waarom neigt vliegtuig naar zijkant??

Ik vlieg nu al een tijdje met de stinger, dit is een pylon zwever ...........en nu heb ik steeds het idee dat de kist naar rechts afwijkt alsof het richtingsroer iets naar rechts staat, terwijl het alleen bestuurd wordt over aillerons en hoogeroer.
Kan dit met het feit te maken hebben dat ik de motor niet met een paar graden naar rechts gemonteerd heb ..........of dat ik de afdekplaatjes voor de servo niet exact recht heb zitten zodat het aan de onderkant van de vleugel als een soort "richtingsroer" werkt???

de motor wat naar links leggen door ringetjes achter de boutjes van de motordrager te stoppen? Soms blijk iets ook gewoon onopgemerkt krom te zijn. Heb ik ook met een trainer, die trekt ook wat weg, mijn instructeur denkt dat hij krom is, het is ook maar een ARF. Maar misschien ligt het daar in

Of dit aan de motor ligt kun je eenvoudig controleren door op een (bijna)windstille dag voor de wind te zweven, en dan vol gas te geven. Als hij dan naar links of rechts trekt, weet je dat je de "side-thrust" van de motor moet bijstellen.
Dit moet ik ook regelmatig doen bij mjn piepschuim-model, dit materiaal is niet echt vormvast na bijvoorbeeld een harde landing...

http://www.xs4all.nl/~wever/Afsteltips.htm

3. Side Thrust

Fly the model away from you,into any wind. Pull it smoothly into a vertical climb going at least to normal maneuver
height(watch for deviations to the leftor right as it slows down)

A. Model continues straight up -> No adjustment required
B. Model veers left -> Add right thrust
C. Model veers right -> Reduce right thrust

Ja, die had ik ook al eens gelezen, maar omdat mijn kistje zo licht is, is dit erg lastig te doen op die manier, vandaar dat ik het op mijn hierboven geschreven manier doe...

Er wordt hier wat tegenstijdigs besproken volgens mij.
En wel over een.

stinger, dit is een pylon zwever

Een zwever heeft geen motor dacht ik.
En hoe wordt er dan pylon mee gevlogen?
Maar er wordt wel over een motor gesproken.
Kunnen jullie me dat uitleggen aub?

bassman zei:
....kan dit met het feit te maken hebben dat ik de motor niet met een paar graden naar rechts gemonteerd heb.....
Tja Bertus, het staat er toch echt.....

Benno Z zei:
bassman zei:
....kan dit met het feit te maken hebben dat ik de motor niet met een paar graden naar rechts gemonteerd heb.....
Tja Bertus, het staat er toch echt.....

Dat weet ik wel, maar iets klopt hier niet dat wilde ik maar zeggen :wink:

Back