Naar mijn bescheiden mening moet je geen aspar in je raket plakken. (Een aspar is een anti shift parachute ring.) Dat ding moet er voor zorgen dat je chute niet naar beneden schuift in je raket tijdens de lancering. Wat je dus doet is een stukje onder de neuskegel een ring in je raket lijmen met voldoende ruimte onder de kegel om er voor te zorgen dat je chute met shock cord er nog tussen past. Het idee hier achter is dat wanneer je de raket lanceerd de chute niet naar beneden kan schuiven en daar door niet goed uit de buis komt tijdens de recovery. Wanneer je echter met en dergelijk systeem lanceerd dan heb je wel een paar heel vervelende problemen die er voor kunnen zorgen dat je als nog je raket sloopt. Wat je namelijk doet is een soort van knal demper in je raket maken en daar zijn de meeste buizen niet tegen bestand. Ga maar na, je neemt een dunne buis daar veroorzaak je een ontploffing in,(de uitdrijflading ) die komt uit in een dikke buis (romp buis ) je verlaagd de druk en tegelijker tijd vorm je een schok golf in je raket die je aan het einde tegenhoud met een ring. knal demper effect. Wat er dus gebeurd is dat je punt een je romp buis nodeloos belast, je moet die druk golf opvangen en die krachten zijn groot . punt twee je gaat met een verlaagde druk proberen je chute uit je raket je smijten. Wat geen aanrader is zeker bij zwaardere modellen. en als je met clusters vliegt dan blaas je zeker je romp aan flarden. omdat de uitdrijf lading van drie D' gewoon te zwaar is. en veder moet je niet kiken naar de diameter vna de raket maar naar het volume van de raket . Een Mean machine heeft geen Aspar nodig en een Super G wel. Er is namelijk een veel betere oplosisng voor dit probleem. Gewoon je motor buis door laten lopen tot waar je chute zit. wat daar het voordeel van is je hebt geen druk verlies meer in je raket, omdat de motorbuis langer is kunnen de gassen niet weg en hou je dus voldoende druk over. je chute kan niet omkaag schuiven omdat hij op je motor buis steunt, en je raket wordt een stuk sterker omdat je een binnen buis er in hebt zitten. De gewichts toename is minimaal omdat je gewoon de bovenste motor centreer ring mee naar boven verplaatst. Red je het niet met alleen de motor buis verlengen dan kun je ook nog je raket in het midden delen en zo de ruimte verkleinen. coupler met bulk head in het bovenste deel en je hebt een 100 % zekere recovery. Alle Grotere Aerotech modellen hebben de ze oplossing en ik gebruik hem ook al jaren. En met succes. Dus geen aspar meer maar beter nadenken is mijn devies.
Hoi Jan-Hein, Nog een reden om er voor te zorgen dat je parachute niet naar beneden schuift is de stabiliteit van je raket. Als de parachute naar beneden schuift verplaats je ook het balanspunt (CG) naar achteren. Dat kan de stabiliteit van je raket verstoren. Ik ben het helemaal met je eens dat het beter is om een langer motorhuis ( ook wel stuffer tube genoemd ) te gebruiken. Literatuur: Model Rocket Design and Construction, Timothy S. van Millingen, Eerste druk 1995, blz. 56. Groeten, HenkSWT
Een ASPAR met een zeer kleine interne diameter kan inderdaad voor problemen zorgen, aangezien de opgebouwde hoge druk wellicht niet snel genoeg naar boven weg kan. Maar een zeer smalle ring zal zeker geen "knalpot" effect veroorzaken, maar er wel voor zorgen dat je parachute niet te ver naar beneden schuift. Een andere manier is om (met bijvoorbeel met sateprikkers een kruis) in te lijmen (epoxy) hierdoor kan de parachute niet verschuiven. Dit geeft nauwelijks een vernauwing van de rompbuis dus geen drukproblemen. Zie het plaatje hieronder Links ASPAR met kleine interne diameter Midden ASPAR met grote diameter Rechts anti-shift kruis. Zoals Henk al schrijft is het belangrijk om te zorgen dat je parachute niet verschuift onder de hoge versnelling bij de start ivm met het CG. Daarnaast zou je problemen kunnen krijgen dat je uitstootlading niet meer instaat is om de parachute geheel door de rompbuis te drukken, waardoor de parachute niet vrijkomt. Groet, Bas
Wat je zegt klopt Bas , nadeel is echter wel dat wanneer je de diameter te groot maakt, je chute door het gat kan schieten en dan krijg je hem met geen 10 uitdrijf ladingen meer uit je raket. Sate' prikkers houden de boel wel tegen maar kunnen ook je shock cord tegen houden dus dubbel opletten bij het preppen :?
