Wapen van Hamburg van Corel (1:50)

Het is alweer ’n tijdje geleden ik had even ’n forumdipje maar ben daar weer overheen, ik ga wel niet hard maar zit toch niet stil.
Ook heb ik nog meerdere hobby’s en hier thuis moet er ook wel eens wat gebeuren.
Ik heb besloten om zoveel mogelijk de BB te volgen op wat kleinere dingen waar ik zeker van ben dat ik die daadwerkelijk ook maken kan zonder dat ik over mijn eigen grenzen ga met mijn beperking wat best weleens moeilijk is.
Natuurlijk leg ik de lat wel zo hoog mogelijk voor mezelf maar ik ga niet tot het uiterste.
Ik ken mensen die zover gaan dat ze op ’n gegeven moment alles tegen de muur kwakken of dat alles voor eeuwig op zolder beland maar dat wil ik voorkomen.
Ook al omdat ik er achter ben gekomen dat ik niet meer alles logisch en soms op de goede volgorde kan beredeneren hoop ik dat jullie evengoed kritiek geven als er wat te verbeteren valt en dan zal ik het zeker proberen.
Maar goed hier komt het verslag van hoe ver ik nu ben.
Alle knopen en touwen van de kanonnen zijn geknoopt en bevestigd van voor naar achter.
Het meeste op dit hele dek zie je nooit meer terug maar het geeft mij ook later ’n goed gevoel dat het er wel allemaal onder zit al ben ik later de enige die dit weet.

full

Vanaf de achterkant gezien.

full

En vanaf de voorkant.

full

Ook heb ik er volgens de BB nog 6 huidgangen op gezet, hoe ik het later ga doen met de met de berghouten weet ik nog niet maar dat zie ik dan wel weer.

full

Ook heb ik de water uitlaten erin gemaakt deze zijn wel dryfit en komen er pas voor vast in als de romp helemaal klaar is.
Ook de eerste poorten zitten erin.
full

De kogels zijn geplaatst, ik heb hier 4 mm zwarte glaskralen voor gebruikt die ik eerst verlijmd en daarna matzwart geschilderd heb.
full

Tot zover de vooruitgang anders wordt het te lang.
Ik ben nog iets verder maar dat komt wel met de volgende paar foto’s.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er weer erg mooi uit Dick,
Knap wat je allemaal laat zien, vooral met de beperking van je hand.
De kogels geven meteen weer iets extra's, leuk detail.

Heb ik meteen weer een mooi voorbeeld :D

Je doorzettingsvermogen is in elk geval geen beperking!

Hartstikke netjes allemaal!

Maar weer even 'n update van de vorderingen de laatste tijd.
De ankerspil zit er ondertussen ook op, meestal worden de spijlen weggelaten maar ik vind het zo mooier vandaar dat ze er zitten.
full

Ik plaats 4 pompen en heb die zelf gemaakt van ‘n stukje rondhout en ik denk dat het zo prima kan.
full

Het touw vanaf de ankerspil naar voren, ik heb dit maar zo op eigen initiatief gedaan en weet niet of dat goed zit.
Dit vind ik niet zo erg want die zie je niet meer terug, het is alleen het idee dat er wat zit maar op het volgende dek komen er nog 2 en die zie je volgens mij wel.
Ook die grote paal ervoor snap ik niet maar hij staat op tekening en ik heb hem er dus maar op gemaakt, misschien kom ik hem later nog weleens tegen.

full

De kolderstok is geplaatst, deze heb ik zelf moeten maken van noten 7x5 en vastgelijmd aan het laatste spant.
Ook heb ik de verschansing ’n heel stuk moeten verlagen omdat anders het valse dek boven en plaats van op de spanten komt te rusten.
De volgende klus worden 4 steunbalken maar die zijn op de tekening weer eens onvindbaar dus die gaan we morgen eerst maar eens zoeken.
Het kan ook overmorgen worden omdat ik eerst morgenochtend eens ga proberen of ik nog kan vissen.
Het valse overloopdek kan nu geplaatst worden.

full

Vandaag heb ik de 4 steunen gemaakt op de voorgrond volgens tekening, waar ze voor dienen weet ik nog niet maar daar kom ik later wel achter daarom staan ze er in dry-fit op.
Ook ben ik nu bezig met de achterwand van de luizenplecht, deze staat zoals te zien is te hoog dus moet ik eerst ’n halve cm van het voorste spant halen om het op het
dek aan te laten sluiten.
full

