Wappen von Hamburg I 1667 (Corel 1:45)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Ik ben erg benieuwd hoe je WvH eruit ziet, hoop dat je straks heel veel foto's plaatst ;)

Ik kon alleen op pagina 126 onder touwwerk (7p van dik) iets vinden over links of rechts geslagen touw.

Dat heb ik even nagekeken Rob en dat klopt;
Kabelslag = rechts geslagen = tegen de zon
Wantslag = links geslagen = met de zon mee
De stagen werden tegen de zon in geslagen, dus kabelslag.
Maar ik vraag me dan af of dit het enige is.

Best ingewikkeld hoor;)

Uiteraard komen er foto's als het voorlopige schilderwerk klaar is

Germt

Best ingewikkeld hoor;)

Inderdaad Germt. Op de VOC site staat het weer anders, bijvoorbeeld:

wantslag: met de zon mee, rechtsom geslagen touw.

Wat dat betreft wellicht nog wat onafhankelijke bronnen zoeken. Dat is soms best wel moeilijk, want een hoop wordt van elkaar overgeschreven:D.

De uitdrukking "met de zon mee" is ook niet echt éénduidig. Dan zou je (als dat rechtsom is) erbij moeten zeggen "naar het zuiden kijkend". Het meest éénduidig is wat mij betreft "met de wijzers van de klok mee".

Bij schepen met een schroef is het soms ook lachen. Er zijn ellenlange discussies over hoe je nu eigenlijk de draairichting van een schroef aangeeft. Dat wordt ook nog moeilijker gemaakt door schroeffabrikanten die er afwijkende definities op na houden (van achter naar voor tegen de schroef kijkend, of vanaf de motor naar achter kijkend).

Groet,

Ad

Heb daar even gekeken Ad,

Heb zelf weer een fout gemaakt :oops:; de VOC site zegt het juist
kabelslag: tegen de zon in, linksom geslagen touw.

Ik heb ondertussen begrepen dat het te maken had met het torderen van het touw.
Bijvoorbeeld vwb het staande want links en rechts geslagen kunnen zijn geweest (aan BB en SB)
Dit om de tegengestelde krachten te compenseren (of zo iets)

Verdorie, hier heb je bijna hogeschool kennis voor nodig;)

Odertussen het volgende gevonden in Historische scheepsmodellen (blz 230)

garens (wantslag); windsels en bekleden van touwen
lijnen (wantslag); vlaggen en weeflijnen
Touw (wantslag); lopend want
Touw (wantslag); staand want bakboord
Touw (kabelslag); staand want stuurboord
lichte trossen (kabelslag); kleine ankers
zware trossen( kabelslag) zware ankers
Stagen (kabelslag).

Met andere woorden, de stagen en het staande want aan stuurboord zijn afwijkend en dus in kabelslag uitgevoerd

Dus ik weet nu waar ik aan ga beginnen:confused::confused:

Germt
Germt

...
Dit ook een beetje aan de hand van de problemen die Andy met zijn Prins Willem op dit moment heeft
sad.gif

Ik ben de diameters aan het omrekenen van de touwen die in de kit zitten en op de tekeningen staan naar de diameters van de Zeven Provinciën.
......
Ik ga straks alle touwen uit de kit vervangen door touwen van Morope (uit Duitsland)

Inderdaad Germt
Touw is een ingewikkeld probleem:cry:
De touw diameters van de diverse leveranciers komen totaal niet overeen.
Het 0,5 mm touw van Mantua is net zo dik als 0,15 mm touw van Artesania Latina :confused: Bij nameten bleek het touw van Artesania veel dikker als opgegeven. Het lijkt dus erg verstandig om al je touw bij een fabrikant te halen ook al klopt de diameter niet de onderlinge verhouding klopt dan tenminste nog wel.

Andy

Zelfde leverancier

Klop Andy ik ga mijn touw halen bij MOROPE in Duitsland.
Is de enige met links en rechts geslagen in heel veel diameters.
Voor mijn stagen heb ik straks 2,5 mm touw nodig, links geslagen, en dat vindt je niet overal.
Het ziet er overigens ook nog eens bijzonder realistisch (als écht touw) uit

Germt

De touw diameters van de diverse leveranciers komen totaal niet overeen.

Kan hier niet een rol spelen dat bij de afmetingen van touwwerk dikwijls de omtrek van de touwen wordt gegeven. Dat scheelt dus een factor pi (3.14159.....), en is wel te begrijpen omdat de omtrek zich veel beter laat opmeten dan de diameter van geslagen touw. Ik liep hier met de America ook al tegenaan.

Ik had overigens dat bij Caldercraft het 0,1 mm draad duidelijk dikker was dan het 0,25 mm:confused:. Het stond op de klossen met de hand bijgeschreven, dus het kan zijn dat dit een foutje was. Zo ben ik er dan ook maar mee omgegaan.....

