Wapen van Hamburg van Corel (1:50)

het was zeildoek dick en ze hangen denk ik enkel aan die van de overloop.
op mijn doorsnede heb ik er ook aan die van het verdek gehangen maar zie daar ijgelijk niet het nut van in want zo schuin komt het schip nooit hangen dat het water daar naar binnen stroomt

De waterafvoeren waren balkjes van 12,5 x 12,5 cm waarin een gat van 5 tot 7 cm werd geboord. Deze balkjes worden "bossen" genoemd. Buitenboord werd aan de bossen een zeildoeken slurfje bevestigd die met een koperen band aan het hout van de bos werd gespijkerd.
Bron: "Prins Willem" H.Ketting blz 56-57

Andy

Volgens Otte Blom alleen bij de overloop waar de spuigaten door de deining onder water kunnen komen. De druk van het water sluit dan de zeilen slangen af waardoor water niet naar binnen kan. Bij het verdek geeft hij ze zonder slang aan (tekening 24-00-03)

spuigat_zps12c87006.png

Volgens Ketting staken ze buiten de romp uit waardoor het water niet over de romp naar beneden liep

full

Kijk voor een voorbeeld eens naar dit plaatje van de Batavia, dat past goed bij het idee doek erom als de afvoer onder water kan komen.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
De onderste, met dat slurfje kun je volgens mij goed maken van dikke elektriciteits kabel met een dikke koperen kern.
Stukje afknippen de kern iets terugtrekken zodat er een gat zichtbaar blijft, en je kunt hem mooi laten afhangen, en de kabel is er ook in bruin:D

Thx mensen, hier kom ik nu wel weer uit, ik ga eerst proberen 'n kokertje te maken met 'n stukje doek en lukt dat niet ga ik kijken of het idee van Germt wat is.
Foto's volgen dan.

Ik dacht de spuigaten op de hoogte van het verdek compleet met slurfje op deze manier te maken.
De slurf is zo in werkelijkheid ongeveer 45 cm lang.
Volgens mij moet het zo net kunnen maar veel kleiner krijg ik hem ook niet.
Het zit nog wel niet op de goede plaats want ik moet dan eerst nog door de binnenwand heen dus hij komt nog korter tegen de buitenwand en nog wat lager.
Volgens mij komen er zo aan iedere kant 3 stuks.
Ik ga wel de juiste plaatsen alvast af maken zodat ik als ik de buitenwand verder bekleed ik ze gelijk op de goede plek heb en pas dan zet ik ze vast en komt de slurf nog wat verder naar binnen.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Dick
Heb net de foto gezien wat ik eigenlijk miste waren de extra latjes rond de kanon,s gaten. ;);)
Het is natuurlijk niet verplicht maar ik heb er nu erg veel nut van met het beplanken van de romp. :thumbsup:
Groet Ton

Wat Ton zegt klopt, handig even extra latjes tuseen de uitstekende delen van de poorten te maken.
M.a.w. boven op en aan de beide zijkanten van de poorten zelf, zo heb je meer vlees om de planken te lijmen.
Bij mij ligt de bouw voorlopig even stil door allerlei "beslommeringen" maar kun je even uitleggen waarvan en hoe je die slurfjes gemaakt hebt.
Handig als ik straks weer verder ga.

Oké mensen bedankt en die latjes zal ik er later wel tussen maken als ik aan het beplanken toe ben en Dirk, ze komen zeker tussen de berghouten in.
Germt, ik heb 'n balkje van 3x2 genomen en daar 'n messing stripje op gelijmd, hier heb ik 'n stukje heel fijne stof, maar dan ook hele fijne op de laatste halve cm van het balkje omheen gedraaid.
Daarna heb ik het messing stripje met het kousje erom heen krom gebogen en voilà.
Als het niet helemaal duidelijk is zal ik met de volgende wel wat foto's plaatsen.

Dank voor de uitleg, goed om te onthouden, ze zien er erg mooi uit. Blijft het kousje uit zichzelf zo hangen of heb je ze een handje geholpen met verdunde houtlijm o.i.d.?

Het kousje zit idd. vast met 'n messing stripje wat op de koker gelijmd is.
Ik moet alleen nog even kijken of het lang genoeg is maar ik ga eerst de romp weer verder dicht maken tot bovenkant kanongaten, pas dan kan ik goed kijken of de spuigaten mooi tussen de berghouten komen en of deze lang genoeg is.

Back