Vragen over zelf bouwen.

Hallo,

Ik wil als ik wat meer ervaring heb beginnen met het zelf maken van een vliegtuig. Ik heb wel veel info kunnen vinden maar kan achter een paar dingen niet komen.

Kan iemand mij vertellen wat precies het stabilo oppervlak is of inhoud? en wat het kielvlak dan precies is. Ik neem ook aan de de vleugelkoorde de afstand van voorkant vleugen tot achterkant vleugel is? en is dit inclusief rolroeren?

Alvast bedankt!!!!

Het stabilo (oppervlak) is het horizontale vlak achteraan het vliegtuig (meestal tenminste), en dient om het vliegtuig in een ongeveer horizontale positie te stabiliseren. De meeste vliegtuigen zouden door de krachten die op de vleugel werken voorover duikelen zonder dit vlak. Het stabilo drukt dan de staart naar beneden totdat er een evenwicht ontstaat tussen de voorover duikelende neiging en de vliegwindkracht op het stabilo.
Het kielvlak is het verticale vlak aan/op de staart, en houd het vliegtuig op koers op ongeveer dezelfde manier als het stabilo, dus als het vliegtuig naar links of naar rechts begint te draaien zorgt het kielvlak ervoor dat het weer in de vliegrichting draait.
De vleugelkoorde is inderdaad de afstand van voor- naar achterkant van de vleugel inclusief de rolroeren.

Laatst bewerkt:
Het stabilo (oppervlak) is het horizontale vlak achteraan het vliegtuig (meestal tenminste), en dient om het vliegtuig in een ongeveer horizontale positie te stabiliseren. De meeste vliegtuigen zouden door de krachten die op de vleugel werken voorover duikelen zonder dit vlak. Het stabilo drukt dan de staart naar beneden totdat er een evenwicht ontstaat tussen de voorover duikelende neiging en de vliegwindkracht op het stabilo.
Het kielvlak is het verticale vlak aan/op de staart, en houd het vliegtuig op koers op ongeveer dezelfde manier als het stabilo, dus als het vliegtuig naar links of naar rechts begint te draaien zorgt het kielvlak ervoor dat het weer in de vliegrichting draait.
De vleugelkoorde is inderdaad de afstand van voor- naar achterkant van de vleugel inclusief de rolroeren.

okee dank je wel. moet ik rekening houden met een bepaalde verhouding tussen lengte, spanwijdte en gewicht en evt motorinhoud?

Laatst bewerkt:
okee dank je wel. moet ik rekening houden met een bepaalde verhouding tussen lengte, spanwijdte en gewicht en evt motorinhoud?

Natuurlijk zijn die er, maar dat valt niet even in een paar woorden samen te vatten. Als je met "zelf maken" bedoelt zelf bouwen, kun je het beste beginnen met een paar bekende ontwerpen van tekening of uit een bouwdoos te bouwen.

Oke, ik had al gedacht om idd een bestaand model zelf in te schalen.
Ik heb nog wel een vraag over balsa hout. ik zie alleen maar plaatjes van maximaal 120mm breed. moet ik voor grotere stukken ander hout gebruiken? of is er sowieso ook ander hout dat ik kan gebruiken?

Koop een bouwdoos en ga eerst ervaring opdoen.

Firma SIG heeft daar mooie kits voor en zijn ook niet duur .

Het word anders een fiasco , je heb nog nooit een kit gebouwd en dan kan het niks worden.

Mvg Johan

Ik heb nog wel een vraag over balsa hout. ik zie alleen maar plaatjes van maximaal 120mm breed.
Balsahout wordt standaard in plankjes van 100 mm x 1 m verkocht. Heb je breder nodig, lijm je de plankjes aan elkaar.
:teacher:Netjes naast elkaar leggen-met plakband over de hele naad aan elkaar zetten-omdraaien en openvouwen-houtlijm ertussen-dichtvouwen-overtollige lijm afstrijken-verzwaren en laten drogen.:)

Oke, ik had al gedacht om idd een bestaand model zelf in te schalen.

Veel schaalmodellen wijken af van de fullscale versie, als je de verhoudingen 1 op 1 overneemt, is er een goede kans dat het niet fatsoenlijk vliegt. Met diverse schaalmodellen speelt men dan ook een "beetje vals", toestel is dan bijvoorbeeld in verhouding iets langer dan het origineel om 'm goed te laten vliegen. Als je een goed vliegend model wil hebben, maar zoveel mogelijk zelf wil doen, ga dan op zoek naar een tekening van het model wat je wilt maken, goede kans dat die bestaat. Dan kun je toch alle delen zelf maken, zagen, vijlen, schuren etc. maar heb je wat meer garantie dat er uiteindelijk een goed vliegend model staat! :D

Welk model heb je in gedachte?

Ik zie dat je lid bent van de Vliegende Hollander in Echt.
Ik zou binnen je eigen club ook eens een balletje opgooien over het hoe en wat.
Ik weet dat daar verschillende goede bouwers zitten (oude dubbeldekkers etc) die je goed advies kunnen geven.
Succes met je project!

Frank

Sorry

Sorry, ik heb mijn bericht in jullie draadje geplaatst. Was niet de bedoeling. Wilde een draadje starten.

Laatst bewerkt:
Back