walvisvaarder

Mijn naam is Albert en heb mij al eerder voorgesteld.Op de ontmoetings dag heb ik met Erik gesproken over walvisvaarders en daarna de tekening
aangeschaft van de Baleniera Olandese van Sergal. Als eerste een stevige
bouwmal gemaakt. Deze ga ik nu bouwen met misschien hier en daar een
klein vraagje omdat ik eigenlijk een vliegtuig bouwer ben. Als eerste alles op triplex geplakt en uitgezaagd alles paste perfect en direct gelijmd, en
extra dragers gemaakt voor de dekken. Zie mijn bijgevoegde foto,s ik hoop dat de start goed is.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit, Albert. Het wordt een hele walvisvloot op dit forum.
Goed begin, alles recht. Scheelt later een hoop ergernis!
Gr. Paul

Albert,

Wij weten uiteraard niet hoe een voortvarend bouwer jij bent. Heel veel dingen zal je zonder problemen kunnen doen en ook direct kunnen verlijmen. Soms kom je echter wat tegen waar je niet helemaal uit komt. Schroom niet om te vragen - en schrik niet van onze medebouwer G. die je graag van advies dient maar ook recht voor zijn raap zegt wanneer iets niet goed gaat (zie het verslag van Wil :D).

We helpen je graag verder met gericht advies.

Belangrijke tip van mijn kant: het wordt jou schip, dus jij bepaald hoe je iets doet. En wanneer je afwijkt van hoe een ander het zou doen: eigenwijzigheid mag altijd, maar sla goeie adviezen niet in de wind.

We hebben onze klapstoeltjes al neergezet - popcorn en wat te drinken erbij - beginnen maar!

We hebben al wat contact gehad en ik ga het ook zeker volgen. Wat me opvalt is dat het valse dek bij het rooster te hoog ligt. Ik heb bovenkant van dat dek gelijk gelegd met bovenkant valse kiel.

SAM_1943_zpsf34b80c5.jpg

Dan heb je wat meer hoogte in het ruim. Succes met de bouw.

Welkom Albert,
ook ik ben een beginneling en inderdaad kan de kritiek op dit forum best wel eens mals zijn, maar laat je niet afschrikken. trek desnoods de stoute schoenen en ga naar een bouwer toe om advies. Heeft mij ontzettend geholpen. Moest wel het nodige afbreken, wilde ik het goed doen, maar daar leer je van.
Ik blijf je volgen. Succes.

-------------------------
met vriendelijke groet
Wil
Op de werf: San Juan Nepomuceno

Albert,

en schrik niet van onze medebouwer G. die je graag van advies dient maar ook recht voor zijn raap zegt wanneer iets niet goed gaat (zie het verslag van Wil :D).

Huh.......

Welkom Albert, veel plezier met de bouw
Ik volg..............;)

Wat Hans aanhaalt is terecht hoor:)

Mijn "kritiek" was ongezouten, zo ben ik normaal niet altijd, maar Wil zat ook op een ander forum waar de fouten wel gezien werden, maar niemand (behalve Dirk) er iets van zei.
Ik zag alleen maar vormen van complimenten, en dus gaat Wil op die wijze door.
Dan grijp ik in (en deed dat hier) want Wil zat akelijk zijn best te doen, denkende dat het oké was, maar het zou op deze manier nooit iets worden.
Dat Wil contact met mij op nam kan ik waarderen en tekend de gemotiveerde "echte" bouwer.
Nu bouwt hij een mooie strakke romp met een hele hoop verbeteringen.
Het zou toch zonde zijn als een model ergens op zolder verdwijnt, terwijl het nog te verbeteren is.

"Kritiek" of opmerkingen mag, als het maar netjes is en er niet op de man gespeeld wordt;)

Daarnaast is Albert van plan mijn wijzigingen op het model ook door te voeren. Ik heb het meeste uitgetekend. Kleine moeite er een pdf van te maken zodat hij meteen met de gecorrigeerde onderdelen aan de slag kan. Het kan dus zijn dat een puntje van kritiek niet in Albert zijn schoenen geschoven kan worden, maar dat ik me moet verantwoorden. In dat geval steek ik het op de Sergal tekeningen ;)

Albert,
Als liefhebber van walvisvaarders kijk ik vol verwachting uit naar de rest van de bouw. Veel succes en plezier!
Grt
Diederik

Het kan dus zijn dat een puntje van kritiek niet in Albert zijn schoenen geschoven kan worden, maar dat ik me moet verantwoorden.

Ik laat dit graag aan jou over Erik, jij hebt hier meer kaas van gegeten dan ik, ik kan er ook nog van leren;)

Ziet er goed uit als begin. Ben benieuwd wat je er als vliegtuigbouwer van vind om een schip te bouwen. Ik heb het zelf eens anders om geprobeerd maar weet nu dat vliegertjes mijn ding niet zijn. :p Dat is toch een andere tak van sport.

Ik zal je ook volgen. Dit zijn moeilijke schepen om te bouwen maar wel een plezier.

Even een serieuze vraag tussen al die grappenmakers hier;

-Heb je ook de kit, of alleen de tekening, en wordt het dus scratchbouw.
-Wordt deze ook verlengd zoals die van Erik. het lijkt op de foto's van wel
-Welke schaal wordt het dan, of blijft hij (buiten de verlening) conform de kit

Hij werkt alleen van tekening en volgt daarbij mijn wijzigingen. Een deel zal echt gemaakt moeten worden. Volgens mij zijn ornamenten e.d. niet los te krijgen. Zelf vervang ik ook een deel omdat ik het te grof vind ogen.
Wat betreft de schaal. Volgens de doos is deze 1:60. Het originele kit model zou dan 112 voet lang zijn over de stevens en 32 voet breed. Dat is niet echt in verhouding van een fluitschip die tussen de 1:4 tot 1:6 is. Het kit model is 1:3,5
Daarnaast is 32 voet breedte behoorlijk fors. Eén van de redenen dat ik aan de schaal twijfelde. Met 1:50 leek het al meer in proporties en door de verlenging is het schip nu 110 voet lang en 27,7 voet breed (nog vrij riant, maar met een verhouding van 1:4,4 al meer in de richting) Er is al discussie geweest over de vorm van de romp. Maar daar is weinig aan te doen en dus conform de kit. Het is dus een aanname, maar de schaal is bepaald op 1:50. Waar ik onderdelen aanpas, gebruik ik meestal de maten van de zeehaen als referentie. Die is 100 voet lang. Dus redelijk vergelijkbaar.

weer een Hollander

Veel succes met je bouw van de Walvisvaarder, ik heb hem zelf 3 jaar geleden gebouwd en heb daar indertijd vrij veel aan aangepast.
Mijn bouwverslag kan je desgewenst hier vinden:
bouw-baleinera-olandese-17e-eeuwse-walvisvaarder
Heb je vragen stel ze gerust en bedenk bij alle adviezen altijd dat de bouwer bepaald.:teacher:

Veel succes bij de bouw,
Andy

Ik heb het valse dek laten zakken dit vond ik toch mooier uitkomen.
De balsa opvul blokken aangebracht en op maat geschuurd. Het geheel
geplamuurd voor een mooie overgang, dekken gepast en ok gevonden.
Deze week ga ik de onder dekken beplanken met linden latten, heb hier
schuine kanten aan geschuurd, voor de breeuwnaden.
Ook heb ik de klossen voor de kanonnen weg gehaald deze komen er niet
in.
Heb wat foto,s toegevoegd.

full

full

Netjes, het begin is er dus, en netjes gevuld met balsa, daar ga je veel gemak van hebben:D

Back