Walvisboot artesania latina

Hoi mede modelbouwers, ik ga me even voorstellen voor aan het verslag te beginnen.

44 jaartjes oud en nog een betrekkelijk groentje op het gebied van modelbouw , ik heb hiervoor twee modellen van plastiekbouw gemaakt een klein vliegtuigje en de Uss Bonne homme van revell.
Beide waren leuk om te maken en een mooie ervaring.

Toen ik de dozen met houten schepen zag kriebelde het toch sterk en heb ik als volgende project een doos van artesania latina gekocht met een walvisbootje, dit moet makkelijk zijn dacht ik...

full

Er is al wat geschreven over deze booten dus ga ik er niet verder op in, ik kan wel zeggen dat het toch niet zo simpel is en als beginner je best dingen over het hoofd ziet, maar van je fouten leer je.

Hier zie je de spanten al vast op de kiel

full

Welkom Dave, ik ben heel benieuwd naar je Walvisboot.
Op het moment kant ik je foto's helaas niet zien, ik zie enkel een zwart kruisje waar de foto hoort te staan

Hey Pingu57, ik ben ook benieuwd hoe hij gaat worden , in verband met de afbeeldingen ik denk dat er een probleem was met permissies en het zou nu wel moeten werken ?

Dank je.

De foto's zijn al wat ouder en ik ben al wat opgeschoten.

Er zijn enkele dingen die niet helemaal goed waren , zoals de binnen-beplanking die niet helemaal gelijk zit omdat ik de onderste plank niet juist begonnen ben langs beide kanten, dit onthoud ik voor de volgende.
Ook wat te veel lijm zichtbaar tussen de spleten, maar al bij al kan ik er mee leven.

Ondertussen aan de buitenbeplanking begonnen, de eerste planken vond ik best moeilijk , eerst effe in de stomer gestoken en dan geklemd en laten drogen, bij het lijmen was de overlapping van de planken plus het juist zetten geen sinecure.
Hierdoor zijn de eerste planken niet ideaal op elkaar gezet, en ik had de spanten een pak beter moeten schuren zodat de planken de lijn beter kunnen volgen...

Ondanks deze dingen is het steeds een plezier om aan te werken en vind ik hem al mooi.

full

full

Ziet er al leuk uit Dave, en een hoop foutjes die jezelf opvallen, ziet een ander niet eens.
Ze irriteren enkel jezelf.
Die foto moet je bijvoorbeeld al aardig groter maken wil je die lijmresten zien, en dan moet je ook nog weten waar te kijken

Ondertussen al de beplanking er op, hier en daar wat geschuurd en kneedbaar hout erbij om de rondingen iets beter uit te laten komen.
Boven de planken gelijkgemaakt met de spanten, en de kiel er opgeplakt, dit vond ik best raar in het begin eerst de valse kiel weg schuren om dan een andere erop te plakken.

full

Nadien een witte laag grondverf, hierdoor zie je beter oneffenheden dus nog wat geschuurd.
De grondlaag is gespoten met revell grondverf, ik gebruik de aqua verf van revell omdat ik deze aangenaam vind om mee te werken en ze makkelijk te vinden is, soms ook vallejo.
Je kan natuurlijk goedkoper goede houtverf in elk hobbycenter krijgen maar ik had deze voorhanden.

full

De volgende laag is met de borstel en is een gebroken wit neigend naar het beige denk ik, kleuren zijn niet mijn dada maar ik probeer wel realistisch te blijven.
Hier komen nog wel enkele lagen op, de verf is goed verdund dus is dit geen probleem.

full

Nu is het verslag ook gelijklopend met waar ik echt mee bezig ben dus zal het nu iets minder snel komen.

Nu de onderkant voorlopig klaar is ben ik terug binnenin begonnen, omdat het iets moelijker is om aan de boot te werken heb ik een staander gemaakt waar hij redelijk vast in staat.

full

Het ziet er best ok uit met mijn bootje erop.

full

Dan zijn de zitbankjes aan de beurt of hoe noem je dat, alhoewel ze laser-gesneden waren moest er toch redelijk wat gevijld worden.

full

Ondertussen bezig met de rand aan de bovenkant en de opzetstukken, het niet volledig goed schuren van de spanten blijft me volgen en nu besef ik maar al te goed hoe belangrijk het is.
Niet dat ik het nog wel behoorlijk krijg, goede leerschool.

Jij hebt vast wel eens vaker met hout gespeeld Dave, je boot ziet er mooi uit, en die stander ziet er ook primadonna uit.

Dank je peter, ja wat grotere constructies...

Bovenop al wat beplankt, een tussenstuk mist nog.
Ook de bevestiging voor de mast geplaatst, de ruimte om dit te plakken is best klein en de metalen stukken zijn niet al te sterk dus wat extra lijm aan gebracht langs onder.

full

De buitenplanken van kersen (denk ik) in de stomer gestoken en tegen de boot gezet om te vormen.
Nadien de uiteindes wat bijschuren, deze vind ik altijd wel een uitdaging om goed te klemmen.

full

Back