waar op letten bij aansluiten brandstoftank

zoals de titel al zegt
waar moet ik op letten bij aansluiten brandstoftank...
en welk slangetje moet naar waar (al weet ik dat al , maar toch kwestie van volledig te zijn )

heb bv prob met slang nr uitlaat en carbu, die van tank naar carbu gaat in een boog (in mijn voorlopig aansluitschema dat in men hoofd zit), de carbu staat wel hoger dan de tank dus das ok maar dan gaat ie in een boog naar beneden mag dit ?

en die naar de uitlaat daar zit een flinke buiging in ...en wara ik die uit men romp moet laten komen is me ook een raadsel...

paar eenvoudige tips:

carbu en tank het liefst op ongeveer gelijke hoogte zetten;

druktank - aansluiting van de uitlaat naar de tank mag wel wat bochten hebben, maar nergens een knik (gaat het best met een redelijk dikke slang...)

maak de slangen zo recht mogelijk- geen achtbaan;
een bochtje is niet zo erg maar te veel bochten kan luchtbellen opsluiten op het hoogste punt van de slang

heb je gedacht aan een vulslang, in elk geval niet denken dat je met maar twee slangen de tank kunt vullen via de slang naar de uitlaat, dan liever een derde slang met een afsluiter erbij

voor je overzicht, kun je verschillende kleuren slang gebruiken, bijv. rood is voor de carbu, blauw voor vullen en geel voor de druktank

Opletten dat je clunk vrijloopt, niet tegen de achterkant van je tank kan komen. Zorgen dat je clunk voldoende flexibel slangetje heeft, zodat deze de bodem kan raken. Bij voorkeur viltklunk gebruiken ipv koperen klunkje wat vaak bij de tank zit. Goede filtering van je brandstof en helpt bij schuimvorming luchtbellen naar je motor voorkomen.
Koperen pijpjes met P80 schurrpapiertje lekker oprumen, glijden slangetjes er niet zo makkelijk af.
Opletten dat uiteinden v/d pijpjes niet scherp zijn.

Aparte vulslang is erg prettig.

Gerben

Nog een Tip over het inbouwen van een tank:

Pak de tank in in "zacht" schuim, voorkom dat de tank rechtstreeks contact heeft met de romp (of via piepschuim). Door het trillen van de romp kan het gebeuren dat er schuim in de tank ontstaat waardoor de motor binnen de kortste keer afslaat. (na ongeveer 5 minuten vliegen)

Arjan

dat is nu een klein prob
de fitting zit diagonaal in de bovenhoek en het slangetje valt niet echt makelijk op de bodem omdat het een korte tank is (100cc)
en mss een gesinternde klunk erop zetten ? of tornade fuel dat een anti schuimmiddel heeft genoeg ?

Cooper,

Voor de vulslang een extra doorvoernippel in de tank schroeven. Door de romp een koperpijpje lijmen, vulslang aan de binnenkant aansluiten, dopje aan de buitenkant, voila, keurige vulopening :-)

Er is ook hele dunwandige siliconenslang verkrijgbaar. Dit wil zeker in kleine tankjes nog wel eens goed werken voor het klunkje.

Gerben

en dat dopje
dat witte dingetje dat bij de tank zit gebruiken ?

enneuh
er zitten 3 rubbertjes bij de tank maar volgens de handleiding moet ik er enkel een gebruiken voor de slang vd carbu
waarvoor zijn die andere ? reserve ?

cooper zei:
dat is nu een klein prob
de fitting zit diagonaal in de bovenhoek en het slangetje valt niet echt makelijk op de bodem omdat het een korte tank is (100cc)
en mss een gesinternde klunk erop zetten ?
Altijd, als het maar enigszins kan een sinterclunk gebruiken. Gebruik een dun slangetje en als het nodig is, verleng dan het pijpje aan de clunk met een stukje messing, zodat het flexibele stuk maar heel kort is.
Als je de ontluchting via een andere clunk laat lopen heb je meteen een uni-flo systeem, waardoor de brandstofdruk naar de motor niet meer afhankelijk is van de hoeveelheid brandstof in de tank. Je hebt dan dus dezelfde afstelling van begin tot einde vlucht.... :idea:
cooper zei:
of tornade fuel dat een anti schuimmiddel heeft genoeg ?
Nou als je Tornado kunt vermijden, altijd doen... :evil:
Beter in je 5l. kan gewone 75/20/5 peut twee pufjes cockpitspray (siliconenreiniger). Schud de kan eerst tot de boel lekker schuimt, dop los, dan twee pufjes... weg schuim, hoe je daarna ook schud.
Ik heb al meer dan 20 jaar geen last meer van schuim of bellen, de motoren vinden het geweldig.... Ik gebruik nog steeds hetzelfde flesje van ArmorAll. Ik heb horen vertellen, dat er goedkopere varianten worden verkocht die ook uitstekend werken. Maar dat is eigen risico, want die heb ik nooit geprobeerd....

Back