Wappen von Hamburg I 1667 (Corel 1:45)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Dank je Erik, de close-up foto help om een idee op te doen voor de knop.
Ik had er eerst pennen op zitten, maar door ruimtegebrk gaat dat niet meer, dus een mooie krul is een optie:cool:

Germt

de naam van het schip moet ik nog even ontcijferen

Lastig te lezen hè? :D

full

shtandart

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, duidelijke foto's van het boegbeeld met de regelingen:D

Vandaag de regeling die naast de scheg omhoog loopt gemaakt, en een stuk gedetailleerder dan de eerste.
Nu heb ik het idee dat de ruimte tussen de staanders van deze regeling gesloten hoort te zijn, dus daar moet een opvulstuk tussen, beginnend aan de bovenkant van de scheg lopend naar de ronde klos.
Klopt dat?

full

full

Germt

Nu heb ik het idee dat de ruimte tussen de staanders van deze regeling gesloten hoort te zijn, dus daar moet een opvulstuk tussen, beginnend aan de bovenkant van de scheg lopend naar de ronde klos.
Klopt dat?
Germt

Lastig terug te zien op meeste modellen, maar ik geloof van wel.
Op de 7 P (Blom en Dik) is deze gesloten. Voor zover ik alle modellen en foto's van de tweedekkers (Friesland en Hohenzollern) die ik in mijn bestanden heb kunnen terugvinden zijn deze allen gesloten,
Kan het kloppen dat deze balk op de rug van de leeuw een uitlegger heet? Althans op de tekeningen van Dik lopen alle regelingen naar de krul aan het einde van de bovenste uitlegger. De kam bevindt zich tussen de bovenste en onderste uitlegger.

Grt
Diederik

Ten eerste mijn complimenten voor de nieuwe oplossing. Ziet er meer in verhouding uit vergeleken met de vorige. En ik denk dat je gelijk hebt dat de ruimte dicht moet zijn. Heb je een stukje tekening van het boegbeeld en de regelingen? Ik heb alleen de eerder genoemde. Nu zou ik zeggen dat de krul aan het door jou genoemde opvulstuk zit en dat daar de regelingen op aansluiten. Een beetje zoals op de foto's van de shtandart. Alleen wordt hij daar door de regelingen gedragen. Bij jou kan hij op de
scheg rusten.

Germt,
ik heb net de cahiers van de Batavia uit de boekenkast getrokken en in cahier 1 blz 33 is de situatie wat verwarrend, hier is er inderdaad sprake van een eerste en tweede uitlegger. Voor mij is het onduidelijk of de tweede uitlegger massief, gesloten doorloopt tot in de krul ("krul van de es"), want de krul is in deze tekening gespleten en lijkt over te gaan in de regelingen. Volgens de begeleidende tekst loopt de tweede uitlegger tot aan de staart van de leeuw en zou het dus betekenen dat vanaf de staart tot de krul gespleten is en bestaat uit de regelingen???

Grt
Diederik

Ik zal even een foto van de tekening maken, maar zeg al vast dat ik die niet hélemaal volg.
Kom er dadelijk op terug;)

Germt,
ik heb nog een tekening van Witsen; 'Aaloude en hedendaagsche scheepsbouw en bestier' waarbij rechtsonder de 'es van de uytlegger' door lijkt te lopen tot in de krul
full

Grt
Diederik

PS
betekenis van Es volgens de VOC-site:
verlengstuk van de bovenste uitlegger van het galjoen, lopend over de rug van de boegleeuw en eindigend in de krul of volute.

Ik zal het proberen uit te leggen;

Eerst de tekening;

full

Wat er nu in dry-fit op de scheg staat is het rode gearceerde gedeelte.
Op de tekening loopt de onderste (de rode dus) tot aan het gat van de woeling.
Dit kan helemaal niet, want dat is bij het ijzeren ding in de verste verte niet passend, bovendien kan dat ook niet i.v.m. het rooster.
Dus mijn onderste regeling loopt tot op het rooster (het puntje vooraan) en sluit daar perfect op aan, en is bouwkundig verantwoord:)
De 3 regelingen daarboven (zie tekening) kan ik aanbrengen volgens tekening met dien verstande dat ik ze aan de scheg iets lager als op de tekening laat samenkomen, omdat ik anders een ENORME boog krijg in dieregelingen.
Lastig uitleggen zo, maar dat komt omdat de leeuw iets hoger staat als op de tekening, en dat ligt weer aan de vorm van de scheg.
Kortom, het is hier een kwestie van een zo verantwoord mogelijke keuze maken, en toch zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven (of de Hollandse Tweedekker)
Als ik alles van tevoren geweten had, dan zou eigenlijk vooraf de héle scheg verbouwd moeten worden, zodat de leeuw een beetje naar beneden kon.
Maar dat gaat simpelweg niet meer.
Maar ik blijf er net zolang mee sodemieteren tot het resultaat bevredigend en nog redelijk juist is:cool:
Als het een allgaartje wordt, neem ik hem niet mee naar de ontmoetingsdag en doe net of ik hem per ongeluk vergeten ben (tegen niemand zeggen hé)