Gisteren en vandaag ben ik bezig geweest om de 3 delen van het valse dek goed in één lijn te krijgen wat nog niet meevalt want daar mankeert nog wel wat aan.
Op verschillende plaatsen zowel aan BB als aan SB kant moet er wat vanaf om alles mooi tussen de spanten te krijgen.
Plus dat dan ook de gaten van zowel de roosters als de masten dan nog mooi i9n één lijn liggen.27 april 2014
Ook vandaag koste me het ’n paar uur om de masten in één lijn te krijgen maar uiteindelijk is het me gelukt met wat sjoemelen.
In het begin van de bouw wilde mijn hand wat minder dan op dit moment en ook mijn kop was nog minder vandaar dat de galjoenscheg er niet helemaal recht op zit, ik moet proberen wat
terug te winnen anders komt de boegspriet helemaal scheef , hij wijst nl. iets naar SB maar dat gaat wel lukken denk ik.
Nu ga ik morgen eerst de 4 palen onder de roosters maken maar daar maak ik wel ’n foto van als ze erop zitten zodat je kan zien wat de bedoeling is, verder ga ik de boegspriet op maat maken want die komt
Door dit dek heen en dan komt hij in ’n inham van de fokkemast te liggen, maar ook hier volgt ’n foto van als dat klaar is.
Alles bij elkaar heb ik wel weer even werk.
Dit was het weer even maar ik ben weer snel aan de volgende serie foto's toe.

Komt erg bekend voor dat de voorste spant niet past. Ik heb ook een halve cm weg moeten halen voor het een beetje tegen het dek zat.

Ziet er zoals altijd mooi uit, je hebt het tempo er goed inzitten.

Dick,

Die steunen in dry fit zijn de steuenen voor je volgende binnen verschansing, en die kun je het best lijmen als je die wand plaatst.
Zo kun je het beter uit richten.

En dan iets minder leuk, en ik hoop dat het nog niet vast staat, maar die paal bij de grootmast is een knecht.
Daarboven zit traks een rooster met een gat precies boven die knecht waar touw doorheen loopt van de grote mast.
Op tekening 5, rooster nr 60 b (gat aan de linkerkant)
Rooster 64b is voor de fokkemast (gat aan de rechterkant)
Er horen ook schijven in die paal, en hij is daar vierkant.
Op tekening 2 (middelste doosnede) en 5 kun je zien dat die aan de linker kant (bakboord) van de grote mast hoort, en niet rechts zoals nu.
Aan de fokkemast komt er ook een, en die staat aan de stuurboord kant van die mast, en die staat bij jou goed.
Feitelijk ligt op dit moment ligt je achterste dekdeel op z'n kop.

Germt, die steunen ben ik inmiddels achter gekomen en verder is alles nog dry-fit dus ik kan nog het e.e.a. veranderen maar in ieder geval bedankt voor de tip.

Tja, ik volg alles hé.
Op het Beagle forum wist Eric (beagle) de naam van de messenger niet, het touw rond de kaapstaanders.
Zeg maar dat het de "boodschapper" is, een touw zonder eind, en niet de kabelaring;)

Germt, ik heb even het e.e.a. nagekeken en je hebt gelijk, ik ga 2 nieuwe knechten maken met 2 schijven die moet ik nog wel even halen want die schijven zitten natuurlijk niet in de doos.
Voor wat betreft de plaats word dit wat moeilijker omdat ik al schaarstokken met de tussenliggende planken heb gemaakt met achter de hoofdmast, net naast daar waar de knecht zou moeten te zitten 'n trapgat naar beneden.
Ik denk niet dat het later 'n probleem geeft als beide knechten aan één kant staan anders kan ik vrij makkelijk de voorste knecht nog omzetten en later de beide roosters er boven ook beide aan de verkeerde kant maar wat is wijsheid.

Feitelijk kun je het zo laten, alleen moet je dan zorgen dat de roosters die er boven komen, het gat (doorvoer voor het touw) precies boven die knecht zit.
Het is misschien zelfs makkelijker om die 2 knechten nog niet te lijmen want de touwen moeten straks door die knecht heen, en dat wordt lastig friemelen als die vast staat met het rooster er boven.

Oké, dat ga ik dan doen Germt, ik laat ze zo en bedankt.
Het is op tekening niet te zien maar er komen zeker 2 schijven in of niet?
Op 8mm 3 van die dingen zal lastig worden vanwege de ruimte.

Back