Vraag: Plaatsing motor Trainer?

• Topicstarter Topicstarter Pedro
  • Startdatum Startdatum
P

Pedro

Guest
Van mijn Westerly 2000 Jamara Trainer staat in de handleiding dat de motor vanaf de firewall geplaatst moet worden 135 a 140mm tot aan de achterkant van de spinner. helaas is dat niet mogelijk want de bijgeleverde motorsteun reikt niet verder...... ik haal maximaal 110mm.

Wie heeft hier meer ervaring mee en/of tips zijn ook van harte welkom.
De motor die ik gebruik is een O.S.max fs 25. Of een 35 met een grotere demper!

Help,
Pedro

De afstand tot de firewall maakt niet gruwelijk veel uit, zolang je het zwaartepunt maar corrigeert met lood, of door het verplaatsen van accu/ontvanger, indien nodig.

Het zou kunnen dat ze die afstand opgeven uitgaande van een bepaalde motor en dat dan de domping en de zijstelling klopt.

Als je het toestel voor je zet en dan van voren zelf op de propellor kijkt (toetstel staat dus met prop naar je toe) is het doorgaans zo dat de motoras (waar je de prop opzet) iets naar links en iets naar beneden moet wijzen (2~3 graden). Dat kun je corrigeren met ringetjes onder de motor of achter de motorsteun.

Of e.e.a. goed staat kun je al vliegend achter komen, of door je instructeur laten beoordelen.

Zolang je de motor maar grofweg op de juiste plaats monteert, zal hij altijd wel vliegen en is het bij te stellen al naar gelang de resultaten.

He bedankt voor je super snelle antwoord!

Net even een belletje gemaakt en mijn instructeur zegt ook ongeveer hetzelfde.

Vanavond hang ik het vliegtuig even aan een touwtje om hem goed te balanceren en de beste plaats te bepalen voor de motor...
Ietsje naar voren ietsje naar achteren...het hoor er allemaal bij!

Nogmaal bedankt en tips zijn altijd meer dan welkom.
Groeten,
Pedro

hezik zei:
Als je het toestel voor je zet en dan van voren zelf op de propellor kijkt (toetstel staat dus met prop naar je toe) is het doorgaans zo dat de motoras (waar je de prop opzet) iets naar links en iets naar beneden moet wijzen (2~3 graden). Dat kun je corrigeren met ringetjes onder de motor of achter de motorsteun.

Gelukkig zet je zelf erbij dat je van voren tegen het model aan kijkt, maar normaal bekijken we dit vanaf de achterzijde van het model.

hezik zei:
De afstand tot de firewall maakt niet gruwelijk veel uit, zolang je het zwaartepunt maar corrigeert met lood, of door het verplaatsen van accu/ontvanger, indien nodig.
Neehee.... :teacher: :wink: Toevoegen van gewicht zo lang mogelijk uitstellen. Eerst met een andere motorsteun of een hulpconstructie (die grote Cessna is daar een prachtig voorbeeld van) de motor zover naar voren brengen als maar mogelijk. Dan het laatste beetje wegbalanceren.
Blue%20Pearl%20Electric%20in%20vlucht.jpg

Wat dat is, daar onder het boutje van de staartpoot? Uhh.... :oops: Wolfraam (=zwaarder dan lood) balansgewichtje... De motor en accu's konden echt niet verder naar achter. Dit is een experimenteel, naar electro omgebouwd brandstof model....

't is een trainer Bruno en het zal neem ik aan niet om 1kg lood gaan.. inderdaad eerst schuiven met andere gewichtige zaken voordat je gewicht toevoegt, maar bij een trainer zou ik er niet wakker van liggen als daar een paar gram lood in de neus/staart ligt.. toch?

hezik zei:
't is een trainer Bruno en het zal neem ik aan niet om 1kg lood gaan.. inderdaad eerst schuiven met andere gewichtige zaken voordat je gewicht toevoegt, maar bij een trainer zou ik er niet wakker van liggen als daar een paar gram lood in de neus/staart ligt.. toch?
Nee, maar meestal gaat het dan om een gram of 50 en meer (in de neus), en dat maakt al enig -hinderlijk- verschil... Ook een trainer gaat daar merkbaar slechter van vliegen. En de (verbrandings)motor is zo'n beetje het zwaarste onderdeel, zodat je daarmee de grootste invloed hebt op de zwaartepuntsligging... Als die niet goed zit, ballast je jezelf een ongeluk...

Yes, het is gelukt hoor!
Geen lood nodig, maar dat is mazzel!

Het is toch wel belangrijk: "het plaatsen van de motor", een beetje serieus te doen.
Je kunt er veel mee corrigeren.

Bij mijn EasyStar van Multiplex moest ik meer schuiven met mijn accupack om het geheel goed te krijgen.
Uiteindelijk heb ik alles in de romp vastgezet en opgevuld met piepschuim.
Dit zodat het geheel geen kant meer op kan. Helaas moest het geheel wel weer makkelijk te verwijderen zijn. Want die Lipo wil ik ook voor andere vliegtuigjes gebruiken.

Hopelijk kan ik vanmiddag even een testvluchtje maken met mijn Easystar. :arrow: Misschien neemt de wind iets af in de middag.......
Ben erg benieuwd hoe hij vliegt :?:

Back