Wappen von Hamburg I 1667 (Corel 1:45)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
En dan even de hele zwik op het hakkebord.
Ben wel blij dat er de gordijnen en sierlijst er boven goed bijpast.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Germt,

schiet ineens op zo!. Mooi :cool:
De 'kleine' leeuwtjes steken wel heel uitdagend hun kont de lucht in, maar dit zie je uiteraard bij heel veel tijdgenoten van de WvH. De sierlijst boven de gordijnen staat ook mooi.

Grt
Diederik

Zal niet gauw iets uitschreeuwen van trots, maar ik ben zelf ook wel onder de indruk van het kleurrijke geheel.
Dan nog te bedenken dat er naast het hakkebord nog 2 grote Heren komen te staan op het dakje waar de vissenstaart van het paard omheen krullen, met hun hoed net onder de klauwen van de bovenste leeuwen.
Moeten alleen nog afgeschilderd worden.:cool:

Ziet er weer goed uit Germt. Je moet oppassen dat de romp niet geheel gereed is voor de ontmoetingsdag :)

Dat ga ik niet halen Jan, maar ik voer het tempo nu wél een beetje op.
Ik wil aankomende winter eigenlijk wel zover zijn dat ik aan de masten kan beginnen. Ik vindt bijna 2 jaar bouwen aan een (grote) romp eigenlijk wel genoeg ;)

Germt, ik vind het zondermeer schitterend werk! Maar wat me opvalt aan deze foto is dat je bij de bovendste leeuwen alleen de manen en de pluim van de staart goudkleurig hebt geverft, en de onderste leeuwen hebben allebij ook één gouden voorpoot. Nu vraag ik me af of dat per ongeluk zo is ontstaan of dat het zo hoort ?

Is een beetje moeilijk te zien zo Piet, maar de voorpoot die jij bedoeld, daar zijn de manen goed zichtbaar over de poot.
Maar als ik dan nog eens goed kijk, zou de voorkant van die bewuste poot misschien een beetje meer rood mogen hebben.
Op het ornament lijkt het echter dat de manen over de poot hangen.
Is misschien wel logisch omdat de leeuw op zijn achterste poten staat en dan hangen de manen dus ver naar beneden over zijn schouder en zijn naar beneden hangende voorpoot
(Denk ik)
Toegegeven dat de bovenste leeuwen veel minder manen hebben dan de onderste. (misschien zijn het jonge leeuwen:confused:)
Daar kunnen we op de ontmoetingsdag even naar kijken, want het kan eenvoudig bijgeschilderd worden;)

zeer mooi gedaan, juist alsof ze pas geverfd is en nog geen spatje regen of vuil over zich heeft gehad.

kan je eens een foto van de echte spiegel er ook eens bijplaatsen, kwestie van iets te kunnen vergelijken.

Natuurlijk kan dat Luc, welke wil je zien?
Een foto van de tekening of van het model van de WvH uit het boek van Quinger.
Zeg het maar:)

Ik was er al bang voor;)
Er is weing degelijke (en betrouwbare) info betreffende het werkelijke schip.
Quinger heeft het model nagebouwd en zelf de tekeningen zoals het zou kunnen zijn ontworpen, dit aan de hand van schilderijen en pentekeningen uit die tijd
Feitelijk is dat de énige info en documentatie die er is.

Ik heb de info gefotografeerd.
1) De tekening van Quinger (deze probeer ik zoveel mogelijk te benaderen)

full

2) Het model wat Quinger er van gemaakt heeft.
Hier heeft hij de gordijnen wat simpeler gemaakt en de boog met sierlijst weggelaten
full

3) De tekening van Corel
Hier staan géén gordijnen en sierlijst op. Wat je ziet heb ik eerst zelf ingetekend
full

Ik heb dus zoveel mogelijk de tekening van Quinger gevolgd.
Brengt mij gelijk op het volgende 2 problemen.
1) Quinger zegt 3 lampen op de spiegel, terwijl Corel er 5 op zet:confused:
De Hollandse tweedekker heeft er tenslotte ook maar 3.
Dus vermoedelijk laat ik er 2 vervallen.
2) De talies aan het roer, er hoort maar één zorgtalie (i.p.v.2) en er horen ook 2 stuurtalies via een blok aan de zij/achterkant van de romp.
Daar zie ik bij Quinger én Corel niks van terug.
Maar deze heb ik ondertussen al op de juiste manier aangebracht:cool:
De kleuren; daar is helemaal niks over te vinden, daarom heb ik mij gebaseerd op de kleuren in het stadswapen van Hamburg, en verder "gewone" rode leeuwen.

Kortom als het om de historische details gaat blijft het steeds een beetje schipperen, maar de Hollandse Tweedekker van Jack, en het Boek daarover van Winter blijven steeds een goede en bruikbare referentie.

5 lantaarne lijken me ook een beetje van te veel hoor.
de hollanders hadden er 3 dit om mee te seinen bij nacht of mistig weer.

de duitsers zullen ook wel iets in die aard gehad hebben vermoed ik.

Back