Wappen von Hamburg I 1667 (Corel 1:45)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Met messing heb ik geen ervaring. Op andere metalen onderdelen had ik geen problemen. En ik zag dat ze ook metaal grondverf hebben. Maar ik weet niet of dat met messing ook goed gaat.

In principe maakt het niet uit, ik heb nogal wat beelden en ornamenten op mijn schip (op de achterzijde alléén la 28 stuks!!)
Deze zijn hier en daar ook groen, maar het is géén probleem om daar weer een andere tint groen te gebruiken. Anders wordt het weer zo eentonig:rolleyes:

Germt

Ik heb goede ervaring met 'FEIDAL' Super-Haftgrund - grondverf voor verschillende ondergronden, ook prima op messing. Een proefstukje op een onzichtbaar stukje ornament kan nooit kwaad, bij twijfel. Nadien kun je zowel op waterbasis of terpentinebasis een eindlaagje erop aanbrengen. Nadeel van verschillende lagen verf is dat je steeds meer details verliest, voordeel is het feit dat er over zo'n vijftig jaar geen verf afbladdert,
Grt, Diederik

We zijn er nog niet (maar wél bijna)

:schrik:Nu de mengvariant droog is op het hakkebord, schrok ik mij een ongeluk:schrik:

Dit lijkt wel een kort gemaaid gazon:( en gaat het dus niet worden.
Ik herinnerde mij dat ik ergens in mijn PC een hoop foto's heb van de bouw van een Hollandse Tweedekker.
Een waarlijk schitterend model van een bekwaam bouwer.
Na wat speurwerk ook de kleur van zijn vertuining gevonden, incl. de gebruikte kleuren met de mengverhouding. (ik moest het ergens in mijn archief hebben staan)
Deze kleur komt het dichtst bij de originele kleur volgens zijn onderzoek.

full

Dit is het "gazonnetje" op het hakkebord en wordt vandaag verwijderd:D

full

Dit is een foto van de Hollandse Tweedekker met de juiste kleur (met dank aan Jack)

Vaak zie je op de vertuining ook een gekleurde band, meestal in okerkleur.
Dit is weer te zien op het museum model van een WvH in Hamburg.

full

Deze oker kleurige band zal er dus ook op komen:cool:
Tenslotte loont het vele zoekwerk 9wat ik persoonlijk altijd érg leuk vindt) en een aantal proeven uiteindelijk.
Onnodig te zeggen dat ik de gegeven input natuurlijk zeer waarder.
Ik zal er straks nog lang genoeg tegenaan "moeten" kijken.
Nu moet ik even wachten tot ik de benodigde kleuren binnen heb en ben ondertussen begonnen met ook de brug te verbouwen die de verbinding tussen het halfdek en het bakdek vormt.
De roosters zijn wat te grof en lastig te schilderen.
Besloten om de brug te maken met beplanking met een kleinere tussenruimte.
Oogt allemaal wat "rustiger".
Nog 2 planken zagen en hij is dicht:cool:
Op de foto ligt ook het onderste deel van de boegspriet, omdat we in een ander topic al spraken over "hoe een mast te verjongen"
Deze boegspriet heb ik verjongt m.b.v. de boormachine; achteraan 10mm naar aan de punt 6mm

full

Germt

Laatst bewerkt door een moderator:
Op de foto valt het mij nog mee. Maar dat zal ook aan de monitor instelling liggen. Je hebt het er maar druk mee. Maar zoals gezegd, je gaat er jaren tegen aankijken dus kan het maar beter zoveel mogelijk naar je zin zijn. Wat voor beits/lak/vernis heb je voor de blanke delen hout gebruikt? Ik vind het notenhout bij mij wat donker uitvallen. Ik heb de lichtste delen al voor boven de waterlijn bewaard.
Je brug oogt zeker een stuk rustiger zo. Goede keuze :thumbsup:

Als beits gebruik ik rustiek eiken van Ceta Bever.
Ook dat was een kwestie van vele proefstukjes, daar viel mijn keuze op doordat het een mooie ietwat donkere tint geeft.
Als vernis; de blanke matte parketlak van Glitsa.

Germt

En hatseflats, vandaag rustdag in de Tour, dus kan ik er even stevig tegenaan.
De brug is klaar, kan de bemanning mooi van het halfdek rechtstreeks naar het bakdek:cool:

full

full

Een hele verbetrering t.o.v. de oude brug, strookt en oogt beter met de loop van de dekbeplanking.
Haddock is óók tevreden, hoeft hij niet steeds met tafel en tekeningen al vloekend het halve schip door te rennen;)
De sloep staat op zijn steunen onder de brug, de brug kan straks eenvoudig met de takel verwijderd worden als de sloep overboord moet:cool:

Germt

de brug beplanken?

Een rustdag in de Tour is een werkdag voor Germt :)

Kleur is lastig te beoordelen op een monitor, maar als jij het te licht vind dan moet je inderdaad naar een donkerder kleur groen, want een te licht groen op een relatief donker schip lijkt me niet mooi.

Weet je zeker dat de brug beplankt moet worden?
Op de William Rex (zie : William Rex, A.Hoving uitg. Waanders/Rijksmuseum-Dossiers, blz 52) heeft de brug namelijk duidelijk roosters en ook op de tekening (tafel 3) in het boek "Wappen von Hamburg I" van W Quinger staat een rooster getekend.

