Wappen von Hamburg I 1667 (Corel 1:45)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
kippenhok

Die truc gaat het doen Henk.:cool:
Morgen maar eens kijken of ik zoiets kan vinden, want ik heb geen vrouw, maar wél een toffe Duitse Herder, die kan ik tenminste baas blijven;)
Spelden zwart schilderen valt ook niet mee hoor

Germt

Koopvaarders en zelfs marineschepen hadden altijd n halve dierentuin mee,
scheepskoeien in het onderschip,ook geiten en soms varkens.
De kippen zaten inderdaad aan dek. Bij een zeeslag werd de hele zooi
in de scheepssloepen tesamen met het demontabel meubilair van de
officieren op sleeptouw genomen. De koe werd meestal domweg
overboord gezet; je wilt nu eenmaal geen halftons paniekerende koe
rondbokkend in het schip tijdens een conflict.
Kippen kweken in die schaal gaat nog een hels karwei worden, Germt:):):
Stefan

Kippen kweken in die schaal gaat nog een hels karwei worden, Germt:):):
Stefan

Ja, hoe meer ik aan het opzoeken ben over deze schepen hoe interessanter het wordt:D
Maar er zullen hoe dan ook kippen in komen, maar waar vindt ik die:confused:

Germt

Is het hele kippenhok niet iets te grof Germt,of komt dat door de spijlen en de witte kleur dat het zo lijkt.

Ik heb nog geprobeerd spijlen te maken met naalden, maar dat is ook géén succes geworden.
Dus; de kippen zijn op deze reis via het kippenhok, de kombuis, de magen van de officieren en het "gemak" in zee verdwenen;)
Kortom, het blijft open zoals de meesten dat doen.

Germt

Hulp gevraagd

Ik ben op dit moment een beetje aan het stoeien met de kleur groen.
Mijn romp krijgt een enigsinds donkere kleur, dit is met opzet.
Ten eerste omdat ik dat mooi vindt en ten tweede omdat ik denk dat de meeste schepen uit die tijd allemaal een redelijk donkere houtkleur hadden.
Uit mijn groene kleur kom ik niet uit.

Op de achterwand van de kleine hut (foto 1) Deze achterwand is nog eenvoudig over te schilderen.

full

Op het dak van de zijgallereiën (foto 2)

full

Op de vertuining aan de bovenzijde van de romp (foto 3)

full

Ik heb 2 kleuren groen op een latje gezet.
Linker kant (donker) Humbrol Satin 195
Rechterkant (licht) Humbrol Satin 131

Graag advies, want ik weet het niet meer en heb wat moeite met kiezen:(
Ik neig zelf een beetje naar de lichte variant, maar er zijn simpelweg geen referenties voor de keuren van dit schip.
Zijn er eventueel alternatieven:confused:

Germt

Laatst bewerkt door een moderator:
Germt, dit is niet makkelijk, want de kleur van je eigen schip is toch vaak persoonlijk bepaalt. Ik hou van subtiele kleuren, dus kleuren die de aandacht niet van de details halen. In dit geval zou ik gaan voor het donkergroen. Maar ik ben bang dat er nog reacties gaan volgen die het lichte groen mooier vinden. Dus zoals je meestal zelf zegd, de beste keus is ook in dit geval je eigen keus!
Soms is het anders, net zoals de Fly die ik heb gebouwd en barst van de decoraties en felle kleuren.
Blijft een moeilijke vraag.

Kleuren blijven lastig. Ik heb zelf de olive green van admiralty paints. Die lijkt wat tussen de twee groen tinten op je proefstuk in te zitten.

Ik ga voor,meng die twee kleuren en je hebt de goede kleur.

De ene te donker, gaat veel details wegnemen, en de andere te licht.

Of trek eens met flits.

De tip van Luc en Ad gelijk even uitgeprobeerd.

Dit is het resultaat.
Van links naar rechts op het latje
Donker, gemengd, licht.
Foto genomen met flits.

full

Germt.

Overigens was er vanmiddag nog een optie, nl.
Hakkebord en wand van de kleine hut donker, en de vertuining olijfgroen van Adm. Paints.
Eigenlijk een beetje conform het museum model van de PW...
Dus....... eerlijk gezegd neig ik nu naar het gemengde compromis.

