Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Best ingewikkeld hoor![]()
...
Dit ook een beetje aan de hand van de problemen die Andy met zijn Prins Willem op dit moment heeft![]()
Ik ben de diameters aan het omrekenen van de touwen die in de kit zitten en op de tekeningen staan naar de diameters van de Zeven Provinciën.
......
Ik ga straks alle touwen uit de kit vervangen door touwen van Morope (uit Duitsland)
De touw diameters van de diverse leveranciers komen totaal niet overeen.
Hier even een voorbeeld
Dat ziet er idd. heel goed uit Germt, maar links of rechts is voor mij niet zo belangrijk ik bedoel maar er is nooit geen hond die dat ziet.
Kan hier niet een rol spelen dat bij de afmetingen van touwwerk dikwijls de omtrek van de touwen wordt gegeven. Dat scheelt dus een factor pi (3.14159.....), en is wel te begrijpen omdat de omtrek zich veel beter laat opmeten dan de diameter van geslagen touw.....
Het lijkt me toch wel erg lastig om de omtrek van en touwtje van 0,25 mm op te meten.
de VOC site zegt het juist
wantslag: met de zon mee, rechtsom geslagen touw.
kabelslag: tegen de zon in, linksom geslagen touw.
Verdorie, hier heb je bijna hogeschool kennis voor nodig
Ondertussen het volgende gevonden in Historische scheepsmodellen (blz 230)
garens (wantslag); windsels en bekleden van touwen
lijnen (wantslag); vlaggen en weeflijnen
Touw (wantslag); lopend want
Touw (wantslag); staand want bakboord
Touw (kabelslag); staand want stuurboord
lichte trossen (kabelslag); kleine ankers
zware trossen( kabelslag) zware ankers
Stagen (kabelslag).
Met andere woorden, de stagen en het staande want aan stuurboord zijn afwijkend en dus in kabelslag uitgevoerd
Dus ik weet nu waar ik aan ga beginnen
Germt
Kunnen jullie de touwen nog uit elkaar houden.Ho Ho niet zo haastig
Kijk ook eens in Historische Scheepsmodellen van W. zu Mondfeld 1ste druk blz 272 onderwerp Wanten / Wanttouw:
W. zu Mondfeld beschrijft de volgende bronnen:
- Steel: kabelslag voor hoofdtouwen
- Lever: Engelse oorlogsschepen kabelslag, koopvaarders wantslag voor de hoofdtouwen
- Pilas: kabelslag was niet gebruikelijk voor de hoofdtouwen
- anderen: stuurboord kabelslag bakboord wantslag voor de hoofdtouwen
Oftewel het is maar niet welke keuze je als bouwer maakt (je kan je altijd op een van de bronnen beroepen) als je maar consequent aan je plan vasthoudt is het goed.
Andy