in de eerste groene laag
full

Ik ga iets afwijken van de bouwbeschrijving en volg hier de kleuren van de Hollandse Tweedekker.
De rode en gele bies zijn gemaakt van resp. 1x4 mm notenhout, en 2x2 mm notenhout.
Deze latten zijn vooraf al in de kleur gezet en zitten nu met klemmen even op de romp om het effect te kunnen zien.
full

Vandaag geen schilderwerk meer omdat ik alles de tijd wil geven om goed uit te harden.

Germt

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit. En ik ben er inmiddels ook achter dat vooraf schilderen van de biezen een stuk makkelijker is dan wanneer alles op z'n plek zit. Al doende leert men :)

Mooi:thumbsup:

Germt,

gebruik je voor de 'houtafwerking' rustiek eiken matlak (acrylaatverf)? Op proefstukjes van mijzelf merk ik dat er een witte waas in achterblijft en dus neig ik toch eerder naar eiglans (alkydverf - vloerlak). Het ziet er op jouw romp wel mooi uit.

grt
Diederik

Ik gebruik daarvoor Rustiek eiken van Ceta Bever zijdeglans voor binnen.
Ik vindt het perfect werken omdat je de "diepte" of uiteindelijke tint door verschillende lagen kunt bepalen.
Vanaf het wit (de waterlijn) tot het onderste berghout aan de achterzijde zie je de uiteindelijke "donkere" eindkleur.
Daar gaat matte parketlak van Glitsa overheen.
Beide op waterbasis natuurlijk;)

Germt

Schilderwerk zat wat tegen:mad:
Het groen van de vertuining vertoonde wat vlekken na de droogtijd, dus....opschuren en een nieuwe laag erop.
Nadat dit was uitgehard zag het er goed uit.
De huid van het schip staat ook in de definitieve houtkleur.
De rode en gele bies zijn op maat.
Nu alleen de berghouten en de potdeksels nog zwart maken.
Tijdens het drogen van de lak ben ik alvast begonnen met alle relingen te maken.
Als de berghouten zwart (en goed gelukt) zijn komen er foto's

Germt

schilderwerkjes is altijt een secure werkje germt je moet er gewoon je tijt voor pakken en pas stoppen met schilderen als je helemaal content bent.

gelukkig droogt de verf wel goed met dit weer

Mooi:thumbsup:

Germt,

gebruik je voor de 'houtafwerking' rustiek eiken matlak (acrylaatverf)? Op proefstukjes van mijzelf merk ik dat er een witte waas in achterblijft en dus neig ik toch eerder naar eiglans (alkydverf - vloerlak). Het ziet er op jouw romp wel mooi uit.

grt
Diederik

Nu de romp klaar zou moeten zijn, want ik heb het geheel vanmorgen voorzien van een matte laag Glitsa parketlak, kreeg ik de schrik van mijn leven:schrik::schrik:
Als ik nadat deze lak droog is over de romp kijk, dus niet recht ertegen aan, maar er overheen, ligt er een melkwitte waas overheen:onweer::onweer:
Zowel de beits en de vernis zijn op waterbasis.
Maar nu is het écht een schandaal!
Iemand een idee hoe dit kan, en wat er tegen te doen:confused:

Germt

AI dat is niet zo mooi.
had je geen proefstukje gemaakt?
ik dacht dat glitsa niet op waterbasis was, mogelijk daar nog eens goed nalezen.

ik ben benieuwd, want over een paar maanden sta ik voor het zelfde dilemma

Ik heb voor de zekeheid op het potje gekeken Jan, en het is evenals de beits op waterbasis.
Ik ben even naar de schilderswinkel gelopen, om advies o.i.d. maar daar hoor ik maandag meer over, hij gaat het bij de fabriek navragen.
Als je deze vernis op je parket zet, krijg je een spontane hartverzakking en tranen in je ogen.
Rest van het weekend maar vrij nemen denk ik:(

Germt

Op mijn proefstukjes heb ik dat niet gezien. zou er even niks aan doen. misschien dat de lak even goed moet drogen, en is het morgen weg.

Ik denk dat het probleem is dat er spiritus in glitsa zit, dat was tenminste altijd zo. Ik gebruik zelf altijd pu-lak van deco home is op zich niet zo bijzonder, maar is puur waterbasis en vlekt nooit!
Om jou werk weer goed te krijgen Germt moet je volgens mij alles weer (voorzichtig) schuren en dan opnieuw lakken. Ik vrees dat dat de enige optie is voor zover ik weet. Maar misschien heeft iemand een beter idee?

Als je deze vernis op je parket zet, krijg je een spontane hartverzakking en tranen in je ogen.

Bedoel je de Glitsa? Dan is er toch wat fout, deze week nog zo'n 2 uur bezig geweest met het karkas van een boot in de Glitsa te zetten, en het is echt volledig reukloos. PU lak op waterbasis, zou echt niet mogen irriteren volgens mij.

Groet,

Ad

Back