Wappen von Hamburg I 1667 (Corel 1:45)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Mijn uitleg van het probleem met de geallerei klopt, maar mijn oplossing niet:onweer::bad-words::onweer:
Gelukkig nog niks verprutst, dus nog maar weer eens gaan puzzelen:(
Tot later:(

Germt

Ook al strak in de lak. Wel wat moeilijker op te dansen. De Corel uitleg kan hier en daar nogal vaag zijn. Wat betreft de uitgezaagde triplex stukjes. Het enige wat ik zo kan verzinnen is dat ze gebruikt worden om sponningen te voorzien zoals de lijst tussen de ornamenten en onderkant vensters op de foto van de achterspiegel.

Klopt Erik, en daar zet ik een apart lijstje op, want daar passen die plaatjes weer niet goed, maar dat is geen probleem.
Het probleem zit hem verder in de 2 grote stukken aan de zijkant.
Daar is heel veel vijlwerk aan.
Aan de zijkant loopt de romp omhoog naar binnen. (Wordt dus naar boven toe smaller, en dat is normaal)
Aan de achterkant (het Hakkebord) loopt de romp omhoog naar achter.
Nu moet alles dus in die vorm worden aangepast.
Dus het is dan het makkelijkste om helemaal onder aan de gallerei te beginnen, en er zo voor te zorgen dat het GROTE gebogen ornament precie over de nodige delen valt.
Echter dat ornament loopt ook nog eens naar boven naar buiten weg.
Dus ik moet een hoop vijlen, en daar ben ik een beetje schrikachtig van;)
Morgen nog eens goed bekijken, beter 10 x teveel gekeken, dan één keer verkeerd gevijld, en dan de vijl er maar op:rolleyes:
Ik zal tóch verder moeten.
Het is lastig als je de eerste bent die dit schip op een Nederlandstalig / Engelstalig forum bouwt, géén referenties
Er is een Rus en een Italiaan, maar die taal spreek ik tegenwoordig niet zo goed meer;)
Bovendien heeft die Rus er niet écht zijn best op gedaan zo te zien op de foto.

Germt

Ik snap wat je bedoelt Germt. Bij zoiets lastigs wil je er niets aan verprutsen waardoor je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Misschien is het een idee om eerst een proefje te maken uit balsa. Dat laat zich makkelijk vormen en als die dan naar je zin is, dan heb je een referentie voor het definitieve werk.

Ik heb de sleutel van de gallerei gevonden.:banana:
De basis inclusief de wulf aan de achterzijde onder het hakkebord is zo goed als op maat.
Nog bijwerken en dan aanbrengen.
Moet wel even netjes natuurlijk want wil in oktober natuurlijk niet in schandalen vallen;)
Ik zal hier foto's van maken, dan kunnen Rob en Dick er straks (als ze willen natuurlijk) gebruik van maken

Germt

Oké, even een update, eigenlijk vrij uitgebreidt omdat het een zeer onduidelijke fase in de bouw is.
Ik heb dagen lopen puzzelen en zoeken naar een oplossing.
Speciaal voor Dick en Rob (bouwen ook de WvH)
De gallerei;
Als wulf heb ik niet het bijgeleverde deel gebruikt, maar een kwartrond.
Dat heb ik in verstek op maat gemaakt, en ook de basis van de gallerei, (is donker houten deel op de romp.
Zo ziet het er nu uit, gelijmd en wel

full

Nu de details;
Om de schuinte van de gallerei te bepalen moet je eerst weten dat het dak van de gallerei parallel lopen met de vertuining.
(Dus als je de vertuining aanbrengt zorg je dat deze met de zeeg meeloopt)
Zo krijg je een bijna horizontale basis van het dak.
Als het onderste deel (de basis) van de gallerei aanbrengt zorg je dat deze voor en achter op de zelfde afstand van de basis van het dak loopt.
Die basis heb ik eerst afgetekend op de romp.
De groene lijnen geven fictief het dak aan.
De rode lijnen zijn de gemeten afstanden, (beide exact gelijk)

full

Je ziet op de foto dat de basis voorbij de wulf loopt, dat MOET, daar zit namelijk een ornament tegen, en dat is handig bij het vastzetten van dat ornament.

