Wappen von Hamburg I 1667 (Corel 1:45)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Dat ziet er schitterend uit :cool:
De 2 strepen maken het echt af!
:worship:

klopt het trouwens dat je nieuwe rooster 1 cm breder is dan het ijzeren geval?

klopt het trouwens dat je nieuwe rooster 1 cm breder is dan het ijzeren geval?

Jij ziet ook alles hé

Klopt inderdaad, komt omdat hij zo beter past, en straks beter meeloopt met de regelingen.
Het eigenlijke rooster is eigenlijk te smal, en sluit niet goed aan op de luizenplecht, valt tevéél binnen de wangen van de luizenplecht, nu llopt hij mooi gelijk met de bínnenkant van de wangen.

Germt

Laatst bewerkt door een moderator:
Jij ziet ook alles hé

Klopt inderdaad, komt omdat hij zo beter past, en straks beter meeloopt met de regelingen.
Het eigenlijke rooster is eigenlijk te smal, en sluit niet goed aan op de luizenplecht, valt tevéél binnen de wangen van de luizenplecht, nu llopt hij mooi gelijk met de bínnenkant van de wangen.

Germt

Dat zijn de details die het verschil maken ;)

Germt het ziet er erg mooi uit allemaal vooral het vervangen van die metalen dingen van de kit, het is een heel karwei maar het resultaat mag er zijn.:thumbsup:

Nadat ik vandaag de kraanbalken met de knieën heb aangebracht begonnen met de galjoensregeling.
Zoals Diederik al aangaf zouden de ijzeren "gedrochten" kunnen dienen als mal....... maar ze passen van géén kanten, enige afwijking zou nog kunnen, maar bij deze dingen zou ik de boegspriet bijna verticaal moeten zetten.
Waar de regelingen beginnen aan de boeg laat zich duidelijk aflezen op de tekening.
Maar waar eindigen?
Meestal komen deze regelingen samen vlak achter het boegbeeld.
Dus eerst het punt maken waar alle 4 de regelingen samen komen.
Van een stukje rondhout een klos gemaakt die tussen de regelingen moet zitten, voorzien van tandenstokeruiteindepuntjes:cool:, en de onderste regeling die vanaf het rooster tegen de galjoensscheg naar boven loopt op dit ronde klosje gelijmd.
Het begin (of eindpunt) is er:cool:
Had eerst een kleiner klosje geprobeerd, maar dat gaat niet. deze is dus even groot (diameter) als het origineel in de doos.

full

full

Uiteraard alles gepast met boegspriet in dry-fit en met een elastiek als woeling goed vastgezet op de juiste plaats.
Als alle 4 de regelingen op de klos zitten alles netjes in model schuren, en dan zou het goed moeten zijn:cool:

Germt

Het is weer een puzzel. Ik heb de doorsnede tekening eens bekeken en heb het idee dat de leeuw nogal hoog zit. Op tekening zit het rooster ongeveer ter hoogte van de staartwortel en lijkt het stukje rondhout deel uit te maken van de bovenste regeling en wordt hij alleen door de tarmen gedragen (zie ook blz 109 van Mondfeld) op beide tekeningen steekt het stukje rondhout ook iets boven de leeuw uit. Ik zag trouwens net dat ik de WvH I tekening van 1669-19683 heb bekeken dus misschien heb ik het mis

Zoals het nu is, is het conform de tekening, maar er zijn verschillen tov de WvH I en de WvH II
Maar misschien is er wat te verbeteren.
Dirk wees mij op het volgende;
De leeuw ligt normaal gesproken óp de scheg, nu lijkt het of hij zo in het water wil springen.
Morgen ga ik kijken of er een opvulstuk gemaakt kan worden, zodat de leeuw meer ligt.
Dat heeft ook als voordel dat het schild wat hij straks in zijn voorpoten heeft meer tegen de scheg rust.
Opvulstuk is het gearceerde deel, het vierkant is dan de klos van de regelingen, die zal iets moeten zakken, maar dat zien we dan wel, pennen inkorten of helemaal weg kan ook nog.

full

Germt

Dan zat ik naar andere tekeningen te kijken. Ik heb nog even naar de foto van je eerste bericht gekeken. Daar rust de leeuw met zijn achterpoten op de slooiknie. Als alternatief voor een opvulling zou een sponning in the scheg kunnen zijn. Maar je komt er vast wel uit :)

Als alternatief voor een opvulling zou een sponning in the scheg kunnen zijn.

