Wapen van Hamburg van Corel (1:50)

Maar weer even 'n paar foto's om de achterstand in te halen.
De masten staan in één lijn.
Dat was ’n hele klus maar ze kunnen nu niet meer naar voren of achteren zowel niet meer naar stuurboord of bakboord omdat ik
de mastvoeten (deze staan ook niet in de BB ) vast gelijmd heb.

full

Ook de midden console waar de roosters inkomen heb ik definitief vast gelijmd.
Tussen de roosters ga ik nu als eerste opvullen net als achter de kolderstok, dit word nog ’n hele klus en zal me wel ’n paar dagen kosten.

full

Ik kwam er net achter dat ik de knechten bij de hoofd en bezaan mast verkeerd gemaakt heb en op de verkeerde plaats zitten
Zal kijken of ik dit nog kan veranderen.
Bij de fokke mast staat hij goed maar bij de hoofdmast moet hij op de plek van het trapgat en dat gaat niet meer.
Ik kan ze nu zo laten staan of die juist bij de fokke mast aan de andere kant zetten, zal nog even uitzoeken wat het beste is.
Verder is de midden console klaar en die da ik nu beitsen maar eerst even wat proefstukjes maken voor de kleur.
Ook het trapgat staat niet op de tekening en ik hoop dat deze kan blijven zitten.
Ik ben er net achter gekomen dat ik de knechten kan laten zitten dus dat valt weer mee.
Nu alleen nog nieuwe maken en alles beitsen.

full

Vandaag heb ik de console gebeitst en wat je niet zeggen zou op de foto, ik denk dat het aardig gelukt is.
Ik heb eerst ’n laagje rustiek eiken genomen met daaroverheen ’n laagje schors maar ik denk dat ik de volgende keer 2 of 3 lagen schors doe en dat het dan nog mooier word.
ook heb ik het daarna licht geschuurd zodat je ’n enkele kale plek hebt zo hier en daar.

full

Het dek is gelegd in ‘n 5 planks patroon d.w.z. dat de stuiknaad iedere 5de rij op dezelfde plaats komt te liggen zoals je zien kan en dit komt heel precies want ’n plank van 1 mm langer of korter zie je gelijk.
Verder heb ik de midden console geprobeerd wat te verouderen en dat is wel niet voor 100% gelukt maar ik ben er redelijk tevreden over.
Hiervoor heb ik rustiek eiken beits gebruikt wat ik licht opgeschuurd heb zodat je hier en daar ’n wat kale slijtplek krijgt.

full

Gisteren kwam ik erachter dat ik de deur naar de luizenplecht vergeten was, dit komt omdat er hier niks van op tekening staat.
Dus heb de voorwand weer gesloopt en ga dit eerst in orde maken voordat ik verder ga met het dek.
Deze wand is 5 mm dik met ’n bekledingaan de voorzijde van 2 x4 mm noten om de kozijnen van de2 poorten te maken dus de wand word 7 mm dik in totaal.
De deur word 4 mm dik zodat deze iets terug valt en omdat ik de achterkant toch fineer kan ik de deur daar mooi op lijmen.
full

Ondertussen is het dek verouderd d.m.v. staalwol wat ik 3 dagen in de azijn heb laten staan en ik denk dat dit aardig gelukt is.
Het is grijs geworden wat iets naar blauw nijgt maar niet hinderlijk is vind ik, ook is het licht gevlekt wat ‘’n beetje op slijtplekken lijkt en dat is wel weer mooi.
De slijtage heb ik tussen de schaarstroken ook getracht weer te geven.
full

Voorlopig was dit het weer even, ik heb nog 'n paar foto's staan en ben dan helemaal bij, dus dan komen ze weer wat langzamer.

Laatst bewerkt door een moderator:
je gaat lekker snel, ziet er mooi uit :cool:

ik zag dat je de knechten rond hebt gemaakt, waren die niet vierkant?

Bedankt mensen en je hebt gelijk Rob, ze waren idd. vierkant en ik heb dat ondertussen al veranderd.
Foto's volgen nog.