Even samenvatten. Ik denk dat we kunnen concluderen dat een ring niet het meest geschikte middel is. Een kruis is dan misschien nog de beste oplossing. Maar waarom geen stuffer tube. Dan ben je van alle ellende af. Groeten, Henk SWT
De belangrijkste reden voor geen stuffer tube is extra gewicht. Je moet dus goed nadenken over de plaatsing en vorm van je ASPAR. Maar let er ook op dat je (bijna) altijd een tussenlaag hebt van onbrandbare watten. Deze vullen de gehele rompbuis in de diameter op. Hierdoor zul je al met een relatief grote diameter voldoende rand hebben om het gehele pakket tegen te houden. Een losse parachute zou er inderdaad door kunnen schieten. Dus als je een NOMEX hoes gebruikt ipv watten moet je weer op andere factoren letten. Let wel, een ASPAR (of andere oplossing) is alleen nodig bij grote raketten (diameter >50mm en lengte >60cm). Ik gok dat 90% van de modelraketten hierbuiten vallen. Dus voor de meeste onder ons zullen wij hem niet nodig hebben. Daarnaast moet je rekening houden met de hoeveelheid uitstootlading (=druk verhogend gas) dat in je motor zit. Als je 2 D-motoren naast elkaar gebruikt, zul je veel meer uitstootlading (en dus veel meer gas hebben) als wanneer je 1 E-motor gebruikt. Genoeg om over na te denken dus, maar zoals ik al zei: "bij de meeste modelraketten zul je het niet nodig hebben" Groet, Bas
Hoi Bas. Klopt een verlende buis geeft wat extra gewicht, maar als je er aan rekent zit het verschil in enkele grammen, en ik heb nooit gemerkt dat dat echt verschil maakt bij de pretatie van mijn raketten. Ook als ik rocksim los laat op de raket komt er weinig of geen verschil uit. Een stevige ring in je raket lijmen kost ook extragewicht en als ik die twee naast elkaar leg dan denk ik dat er weinig of geen verschil in zit. Ik wikkel mijn watten altijd om mijn chute heen en dan leg ik dat geheel op de bovenste ring (als je een aspar gebruikt dan leig je het hele pakket daar op. Als je de watten door het gat in de ASPAR propt dan krijg je problemen, om dat de watten dan als een soort plunjer werken die die tegen gehouden worden aan het einde door je ring. En vergis je niet in de maten die je daar opgeeft ;-) Een Big Bertha valt er ook onder. Dus ook " beginners modellen" zouden er een nodig hebben. En Idd een E heeft minder gas productie dan een D cluster. maar als ik die d cluster afstop met en ring dan blaas ik wel mijn raket op. Simpelweg omdat de druk niet weg kan.
ik dacht ook al: Waarom niet een super dun draadje? Kan branden maar dan nemen we een 0.8mm carbon staafje Weerstand is verwaarloosbaar en die chute zakt nooit meer Kruis kan ook.
@JanHein, Big Bertha is rond de 40-45mm in doorsnede, qua lengte wel, maar het gaat om de combinatie. Ik heb bij die van mij (komt bij jou vandaan :lol: ) nog nooit problemen gehad. @Tadango 0.8mm koolstof is misschien wel het meest ideale. Maar Letop, koolstof staafjes kunnen heel mooi verbranden/verschroeien. 1 van mijn koolstof lanceerstaven is zeer broos, precies onderaan waar altijd motor start.... OK, de uitstootlading zal minder schade geven dan een startende motor. Herman, hoe is het trouwens met jouw raket? Wanneer kom je lanceren in Almere? Dan regelen we wel iets met ophalen vanaf een treinstation ofzo. Groetjes, Bas
Ik heb een auto dus dat is geen probleem Tijd wel Raket staat nog netjes op de plank. Finnen moeten nog behandeld en een lanceer inrichting is in de maak..... Maar een heel dun alu staafje erin lijmen? Of kippen gaas?
zolang de binnendiameter van de ring de zelfde maat is als de buitendiameter van de moter, zie ik niet zo snel een probleem. met single use moter wel te verstaan. Ik ben zelf ooit begonnen met noris raketten en daar zitten de ringen er standaard bij ongeacht de lengte en diameter van de rompbuis tevens hebben de centreerringen een heel klein gaatje om het te veel aan druk af te vloeien(diameter gaatje +/- 1 a 2mm
zolang de binnendiameter van de ring de zelfde maat is als de buitendiameter van de moter, zie ik niet zo snel een probleem. met single use moter wel te verstaan. Ik ben zelf ooit begonnen met noris raketten en daar zitten de ringen er standaard bij ongeacht de lengte en diameter van de rompbuis tevens hebben de centreerringen een heel klein gaatje om het te veel aan druk af te vloeien(diameter gaatje +/- 1 a 2mm
elk opstakel in je raket buis veroorzaakt druk verhoging in de buis. En die ringen werken als een soort knal demper.Wat je dus doet is de hele cylinder lucht van onderaf naar boven duwen en die aan het eind van de buis door een klein gaatje persen. Met als gevolg een druk verhoging in je buis. de diameter van je motor heeft daar geen invloed op omdat een deel van de verbranding van je kruit buiten de motor plaats vind. Su of Rms motoren maken daar niet veel of verschil in. Hooguit kun je in je RMS motor een beetje minder kruit stoppen dan de Fabrikant adviseerd. maar of dat slim is weet ik niet. Die Norris dingen hebben volgens mij een gaatje in de ring zitten om het schok koord mee vast te zetten maar zeker niet om het teveel aan druk weg te krijgen. dat lukt wel via een klein gaatje maar niet in de paar 10E seconde die je nog dig hebt om je chute er uit te smijten. succes met bouwen