Wil je echt geen roosters dan kun je ook kiezen voor een soort rooster wat uit langsbalkjes bestaat waarbij er om en om een ontbreekt. Zie als voorbeeld 'Het VOC-retourschip' H.N. Kamer blz 153

Andy

Andy, Andy, Andy.
Je kent mij toch, ik kan moeilijk de mensen hier helpen de zaken te maken zoals het eventueel zou moeten. (daar waar ik dat zelf weet natuurlijk, en ik weet lang niet alles);)
En dan er zelf een zootje van maken:(

Nee, alle gekheid op een stokje
Ik heb mij hier de creatieve vrijheid genomen de roosters iets anders uit te voeren dan die geprefabriceerde dingen uit de kit.
Ik heb er al behoorlijk wat verprutst, en had er dus ook niet genoeg meer:(

Dus een creatieve vrijheid, en eigenlijk ook veel mooier in close-up:D

full

Germt

Aha,:grin: dat stelt me gerust, dus toch een rooster :pim:

Andy

De enige brug zonder rooster die ik heb kunnen vinden was op de Mary Rose (een ouder Engels schip uit de vloot van Hendrik de achtste)

Horen de balusters zo ver uit elkaar te staan? Lijkt nu een meter of 4 terwijl op het (hopen dat ik het goed zeg) campagnedek ze eerder een meter of zo uit elkaar staan. Als ik bovenaanzicht bij #184 zie, dan zou ik er 7 of 8 stuks per zijde verwachten.

Even snel geschat zou dit ongeveer 2 meter moeten zijn.
De tekening geef zelfs maar 3 balusters aan, en dat is écht te weinig.
Verder heb ik er geen meer over.:(
Als ik nog eens bij de kombuis kom in oktober moet ik toch nog even wat kleine zaken meenemen die geen haast hebben.
Er kunnen er altijd nog tussen worden gezet:cool:

Germt

Ik vrees dat ik ook met aardig meer naar huis ga aan het eind van de ontmoetingsdag. Hehehe. Maar ja, als je je zelf niet kietelt, dan lach je nooit.

Gaat i.i.g. een elek. figuurzaag worden voor mijn eerste scratch project;)

Germt

Groen

Even een update van alle "groene" opties, alle kleuren zijn binnen en is er dus een vergelijk mogelijk.
Tegen beter weten in een foto erbij, maar die vertekenen een beetje.
De realiteit geeft nu eenmaal een beter beeld.

full

Bovenste plank;
-Links: Tamiya XF25 gemengd met XF26 (beiden mat)
-Rechts: Adm. Paints olijf groen

Onderste plank:
-Links: Humbrol satin 195
-Midden: Humbrol 195 gemengd met Humbol 131 (beiden satin)
-Rechts:Humbrol satin 131

Humbrol 131 is véél te licht
Humbrol 105 is véél te donker
De mengvariant van beide is teveel "grasgroen" en ik mis daar een beetje de "vuile" tint.

Adm. Paints olijfgroen vindt ik persoonlijk té licht
Blijft over de mengvariant van de beide Tamiya kleuren en licht boven op de kleur van de Hollandse Tweedekker.
Kan niet anders natuurlijk, want het is dezelfde mengvariant;)

full

Tevens heb ik besloten om af te wijken van de bouwbeschrijving met betrekking tot de kleuren (bouwbeschrijving is hier abominabel te noemen)
Dus de kleur rood en oker zullen ook op mijn model worden aangebracht.
Dat geeft een realistisch mooi beeld met de donkere scheepshuid.
Nog zat te doen dus:cool:

Germt

Vanaf de foto gezien ging mijn voorkeur uit naar het bovenste latje. En als ik voor mijn model de admiralty olive green ook te licht vind, dan weet ik al vast wat het alternatief is. Ik ben benieuwd naar de rest van je verf avonturen. Klinkt in ieder geval veelbelovend.

Germt,

Ik begreep eerst niet wat je bedoelde met het grasveldje, maar zo naast elkaar heeft de onderste lat mengkleur inderdaad meer een grasgroen aspect. Ook lastig om deze foto te vergelijken met de tweedekker (andere belichting). Mooist om uitendelijk zelf in buitenlicht (in de schaduw) te beslissen: lastig, lastig....
Ik was gisteren zelf in een verfspeciaalzaak verschillende kleuren "vuil wit" aan het vergelijken, heb er nog hoofdpijn van. Wat heb jij als advies voor het ideale wit voor onder de waterlijn ? Zelf neig ik het meest naar "Bentheimer geel" (uit de reeks van sikkens).

Succes ermee.
Diederik

@ Diederik
Gebroken wit kleur 9010 is een veilige keus, je kan evt grondverf van die kleur gebruiken want die is mooi mat.

:pim: Andy

@Diederik,
Wat de foto kwaliteit betreft heb je gelijk, ik was eerst niet van plan deze foto op het forum te zetten, want de verschillen zijn simpelweg niet ged zichtbaar.
(Ik heb maar een eenvoudige camera)

Voor het onderwaterschip heb ik indedaad zoals Andy zegt Ral 9010 gebruikt, met een pasende grondverf
RAL 9010 is wit met het wit er af zeg ik altijd.
Deze keuze kwam ook weer tot stand na verschillende proefjes.
Ik geloof dat ik een beetje de "proefjesman" van het forum ben;)

@Erik,
Het bovenste latje was mijn grootste hoop.
Maar toen ik het olijfgroen er naast had gezet, werd de keuze duidelijk.
Wat ik nu heb kun je zien als een donkerder olijfgroen, en vindt ik het ook wat "antieker"

Ondertussen ben ik bezig met de overige berghouten, nr 3 en nr 4 vanaf de waterlijn.
Dan kan de romp geschilderd gaan worden:cool:

Back