Het deurtje naar de voorplecht staat ook niet op tekening maar hoort er wel in dus uit gezaagd en van 1,5 mm triplex ‘n deurtje gezaagd zodat hij ook wat terug valt.
Tevens heb ik er strookjes fineer schuin opgeplakt en geschilderd.
En zoals je kan zien heb ik er ook ’n ring opgemaakt als handvat.

full

Ook heb ik de voet van de boegspriet gemaakt.
Dit gat is ovaal dus dat was nog ’n heel gevogel om het ook netjes te krijgen.
Alles behalve de voet is natuurlijk nog dry-fit.

full

En hier nog even de achterkant met scharnieren en hengsel.
Het deurtje is trouwens maar 35 mm hoog .

Ook heb ik de binnen verschansing omhoog gebracht.
Dan kan ik in ieder geval niet meer met mijn hand per ongeluk ’n stuk spant afbreken.

full

Ze zitten er allebei keurig op, dus deze operatie is ook weer gelukt.
Het voorschot zit nog los, dat komt nog.
Nu eerst maar eens kijken of de geschutspoorten goed uitkomen, dan kan ik hier de kozijnen ook afstellen en erin lijmen.
Daarna ga ik de binnenverschansing aan de binnenkant fineren, nu het dek nog helemaal leeg is kan ik mooi overal makkelijk bij.

full

Ondertussen heb ik de 2 verkeerde knechten ook veranderd en zijn nu goed.
Ik laat ze los staan omdat dat misschien wel makkelijk is als later de touwen erdoor moeten.
Je komt er anders niet meer bij als de volgende dekken erop zitten en nu kan ik de touwen buiten het schip plaatsen en dan aanhalen.

full

Dit was de korte uitleg van de vorderingen weer even en gaan we weer lekker verder.

Deftig deurtje Dick, Raar dat zoiets niet wordt opgenomen in de KIT als dit toch aanwezig is op een schip, zo klein is de deur toch ook niet.

Klopt Andy, maar nu moet ik eerst de romp weer 'n eind beplanken.
Dat word nog even 'n lastige klus tussen de poorten.

Maar weer even 'n korte up-date van de vorderingen hier.
Ondertussen heb ik de 2 verkeerde knechten ook veranderd en zijn nu goed.
Ik laat ze los staan omdat dat misschien wel makkelijk is als later de touwen erdoor moeten.
Je komt er anders niet meer bij als de volgende dekken erop zitten en nu kan ik de touwen buiten het schip plaatsen en dan aanhalen.

full

Afgelopen week ben ik bezig geweest om de kozijnen van alle geschutspoorten te plaatsen, dit is altijd nog ’n heel precies klusje omdat je het later altijd gaat zien
als er eentje niet helemaal recht in de rij staat.
Nu ga ik beginnen met het beplanken van de binnenverschansing tot bijna aan de voorkant toe.
De tekening is hier ook weer eens niet helemaal duidelijk.
Ondertussen de binnenverschansing beplankt in verband.
Nu de geschutspoorten uitsnijden en dan schilderen.

full

Door veel andere dingen en het mooie weer heb ik de laatste week niet zoveel gebouwd maar ik ben toch weer wat verder.
De binnenverschansing is geschilderd, al het rode doe ik met Humbrol nr. Satin 132 maar de verf zelf bevalt me niet omdat ik deze slecht vind dekken.
Als ik de kleuren ’n klein beetje passend kan krijgen ga ik zoveel mogelijk over op Admiralty Paints omdat dit veel fijner schildert.
Later voor het beslag zal ik wel moeten maar dat zie ik dan wel weer.

full

Ook ben ik begonnen met de achterwand van de luizenplecht zodat deze er ook op kan.
De deurstijl moet ik nog recht maken en naar boven moet het nog beplankt worden, dan pas kan de hele handel erop.

full

De voorwand zit er ondertussen ook op, gebeitst en wel.
De open stukjes van de plint horen zo, daar komen later nog 4 beelden tussen.
Op de foto lijkt het net of de 2 zijwanden niet stroken met de vulblokken maar dit klopt wel net als of het lijkt dat de scheg helemaal scheef staat, ook dit is niet zo.

full

Vandaag de wand voor de achterspiegel gemaakt en de eerste slingerlijst is ’n feit.
Nu kan ik verder met het beplanken van de romp, volgens de BB komen er nu eerst 9 lagen beplanking op en dan gaan de spanten weer verder omhoog.

full

Voorlopig was dit het weer even, nu moet ik eerst weer beplanken en schuren dus komen er wel weer foto's als dat allemaal klaar is.

Back