Germt

Dus....... eerlijk gezegd neig ik nu naar het gemengde compromis.

Helemaal mee eens, lijkt me een mooie kleur. Springt er uit en heeft "body". Die donkere lijkt me te saai, de lichte lijkt wel een beetje verschoten. Daar kan het flitslicht ook debet aan zijn, jij kan dat het beste beoordelen.

Groet,

Ad

Hoi
Germt ik zou voor de donkere tint gaan, maar ja ik ben wat ouder
en daar door pas ik wat beter in het donkere :p:p
Groet ton.

Heren, dank voor de tips:cool:

Nu het proefstukje met de 3 varianten droog is wordt de keuze nog wat makkelijker.
Het gaat de mengvariant worden, deze heeft inderdaad zoals Ad al zei meer "body" en is minder "hard".
Dit is een model van de WvH in een Duits museum, en daar zit ik nu ook redelijk in de buurt.

full

Germt

Kleuren is vaak een kwestie van smaak, want laten we eerlijk zijn wat de juiste kleur van een schip is geweest is eigenlijk niet te achterhalen soms hebben we een indicatie in de vorm van een historisch model of een schilderij maar zelfs dan ... want hoever is de 350 jaar oude verf verkleurd of vervuild.

Ik denk dat het verstandig is om op een relatief donker schip niet (erg) lichte olijfgroene verf te gebruiken dat valt dan snel uit de toon en trekt teveel aandacht. Ik denk dat de middelste kleur de beste keus is.

Maar de bouwer zelf bepaald natuurlijk ...;)

Andy

Germt,

van de drie opties lijkt mij de mengkleur van licht- en donkergroen de beste. Op jouw foto lijkt de mengkleur meer te glanzen dan de originelen, ik weet niet wat ik zelf mooier vind, mogelijk iets meer mat.
Op de originele schepen zullen de kleuren op de helling of na jaren op zee wellicht steeds anders geweest zijn (de Batavia ziet er ook elk jaar weer anders uit). Uiteindelijk heeft iedereen wel een mening en moet je zelf de knoop doorhakken.

Kleuren zijn inderdaad zeer persoonlijk, zelf ben ik maanden bezig geweest met het zoeken naar de juiste kleur 'ossebloed rood' voor mijn eenhoorn. Inmiddels zit ik met hetzelfde dilemma voor de fortuining ('koningsblauw'). Uit mijn ervaring zijn de kleuren van revell en humbrol het meestal 'net niet'.

Tip: ik ben uiteindelijk bij een grote doe-het-zelf zaak geweest (met de grote letter G) en uit hun eigen scala tientallen kaartjes met proefkleuren naar huis meegenomen. Er zijn heel veel nuances en mogelijkheden (oa in hoog-, zijdeglans of mat). Enige nadeel is dat je meteen aan een halve liter verf vastzit...

Succes met de beslissing,
Groet, Diederik

Kleuren zijn inderdaad zeer persoonlijk, zelf ben ik maanden bezig geweest met het zoeken naar de juiste kleur 'ossebloed rood' voor mijn eenhoorn. Inmiddels zit ik met hetzelfde dilemma voor de fortuining ('koningsblauw'). Uit mijn ervaring zijn de kleuren van revell en humbrol het meestal 'net niet'.

Ik ben voorlopig uitgegaan van de admiralty paints. Die zouden gebaseerd moeten zijn op historische kleuren voor zover dat mogelijk is.

SAM_1544_zpsd80f84e9.jpg

Ik vermoed wel dat als je wat meer nodig hebt het al snel goedkoper wordt om voor een half liter blik te gaan

Dat de mengvariant nog een beetje glimt komt doordat hij nog niet helemaal droog was, dus dat komt wel goed.

Er is een potje Olijfgroen van Adm. Paints onderweg.
Die wil ik ook even op een proefstukje zetten.
Er is één nadeel, het schijnt dat de verf van Adm. Paints weer niet goed hecht op messing beslag. (ervaring van Andy)
Uiteindelijk kom ik er wel uit natuurlijk, gewoon een aantal proefstukjes maken en dan de knoop doorhakken:rolleyes:

Germt

Back