Groet,

Ad

Hier even een voorbeeld van het bedoelde touw Ik hoef ook niet te kleuren, is namelijk in ecru, zwart en bruin te verkrijgen

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Die maat weet ik niet, maar onderstaande foto is touw 0,6 mm, dan nog zijn de slagen mooi.

full

Germt

Dat ziet er idd. heel goed uit Germt, maar links of rechts is voor mij niet zo belangrijk ik bedoel maar er is nooit geen hond die dat ziet.
Dat is alleen maar weggelegd voor die hele enkeling die daar op let en ook nog kennis van zaken heeft.
Wel vind ik hetbelangrijk dat het touw er goed uit ziet en dat doet dit zeer zeker.

Dat ziet er idd. heel goed uit Germt, maar links of rechts is voor mij niet zo belangrijk ik bedoel maar er is nooit geen hond die dat ziet.

Klopt Dick, maar we proberen ook om allles zo juist mogelijk te bouwen, bijv. bij scratchen zoveel mogelijk op schaal enz enz enz.
Voor mijzelf vindt ik het dan wel interessant om ook op de slagen van het touw te letten, omdat er een mogelijkheid is om aan zowel links als rechtsgeslagen touw te komen;)

Germt

Kan hier niet een rol spelen dat bij de afmetingen van touwwerk dikwijls de omtrek van de touwen wordt gegeven. Dat scheelt dus een factor pi (3.14159.....), en is wel te begrijpen omdat de omtrek zich veel beter laat opmeten dan de diameter van geslagen touw.....

Het lijkt me toch wel erg lastig om de omtrek van en touwtje van 0,25 mm op te meten.
De diameter bepaal je door 10 stukje naast elkaar te leggen en dan te meten wat de breedte is, dat getal deel je door 10 en je weet de diameter.

Andy

Het lijkt me toch wel erg lastig om de omtrek van en touwtje van 0,25 mm op te meten.

Ongetwijfeld Andy. Ik refereerde ook naar de 1:1 praktijk. Ik merkte dit toen ik een meetrapport van de Engelse Admirality van de schoener American zag dat was gemaakt toen ze in Engeland in dok lag. Alle touwzwaartes waren als omtrek gegeven. Achteraf zag ik dat Longridge dat (voornamelijk) ook voor de Victory doet.

Groet,

Ad

de VOC site zegt het juist
kabelslag: tegen de zon in, linksom geslagen touw.

Verdorie, hier heb je bijna hogeschool kennis voor nodig;)

Ondertussen het volgende gevonden in Historische scheepsmodellen (blz 230)

garens (wantslag); windsels en bekleden van touwen
lijnen (wantslag); vlaggen en weeflijnen
Touw (wantslag); lopend want
Touw (wantslag); staand want bakboord
Touw (kabelslag); staand want stuurboord
lichte trossen (kabelslag); kleine ankers
zware trossen( kabelslag) zware ankers
Stagen (kabelslag).

Met andere woorden, de stagen en het staande want aan stuurboord zijn afwijkend en dus in kabelslag uitgevoerd

Dus ik weet nu waar ik aan ga beginnen:confused::confused:

Germt

Ho Ho niet zo haastig ;)
Kijk ook eens in Historische Scheepsmodellen van W. zu Mondfeld 1ste druk blz 272 onderwerp Wanten / Wanttouw:
W. zu Mondfeld beschrijft de volgende bronnen:
- Steel: kabelslag voor hoofdtouwen
- Lever: Engelse oorlogsschepen kabelslag, koopvaarders wantslag voor de hoofdtouwen
- Pilas: kabelslag was niet gebruikelijk voor de hoofdtouwen
- anderen: stuurboord kabelslag bakboord wantslag voor de hoofdtouwen

Oftewel het is maar niet welke keuze je als bouwer maakt (je kan je altijd op een van de bronnen beroepen) als je maar consequent aan je plan vasthoudt is het goed :).

Andy

Eeehhhhh, volgens mij staat dat er ook hoor;)

Na vanmorgen enig schilderwerk gedaan te hebben verder met wat onderdelen aan het hakkebord.
De Draperiën........
Hout snijden is écht een vak apart en niet echt mijn ding geloof ik.
Links is het al dubbel, rechts moet er dan nog een laagje op.
Maar of het iets is:confused:

full

Germt

Ho Ho niet zo haastig ;)
Kijk ook eens in Historische Scheepsmodellen van W. zu Mondfeld 1ste druk blz 272 onderwerp Wanten / Wanttouw:
W. zu Mondfeld beschrijft de volgende bronnen:
- Steel: kabelslag voor hoofdtouwen
- Lever: Engelse oorlogsschepen kabelslag, koopvaarders wantslag voor de hoofdtouwen
- Pilas: kabelslag was niet gebruikelijk voor de hoofdtouwen
- anderen: stuurboord kabelslag bakboord wantslag voor de hoofdtouwen

Oftewel het is maar niet welke keuze je als bouwer maakt (je kan je altijd op een van de bronnen beroepen) als je maar consequent aan je plan vasthoudt is het goed :).

Andy
Kunnen jullie de touwen nog uit elkaar houden.:p:p:p:p

Ik ga hier de vlag uithangen als de touwen er aan zitten.

Back