PS De ruimte tussen de verticale regeling vul ik op conform de tekeningen van Diederik
Leuk hé, modelbouw:banana::banana:

Germt

Als het een allgaartje wordt, neem ik hem niet mee naar de ontmoetingsdag en doe net of ik hem per ongeluk vergeten ben (tegen niemand zeggen hé)

PS De ruimte tussen de verticale regeling vul ik op conform de tekeningen van Diederik

Germt

Ik geloof niet dat jij het tot een allegaartje zult laten komen;)
Inderdaad leuk om het naar eigen inzicht uiteindelijk passend te maken. Feit blijft dat het uiteindelijk zeer lastig te zien zal zijn of de balk op de rug van de leeuw dicht of open is, of dat deze uit de es bestaat of uit de regelingen. Ik denk dat het belangrijkste zal zijn dat de ronding van alle structuren (van opzij gezien) vloeiend verloopt en samenkomt tot aan of in de krul.
succes ermee,
Diederik

Germt

Volgens mij gaan we hem gewoon zien op de ontmoetingsdag. En we zullen allemaal wel tegen dit soort struikelblokken aanlopen. Bij mij staan de regelingen en boegbeeld ook nog op het programma. Minder complex dan bij jou, maar ik ben benieuwd of ik er wat van kan bakken.
Volgens mij zit je op de juiste koers. Alles wat terugschuren richting de krul zodat deze niet te breed wordt en de regelingen een mooie lijn krijgen. Gaat helemaal goed komen :)

Volgens mij gaan we hem gewoon zien op de ontmoetingsdag. :)

Natuurlijk gaan we haar gewoon zien, en kunnen we er eens rustig naar kijken, het is alleen altijd jammer dat dan betere suggesties niet meer door te voeren zijn.
Dat is de reden waarom ik dit deel uitvoerig beschrijf, zo kan ik alle tips nog toepassen.
Ik heb het vermoeden dat de ontmoetingsdag een lange dag gaat worden, met al die modellen en zoveel hobbyidioten bij elkaar, gaat zeker gespreksstof opleveren:cool:
(hobbyidioten is natuurlijk uiterst positief bedoeld;))

Germt

Natuurlijk gaan we haar gewoon zien, en kunnen we er eens rustig naar kijken, het is alleen altijd jammer dat dan betere suggesties niet meer door te voeren zijn.
Dat is de reden waarom ik dit deel uitvoerig beschrijf, zo kan ik alle tips nog toepassen.
Ik heb het vermoeden dat de ontmoetingsdag een lange dag gaat worden, met al die modellen en zoveel hobbyidioten bij elkaar, gaat zeker gespreksstof opleveren:cool:
(hobbyidioten is natuurlijk uiterst positief bedoeld;))

Germt

Heel herkenbaar! Ik zit zelf ook met een dilemma met de berghouten en de laklagen: het liefste zou ik het twee maanden uitstellen en eerst al jullie expertise in levende lijve zien en horen, voordat ik eraan begin. We zouden eigenlijk een maandelijkse ontmoetingsdag moeten inlassen:p.

Heel herkenbaar! Ik zit zelf ook met een dilemma met de berghouten en de laklagen: het liefste zou ik het twee maanden uitstellen

Als we er hier op het forum niet uitkomen, is uitstellen natuurlijk een optie, maar ja, aan de andere kant wil je ook graag door bouwen.
Ik neem aan dat er als je het uitsteld nog genoeg andere (kleinere) kleinere zaken zijn die alvast gemaakt kunnen worden.

Germt

Uitstel spookt nog door m'n hoofd, ik ben inderdaad afleiding in het kleinere werk aan het zoeken en ga vanavond maar weer eens met klei spelen :razz:

Diederik

De volledige krul met onderste regeling zit op zijn plaats en is vastgelijmd, nadat deze nog wat afwerking nodig had.
Het resterende, en nutteloze puntje aan de originele scheg is weggeslepen.
Het geheel heeft nu (al zeg ik het zelf) een prachtige vloeiende lijn.
De leeuw en de boegspriet passen perfect op en boven de krul:cool:
Nu op naar het rooster, en dan kan het schilderwerk hersteld worden.

full

Germt

Ziet er inderdaad beter uit dan de originele plannen, netjes, en vooral vloeiend :cool:!
Welk nutteloze puntje bedoel je? Die net achter z'n kont?
Grt
Diederik

Back