De leeuw kan niet verder zakken omdat hij massief is tot het punt waar hij op de scheg zit, Dus een fatsoenlijk opvulstuk is het enige alternatief:(

Germt

Hoi Germt,
Ik zie dat corel de leeuw met zijn kont op de achterste punt zet, en het schild rustend op de scheg. Heb jij hem verder naar voren gezet vanwege de boegspriet?

vond deze
Krick_Wappen-von-Hamburg-Baukasten-_19-20198-5.jpg

Dat klopt Rob, Corel laat inderdaad dit zien, maar je zult zelf straks zien dat de leeuw dan té rechtop komt te staan, en dus naar de sterren staat te kijken.
Het schild kan nooit (althans bij mij) op zo'n punt komen.
Wat ik nu wil proberen is de ruimte tussen de leeuw en het schild dicht te maken zodat het lijkt of hij volledig op de scheg rust.
Ik heb nog even een hoop foto's bekeken en googelen enzo, maar ik zie ook de situatie op jouw foto ook niet altijd ongebruikelijk was

Germt

Overigens Rob denk ik dat je toch gelijk hebt wat betreft de tekeningen, eerder door jou genoemd.
Dat zijn de tekeningen van de WvH I van Wolfgang Quinger, de schrijver van het boek over de WvH vermoed ik, dus bij deze; ik had het fout;)

Germt

Deze ochten aan de gang gegaan met een proefstukje te maken waar de leeuw met zijn buik op ligt.
Gemaakt uit noten latjes omdat dit latje voor latje makkelijk te corrigeren is.
Voor mij was belangrijk dat ik een zo recht mogelijke lijn langs aan de voorzijde van de scheg blijf behouden.
Onder de voorklauwen van de leeuw komt straks een wapenschild hetgeen nu ook mooi tegen het nieuwe verlengde deel van de scheg ligt

Situatie zonder de leeuw

full

Situatie met leeuw

full

De kleine naden zijn eenvoudig te vullen straks.
Het daadwerelijke stuk maak ik uit een massief stukje noten, en dit proefstuk zal dan als mal dienen.

Germt

Ik heb het proefstukje op een mooi massief stukje noten overgezet, en op de bestaande scheg gelijmd.
Ziet er een stuk beter uit, en de leeuw heeft niet meer de neiging om van het schip te springen.
Morgen het geheel bijschuren en in de juiste kleur zetten, en we kunnen weer verder met de regelingen op het galjoen
Ik zet dit er allemaal uitgebreid op omdat er nog 3 WvH bouwers zijn die dezelfde problemen, tekortkomingen, tegen gaan komen, door de, op sommige punten, gebrekkige tekeningen en bouwbeschrijving
Dit in de hoop dat zij er hun voordeel mee doen.
Overigens is mijn oplossing natuurlijk niet zaligmakend;)
full

Germt

Overigens is mijn oplossing natuurlijk niet zaligmakend

mischien niet maar het ziet er 100x beter uit dan hoe het origineel moest germt.
ik vind het een heel goede oplossing hoe klein ze ook moge zijn dus mooi gedaan hoor :cool:

In posting 308 staat een foto met de regeling die langs de scheg loopt.
Daar zie je nog een donker gekleurd deel van de scheg achteruit steken.
Ik moet nu een nieuw stuk regeling met klos maken omdat hij nu ook wat hoger kan en achter de kroon komt.
Van dat kleine donkere driehoekje gaat een klein stukje af, omdat op dit moment de scheg met huidige wijziging iets breder uitloopt.
Op die manier loopt de scheg nog wat vloeiender door naar boven, en heeft het geen gevolgen voor de plaats van het boegbeeld:cool:

Germt

Ik kwam deze net tegen op de weg naar huis. Misschien een handige referentie voor de regelingen

bb02_zps776f38fa.jpg

bb01_zpsb07c675c.jpg

De naam van het schip moet ik nog even ontcijferen

Back