Voor de eigenlijke gallerei heb je een meetpunt nodig waar je moet beginnen.
De gallerei moet aan de achterzijde worden afgeschuind, het meetpunt wordt aangegeven door de rode pijl op de onderste foto.
De zij gallerei moet namelijk gelijk lopen met het hakkebord.
full

Ik zie nu dat deze foto een beetje vertekend, is een beetje schuin genomen zodat het lijkt dat het blok niet gelijk loopt, maar dat is wel zo.
De blauwe lijn geeft aan dat de basis over het ornament moet lopen.

full

Ik heb in de wulf een inkeping moeten maken om het ornament er beter passend op te krijgen.

Oké, ik hoop dat het duidelijk is, en geloof me, ik wil niet als betweter overkomen, dit is puur en alleen zoals ik het gedaan heb, en jullie zijn uiteraard volkomen vrij om dit al dan niet te volgen;)

Wordt vervolgt

Germt

Laatst bewerkt door een moderator:
Met dit als leidraad moet er wel uit te komen zijn Germt al zal het t.z.t. nog wel 'n heel gepuzzel worden.
Dit ga ik hier op de pc opslaan.
In ieder geval bedankt zover.

En hij knoeide voort met zijn gallereiën.......
De stuurboord kant is dan bijna op maat, althans de losse onderdelen.
Er moet nog aan het een en ander geschuurd worden om de perfecte pasvorm te krijgen, maar daar zie ik geen problemen.
Er was een ander probleem.
Ik kwam met de slingerlijst (donker houten lijstje op het lichte deel wat ik met mijn vingers tegen de achterkant duw)
Ik heb dit deel, lichte plaatje met daaronder de slingerlijst apart gemaakt, waarbij het beter aansluit tegen het grote ronde staande ornament (bijna) op de hoek van het geheel.
Weer passen om te zien of ik goed uit ga komen met het paard op het dak en het grote sier ornament (deze moet weer het dak waar het paard op staat ondersteunen.)
Deze wand met lijst wordt eerst voorzien van noten fineer, waarna de 6 ramen en 7 kleine beelden geplaatst kunnen worden
Pffffff, en hij ploeterde voort.....
wink.gif

Oké, een foto om te laten zien waar ik naar toe moet.

full

Dank je Piet:)
Secuur werken is in dit geval, zoals op het hele schip natuurlijk, zéker een vereiste.
(Te zien aan jouw mooie Victory, is dat jouw ook niet vreemd)
Verder met de gallerei;
Allereerst heb ik het houten deel aan de boven-en onderkant van het trapsgewijz dak helemaal opnieuw gemaakt (ik was niet helemaal tevreden met het meegeleverde tiplex)
Die twee delen beter op maat gemaakt, alsmede het grote blok (boven de basis voorzien van de ramen.
Deze ramen met dubbelzijdige tape op hun plaats gezet, zodat ik daar mooi passend omheen kon beplanken.
Net als bij het deurtje in de vertuining (boven de gallerei) heb ik na het beplanken die beslagdelen weer weggehaald om ze later, geschilderd en wel, te kunnen plaatsen zonder ze te beschadigen.
Op de gallerei zit er nog één in voor de foto.
Tussen de ramen komen nog beelden te staan die tesamen een orkest vormen.
Nog even afmaken en dan op naar de andere kant:cool:

full

Germt

Top!

Respect mate.....

heb een en ander s ff zitten bekijken en sta versteld....... Respect hoor hee, mooie boot en mooi vakwerk! Ik doe zelf dieseltechniek en fijne mechanica dus ik weet hoe het is om langdurig ''in het klein'' te rommelen, soms wordt je er gek van haha.

Die boot heeft mooie lijnen, super zoals die schepen toen waren. Ga dr maar aan staan, uitmeten, uitzagen, plakken etc etc..... Veel detail, maakt het niet makkelijker. Echt heel mooi, ik neem een abbo op jouw schip, wil het verder zien groeien.....

Succes man.

Monster diesel

Dank je Monster Diesel en Robert, maar niet téveel eer hoor, wordt ik een beetje verlegen van;)
Het is een heel gepuzzel, dat is waar, ben hier al bijna 2 weken mee bezig, maar ik kom er uiteindelijk wel uit.
Gaat nog wel even duren voor het achterdeel klaar is, maar dan heb je ook wat:cool:

Germt

Back